بخش های رنگ آمیزی شده برج چهل دختران سمنان باید پاک شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با انتقاد شدید از رنگ آمیزی بخش هایی از برج تاریخی چهل دختران این شهرستان، گفت: بخش های رنگ آمیزی شده باید به سرعت پاک شوند.

به گزارش ایسکانیوز آرزو گلکار با بیان اینکه بخشی از دیوار این برج تاریخی در ایام نوروز و توسط افراد ناآگاه رنگ آمیزی شده است، افزود: در ایامی که اداره میراث فرهنگی در تدارک استقبال شایسته از مسافران نوروزی بود، دیوار برج چهل دختران رنگ آمیزی شد.

وی اظهار کرد : اگرچه مالکیت معنوی برج چهل دختران با اداره میراث فرهنگی است اما بخشی از محیط این بنا در مجموعه سازمان دانش آموزی واقع شده است و این اثر امانتی در دست سازمان دانش آموزی است.

گلکار با تاکید بر پاک کردن رنگ دیوار این برج گفت: بخشی از قسمت رنگ شده پاک شده و باید تمامی بخش ها زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی پاک شود.

وی ادامه داد : در دهه های گذشته، برای ارتقای امنیت برخی از بناهای تاریخی، مدارس را در محدوده این بناها می ساختند تا حفاظت بیشتر شوند و بناهای بسیاری در کشور در این شرایط هستند و این در حالی است که سازمان دانش آموزی باید از این اثر حفاظت می کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: هر نوع اقدام در خصوص آثار تاریخی ثبت شده باید زیر نظر ادارات میراث فرهنگی انجام شود.

وی یادآور شد: این امر نشانگر آشنا نبودن عده ای با آثار تاریخی و بی توجهی به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی است و در صورت اثبات کوتاهی و تقصیر، با متخلفین به شکل قانونی برخورد می شود.

بر اساس ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید به حبس از شش ماه تا 2 سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می گردد.

در محلات ثلاث سمنان ، در کنار خیابان حکیم الهی ، بین دو محله کوشمغان و زاوغان برج قدیمی که به «چهل دختران» معروف است ، دیده می شود. مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده ، نسبت می دهند.

به احتمال بسیار، این برج از بقایای آتشکده یا مکان متبرک زردشتیان در محلات بوده است . بعضی از مردم معتقدند این برج ، دیری بوده که چهل دختر تارک دنیا در آن سکنی داشتند.

این بنا ، از گل و خشت ساخته شده و به شکل هشت ضلعی است و هم اکنون در حیاط مدرسه ای قرار گرفته است.

کد خبر: 621418

وب گردی

وب گردی