وزیر آموزش و پرورش: باید از توانمندی زنان در مدیریت‌های آموزش و پرورش بهره مند شویم

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا (س) در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید از توانمندی همکاران زن در مدیریت‌های آموزش و پرورش و پست‌های کارشناسی در عرصه‌های مختلف بیشتر بهره بگیریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی در دومین همایش یاس مهربانی که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به مقام زن در اسلام اشاره کرد و گفت: در قرآن آمده است که «شما را از یک گوهر آفریدیم، همسر شما را هم از آن همان گوهر آفریدیم» بنابراین خلقت زن و مرد از یک گوهر بوده است. در آیه 95 سوره مبارکه آل عمران نیز خداوند می‌فرماید عمل هیچ عمل کننده‌ای از شما را چه زن و چه مرد باشد ضایع نمی‌کنیم.

او گفت: در قرآن کریم برای رشد و تعالی انسان‌ها الگوهایی ارائه شده است که از جمله آنها می‌توان به حضرت مریم، آسیه و سمیه که اولین شهید اسلام است اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این میان حضرت زهرا (س) اسوه خداست اظهار کرد: فاطمه زهرا (س) سرآمد زنان دنیاست نه تنها الگوی زنان و مردان، بلکه الگوی ائمه و حضرت مهدی (عج) است و ایشان در حدیثی فرموده که فاطمه الگوی زندگی من است نه از آن جهت مادر من است بلکه از این جهت که دختر رسول خداست چون پاره وجود رسول خداست، اسوه پذیری از وی همانند اسوه‌پذیری از رسول‌الله است.

فانی ادامه داد: نقش خانواده در تربیت را نباید نادیده گرفت. در اسناد مربوط به سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور آمده است که 4 عامل اساسی و بسیار مهم خانواده، حاکمیت، رسانه و نهادها و سازمان‌های غیردولتی از ارکان تربیت در عصر معاصر هستند.

او گفت: توفیق در آموزش و پرورش اصلی نیازمند مشارکت خانواده و والدین است و اگر خانواده همراه نظام تعلیم و تربیت رسمی نباشد، تربیت بهینه شکل نمی‌گیرد و آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانواده‌ها قادر به تعلیم و تربیت نیست.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به نقش مادران در شکل گیری شخصیت کودکان و تربیت آنها به خصوص در سنین قبل از دبستان اشاره کرد و گفت: در متون اسلامی و همچنین تحقیقات جهانی به این نتیجه رسیده‌ایم که تربیت فرزند و شکل‌گیری شخصیت او در دامان مادر و خانواده اتفاق می‌افتد و اهمیت دوره پیش‌دبستانی و حضور همکاران فرهنگی ما به عنوان مربی و معلم پس از نقش مادر در اینجا به خوبی مشخص می‌شود و از این منظر توانمندی و تلاش همکاران فرهنگی ما بی‌بدیل است.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش دختران یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع محسوب می‌شود، گفت: ما تلاش‌های بسیاری در این زمینه کرده‌ایم و از شاخص‌های خوبی در این زمینه برخوردار هستیم. اهمیت آموزش و پرورش دختران از آنجاست که آنها قرار است مادران نسل آینده باشند و اگر خوب تربیت شوند نسل آینده به خوبی تربیت می‌شوند.

او در ادامه بر ضرورت معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا (س) تاکید و اظهار کرد: از همکارانم در بخش‌های مختلف مربوطه می‌خواهم که نسبت به معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا (س) اقدام کنند. باید رفتار آن بزرگوار تطبیق یافته و بازتعریفی از رفتار او در آموزش و پرورش ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: توانمندسازی همکاران فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. استفاده از پتانسیل زنان مورد تاکید رییس جمهور و مورد عنایت دولت تدبیر است. علاوه بر این باید از توانمندی همکاران زن در مدیریت‌های آموزش و پرورش و پست‌های آموزشی بیشتر بهره بگیریم.

20104

کد خبر: 621535

وب گردی

وب گردی