تحول در تشخیص سرطان با حسگر زیستی دانشمند ایرانی

نیما شریفی و همکارش گیوسپ استرانگی از دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا در تلاش برای کشف روشهای جدید تشخیص زودهنگام مبتلایان به سرطان‌های خاص، یک حسگر نوری تولید کرده‌اند که یک میلیون برابر حساستر از بهترین انواع موجود کنونی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این نانوحسگر که در کف یک دست جا می‌شود، مانند یک غربال زیستی عمل کرده و یک مولکول پروتئین کوچک با وزن کمتر از 800 کوادریلیونیوم یک نانوگرم را از یک محلول بشدت رقیق جدا می‌کند.

به گفته استرانگی، پیش‌بینی بسیاری از سرطان‌ها به مرحله‌ای بستگی دارد که سرطان در آن تشخیص داده شده است. در مراحل بسیار اولیه، بیشتر سلول‌های در حال گردش تومور، پروتئین‌های با وزن مولکولی بسیار کم را بیان می‌کنند.

این پروتئین‌ها معمولا بسیار کوچک هستند و در تراکم‌های بسیار پائین وجود دارند که شناسایی آن‌ها توسط روشهای کنونی مشکل بوده و نتایج اشتباهی منفی را نشان می‌دهند.

پلت‌ فرم جدید به محققان اجازه داد تا پروتئین‌های 244 دالتونی (واحد استاندارد جرم اتم) را تشخیص دهند که به پزشکان اجازه خواهد داد سرطان‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنند.

محققان معتقدند از این فناوری حسگر همچنین می‌توان در تشخیص و نظارت بر دیگر بیماری‌ها نیز استفاده کرد.

شریفی و استرانگی کار آزمایش این حسگر را بر روی پروتئین‌های مرتبط با سرطان پروستات آغاز کرده‌اند.

شریفی گفت:‌ شناسایی با حساسیت بالای پروتئین‌های مختص سرطان در خون می‌تواند تشخیص تومورها را در مراحل بسیار اولیه بیماری ممکن سازد. این فناوری جدید حسگر می‌تواند نه تنها در شناسایی انواع سرطان کمک کند بلکه می‌تواند زیرمجموعه سرطان، عامل رشد و گسترش آن و مواردی که به آن حساسیت دارند را نیز شناسایی کند.

او گفت: این حسگر برای مثال می‌تواند به ما در تعیین نشانگرهای سرطان‌های تهاجمی پروستات که نیازمند درمان هستند یا نمونه‌های تنبلی که نیاز به درمان ندارند، کمک کند.

20103

کد خبر: 621689

وب گردی

وب گردی