زنگنه خبر داد: تولید نفت امسال به 4 میلیون بشکه می رسد/ باید بساط قاچاق گازوییل و مازوت برچیده شود

وزیر نفت، گفت: بعد از تحریم ها متوسط صادرات نفت خام و میعانات در 10 ماه سال 94 به یک میلیون و 350 هزار بشکه رسید.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن زنگنه در همایش تبیین برنامه های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی،افزود: افزایش صادرات و تولید نفت خام همچنین میعانات گازی به تولید ناخالص داخلی در سال 95 کمک می کند.

وی گفت: در بودجه سال 95 صادرات دو میلیون و 250 هزار بشکه نفت خام و میعانات درنظر گرفته شده است که این به معنای عبور تولید ما از 4 میلیون بشکه در سال جدید است.

زنگنه افزود: تولید گاز سال گذشته جزو تاریخی ترین تولیدات گاز در کشور بود و برهمین اساس شاخص تامین گاز نیروگاه ها افزایش پیدا کرد به طوری که تامین سوخت مایع نیروگاه ها از 48 درصد در سال 92 به 18 درصد در سال 94 رسید و این رقم در سال 95 به زیر 10 درصد می رسد.

وی، با تاکید بر اینکه تولید گاز در کشور به ویژه در میادین مشترک افزایش می یابد،گفت: تاکنون 5 فاز به اتمام رسیده است و امسال 6 فاز در میادین 19، 20 و 21 به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت،افزود: غرب کارون مهمترین طرح نفتی ماست و قراردادهای نفتی به رغم سر و صداهایی که شد از ماه های آتی به مرحله انعقاد می رسد.

زنگنه،گفت: در تولید پتروشیمی امسال واحدهای عظیم پتروشیمی وارد مدار می شود ارزش تولید اینها حدود 5 میلیارد دلار است واحد متانول در عسلویه دو و نیم میلیون تن و سه واحد پلی اتیلن با ظرفیت 300 هزار تن امسال به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه میزان تولید واحدهای موجود باتوجه به رفع تحریم افزایش می یابد، افزود: فعالیت های ما عموما در یکی دو استان از 31 استان کشور متمرکز است و مهمترین برنامه ما امسال در حوزه گاز، گازرسانی روستایی است که حدود 5 هزار میلیارد تومان با بانک ها سرمایه گذاری کردیم و تاکنون 87 تا 88 درصد از جمعیت تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند که این رقم با افزایش تا 93 درصد اغلب روستاهای کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

زنگنه گفت: هیچ استانی در تضمین ها و کمک مالی با ما مشارکت نکرد.

باید بساط قاچاق گازوییل و مازوت برچیده شود

وزیر نفت گفت: برنامه وسیعی برای توسعه گاز رسانی داریم باید تلاش شود به همه صنایع گازرسانی شود تا دکان قاچاق گازوییل و مازوت برچیده شود.

بیژن زنگنه در ادامه همایش تبیین برنامه های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: یک سری از صنایع یا وجود خارجی ندارد و یا نیمه تعطیل است که اینها گازوییل مصرف می کند و با توجه به اینکه گاز از نفت کوره و گازوییل ارزانتر و از نظر زیست محیطی بهتر است توسعه گازرسانی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: برای تامین سوخت کامیون ها و اتوبوس ها به بارنامه ها مراجعه می شود که تا پایان سال بارنامه ها را به جی پی اس تبدیل می کنیم اما در شهرها چون اختیار با استانها و شهرداریها است شما استانداران باید کمک کنید تا از خروج گازوییل که به نام نیروگاه ها،‌صنایع راکد و کامیون های متوقف درخواست می شود جلوگیری شود.

زنگنه گفت: یکی از بحث های جدی در شهرهای بزرگ جایگاه های تک سکو و تک پمپ است و امروزه با توجه به ارزش زمین در کلانشهرها باید مثل دنیا عمل کنیم و جایگاه های تک پمپ را در کنار خیابانها برای سوختگیری ایجاد کنیم.

وی افزود: حدود 3 هزار و 800 جایگاه بنزین و گازوییل در کشور داریم که تک نفره با ما ارتباط دارد اما در دنیا اینگونه نیست بهتر است هر 40 ، 50 جایگاه سوخت یک نماینده انتخاب شود.

وی گفت: ما در پی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی هستیم هرچند این موضوع برعهده وزارت معدن ،‌صنعت و تجارت است اما توسعه این نوع صنایع به تکمیل زنجیره پتروشیمی و نفت کمک می کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه از سرمایه گذاری استقبال می کنیم گفت : متاسفانه برخی بدون داشتن پول و منابع مالی از فاینانس ده میلیارد دلاری و ارقام بالا صحبت می کنند که خیلی واقعیت ندارد.

وزیر نفت همچنین به وضع عرضه سوخت در جایگاه ها اشاره کرد و افزود: در تعطیلات نوروز در یکی از جایگاه های سوخت 70 تا 80 لیتر بنزین دریافت کردند ولی عقربه خودرو 15 لیتر خالی بود.

وی گفت: هر سال حدود 15 نفر از روسا و مسئولان جایگاه های عرضه سوخت به دلیل کم فروشی، حقه بازی و پرداخت نکردن بدهی های خود به زندان می روند .

602/401

کد خبر: 621850

وب گردی

وب گردی