پیشرفت 55 درصدی روند ساخت FPSO لایه نفتی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت پترو ایران ، پیشرفت ساخت شناور فرآورش و ذخیره‌سازی شناور (FPSO) لایه نفتی پارس جنوبی را 55 درصد اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، رهام قاسمی، با اشاره به پیشرفت 55 درصدی روند ساخت شناور تولید، ذخیره سازی و تخلیه (FPS0) برای لایه نفتی پارس جنوبی افزود: تسریع در مراحل ساخت، نصب و راه‌اندازی FPSO و اتصال آن به سکوی سرچاهی لایه نفتی، مهمترین بخش تکمیل طرح توسعه‌ای لایه نفتی پارس جنوبی است.

شناور فراورش و ذخیره‌سازی فراورش (FPSO) ظرفیت ذخیره‌سازی 700 هزار بشکه‌ای نفت، بهره‌برداری، نمکزدایی و تزریق را دارد که به محض ورود شناور به ایران و اتصال به سکوی سرچاهی، امکان تولید اولیه این سکو محقق خواهد شد.

وی با اشاره به نصب سکوی لایه نفتی پارس جنوبی که پارسال انجام شد، افزود: باتوجه به این‌که حفاری چاههای این میدان به پایان رسیده بود، به اسیدکاری چاهها اقدام کردیم که آزمایش های اولیه پس از پایان اسیدکاری حاکی از دو برابر شدن پیش بینی اولیه تولید چاههاست.

مدیرعامل شرکت پترو ایران تصریح کرد: امسال تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی به میزان 30 هزار بشکه محقق خواهد شد.

تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در فاز نخست به میزان 35 هزار بشکه در روز مطابق مصوبه شورای اقتصاد برنامه‌ریزی شده است و مراحل اجرایی فاز دوم توسعه این میدان مشترک پس از تکمیل مطالعات مهندسی در دستور کار و اولویت شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت.

عبدالمجید دلپریش، مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران هم پیش از این به شانا گفته بود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد افزایش تولید از لایه نفتی پارس جنوبی تا 70 هزار بشکه در روز در فاز دوم توسعه امکانپذیر است.

شرکت ملی نفت ایران کارفرمای اصلی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی است و شرکت توسعه پتروایران به عنوان پیمانکار اصلی پروژه، مدیریت اجرای همه عملیات توسعه میدان از جمله مطالعات مخزن، تهیه طرح جامع توسعه، عملیات حفاری و تکمیل چاه ها، مدیریت ساخت، نصب و راه‌اندازی تمام تجهیزات فرآورشی و بهره‌برداری را برعهده دارد.

لایه نفتی پارس جنوبی که در کشور قطر به میدان الشاهین معروف است، در 105 کیلومتری جنوب بندر عسلویه در مرز مشترک آبی خلیج فارس و میان ایران و قطر واقع شده است.

401/602

کد خبر: 621883

وب گردی

وب گردی