گفتگو با میزبان بزرگترین رخدادهای علمی، فناوری و پژوهشی ایران/ ربات ها را چگونه می توان تجاری سازی کرد؟

مدیرکل دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مدت هاست فرآیند تجاری سازی در دستور کار خود قرار داده است و اعتبارات خوبی برای این حوزه در نظر گرفته است. نمونه ای که از این حرکت موفق در دانشگاه آزاد اسلامی شرکت هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان فعال در مراکز رشد واحد قزوین است.

داوود ثمری مدیرکل دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری یازدهمین دوره مسابقات بین المللی رباتیک به میزبانی این واحد دانشگاهی در نمایشگاه بین المللی تهران به ایسکانیوز گفت: یکی از بزرگترین رخدادهای علمی، فناوری و پژوهشی کشور که به عنوان یک رویداد در تقویم جهانی هم ثبت شده در چند روز اخیر در حال برگزاری است.

او در ادامه گفت: خوشبختانه کشور ما جزو 5 کشور برگزار کننده این مسابقات است و امسال هم استقبال خوبی از سوی تیم های داخلی و خارجی از مسابقات صورت گرفته است و با اضافه شدن لیگ دانش آموزی شور و حال و کیفیت مناسبی در این دوره خوبی به وجود آمده است.

او در ادامه به امکان تجاری سازی در این حوزه اشاره کرد و افزود: برای عملی شدن این هدف ابتدا باید هدف مشخصی را برای این مسابقات طراحی کنیم که همان تجاری سازی است، تعیین کنیم. در کنار به نمایش گذاشته شدن قابلیت ها و توانمندی های افراد در این مسابقات که هدف کوتاه مدت خواهد بود، می توانیم هدف بلندمدت را تجاری سازی محصولات تعیین کنیم و این یعنی استفاده از رشته های چند وجهی و تبدیل علم به ثروت.
ثمری افزود: وقتی هزینه ای در ساخت محصولی صرف می شود، قدرمسلم است که انتظار بازدهی از آن محصول خواهد رفت. بدین معنا که وقتی رباتی ساخته می شود فقط انتظار موفقیت در لیگ های مختلف از آن ربات ساخته شده نمی رود بلکه هدف نهایی و بلند مدت را دنبال خواهیم کرد. باید راه صنعتی رفتن در کشور ما طی شود و فقط در حوزه مسابقات و نظریه طی مسیر نکنیم.

مدیرکل ارتباط صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم مدت هاست فرآیند تجاری سازی در دستور کار خود قرار داده است و اعتبارات خوبی برای این حوزه در نظر گرفته است. نمونه ای که از این حرکت موفق در دانشگاه آزاد اسلامی شرکت هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان فعال در مراکز رشد واحد قزوین است که تسهیلات لازم برای ان ها فراهم شده است و حالا به دنبال تجاری سازی و کاربردی کردن محصولات هستیم. به طور مثال ربات امدادگر قطعا می تواند در بخش صنعت به کار گرفته شود و دستگاه های دولتی و متولیان بخش صنعت باید در این راه قدم بگذارند چراکه دنیا در این مدت هاست در این راه وارد شده است.

ثمری با بیان این موضوع که آینده از آن صنایع رباتیک است افزود: صنعت دنیا به این سمت می رود که همه فعالیت های صنایع با ربات ها انجام شود، از این رو ما هم در دانشگاه آزاد اسلامی با این هدف کمیته و کنسرسیوم رباتیک را تاسیس کردیم. ماهیت این دو نهاد کار و شناخت راه های تجاری سازی ربات ها است.
او در ادامه گفت: البته اقدامات دیگری که برای جوانان فعال در این حوزه انجام داده ایم فراهم کردن فرصت حضور صنایع و نهاد های مختلف دولتی در این مسابقات است که این کار با هدف تسهیل ارتباط شرکت ها و مراکز رشد با صنایع انجام شده است تا در نهایت بتوانیم یک دانشگاه کارآفرین داشته باشیم.
وی در ادامه درباره برگزاری سمپوزیم بین المللی رباتیک که روز شنبه و پس از مسابقات در واحد قزوین برگزار می شود گفت: در جریان برگزاری مسابقات، افراد بیشتر در حوزه مهندسی و فنی فعالیت می کنند. پس احتیاج داریم دانشی که به وسیله مهندسی ارائه شده است، به صورت مقالات و مجلات ارائه شود. تا از نظریات و مقالات مختلف در نهایت تفکر جدیدی در این حوزه ارائه شود.
وی افزود: ماهیت سمپوزیوم این است که تعدادی افراد فرهیخته و دانشمند را دور هم جمع کرده نظریات مختلف در مقالات یا کاغذ(Paper)ارائه می دهند و راه جدیدی از این مقالات و کاغذها و سخنرانی ها برای حرکت در این حوزه باز خواهد شد.


ثمری در پایان گفت: آینده دنیا جوانان هستند. جوانانی که در این جا فعالیت می کنند بدون شک مایه مباهات کشور هستند. باید قبول کنیم فعالیت فیزیکی در صنعت آینده دنیا جایی ندارد و این تفکر است که آینده را خواهد ساخت. استفاده از منابع طبیعی هم در برنامه های آینده هیچ یک از کشور های پیشرفته دنیا قرار ندارد. پس استفاده از مغز جوانان می تواند آینده کشور ها را بسازد. خوشبختانه این راه خوبی است که در جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و باتوجه به جمعیت جوان کشور می توانیم آینده خوبی را برای کشورمان متصور شویم.

20101

کد خبر: 621916

وب گردی

وب گردی