برنامه های دوره جدید کانون فیلم «سینما حقیقت» از هفته آینده آغاز می شود

علیرضا قاسم‌خان معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از اهداف و برنامه های دوره جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» سخن گفت که از یکشنبه هفته آینده ۲۲ فروردین ماه آغاز می شود.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا قاسم‌خان معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیرامون اهداف برگزاری دوره‌ جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» در سال ۹۵ گفت: مدت‌ زیادی‌ است که بحث اکران و پخش آثار مستند مطرح می‌شود و اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد. به اعتقاد من فیلم مستند باید اکران دائمی داشته باشد و مرکز گسترش به عنوان حامی سینمای مستند، وظیفه نمایش مستمر فیلم‌های مستند را بر عهده دارد.

معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه به ویژگی‌های نمایش مستمر آثار مستند اشاره کرد و افزود: محل ثابت برای نمایش آثار مستند، امکان برنامه‌ریزی را برای مخاطبان و علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. ضمن اینکه فیلمساز مستند در مواجهه با مخاطب می‌آموزد که باید در گفتگویی دو سویه مشارکت کند. این هم‌نفسی با تماشاگر، درک و آگاهی بیشتر مستندساز نسبت به شرایط اجتماعی و پیرامونی را به همراه دارد‌.

این مدیر فرهنگی، گسترش معنای نقد در سینمای مستند را یکی دیگر از ویژگی‌های نمایش مستمر آثار دانست و یادآور شد: ما در نقاط دیگر جهان نیز شاهد هستیم که آثار مستند با قواعد مشخص و مختص به خود، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد نه با قواعد سینمای داستانی. این ویژگی باید توسط نقادان به سینمای ما معرفی شود که این موضوع از دیگر اهداف برگزاری نشست‌های فیلم مستند در این کانون فیلم تلقی می‌شود.

قاسم‌خان همچنین از حضور یک کارشناس مرتبط با موضوع فیلم‌ ها در دوره جدید نشست‌های کانون فیلم «سینماحقیقت» خبر داد و گفت: به طور مثال اگر یک فیلم موضوعی روانشناختی را مطرح کند، ما در جلسه از یک کارشناس حوزه روانشناسی دعوت می‌کنیم تا در کنار کارگردان و منتقد جلسه حضور داشته باشد. به این ترتیب امکان بررسی ابعاد بیشتر یک فیلم مستند فراهم می‌شود.

فعالیت‌ «کانون فیلم سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از هفته آینده آغاز می‌شود و این کانون از ساعت ۱۷ عصر روزهای یکشنبه هر هفته، میزبان علاقه‌مندان سینمای مستند خواهد بود.

ناصر صفاریان (منتقد سینما و مستندساز) به عنوان مجری و کارشناس، جلسات نقد و بررسی آثار مستند این دوره‌ کانون فیلم را همراهی خواهد کرد.
503502

کد خبر: 622055

وب گردی

وب گردی