چه نمره ای  به عملکرد منابع طبیعی می دهیم؟/همراهی مردم با منابع طبیعی از بودجه دولتی کارآمدتر است

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور شعار امسال منابع طبیعی را مدیریت جامع با مشارکت مردم دانست و گفت: همراهی مردم با منابع طبیعی از بودجه دولتی کارآمدتر است.

به گزارش ایسکانیوز خداکرم جلالی در دیدار مدیران ستادی و استانی منابع طبیعی کشور افزود: باید در عملکرد سال گذشته بازنگری کرده و ببینیم آیا توانسته ایم وظایفی را که برعهده داشتیم بخوبی انجام دهیم و در این باره چه نمره ای می توانیم به عملکرد خود در منابع طبیعی بدهیم؟!

جلالی گفت: سازمان جنگل ها به جهت گسترش فعالیت ها و پیچیدگی هایی که در انجام ماموریت هایش وجود دارد با سایر سازمان ها متفاوت بوده و جزء سازمان های درجه یک محسوب می شود.

او گفت: ممکن است حتی مردم و برخی مسئولان متوجه این قضیه نباشند اما مدیرانی که در این حوزه کار می کنند کاملاً واقفند و تاثیر پذیری آن را در تحقق اهداف نظام می بینند.

جلالی با تاکید بر موضوع اقتصاد مقاومتی و اقدام در این زمینه یادآور شد: هرگونه اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی اگر بخواهد شکل بگیرد، بستر و فضای آن قطعاً وابسته به حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است.

نیازمند آمار های آنچنانی نیستیم!

او بحران آب و فرسایش خاک را از چالش های اساسی کشور خواند و گفت: سالانه در کشور بیش از 16تن خاک در هکتار فرسایش پیدا می کند در حالی که میانگین فرسایش خاک در آسیا 6تن در هکتار است.

این مسئول منابع طبیعی کشور از مدیران منابع طبیعی خواست دنبال کارهای کیفی باشند و نیازی نیست آمار های آن چنانی ارائه شود که معلوم نیست درست باشد یا غلط!

ایلام در سال گذشته 7هزار هکتار جنگل کاری کرده است

جلالی، روند جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم را در بسیاری از استان ها کند خواند و گفت: تنها استانی که توانست در امر جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم موفق عمل کند استان ایلام است و این استان در سال گذشته 7هزار هکتار جنگل کاری انجام داده است.

رییس سازمان جنگل ها گفت: استان هایی نظیر ایلام که از پیشرفت فیزیکی قابل توجه ای برخوردار هستند باید بلحاظ تخصیص اعتبارات از وضعیت بهتری برخوردار شوند و این عین عدالت است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به موضوع واگذاری حفاظت 5 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی به مردم اشاره کرد و گفت: ارتباط بین مردم و منابع طبیعی باید دوسویه باشد ، در وهله نخست باید برای مردم اعتماد سازی صورت گیرد تا مشارکت معنا و مفهوم پیدا کند و از سویی دیگر برای مردم در کاری که انجام می دهند انگیزه فراهم شود ضمن اینکه منابع طبیعی نیز باید نظارت کامل بر انجام کار داشته باشد تا این مجموعه همکاری و مشارکت بتواند معنا دار شود.

مهندس جلالی گفت: برای بهره برداری بهینه از منابع طبیعی توسط مردم نیازمند الگو و مدل های مناسب هستیم تا بصورت پایلوت به مردم ارائه کنیم و محاسبه نماییم که مثلاً بلوط های 6میلیون هکتار جنگل های زاگرسی چقدر می تواند برای مردم و ارتقای منابع طبیعی سودمند باشد.

جلالی یادآور شد: اگر ارزش های نهفته در منابع طبیعی بصورت اقتصادی و زیست محیطی به مردم گفته شود آنان نسبت به حفظ و مراقبت از جنگل ها و مراتع حساس و کوشا می شوند.

نظارت بر چرای دام ضعیف است!

جلالی از برنامه مدیریت چرا درمراتع انتقاد کرد و گفت: واگذاری ماده 3 و نظارت بر چرای دام و پروانه چرا نظم درستی ندارد، باید سالانه پروانه چرا کنترل شود و ظرفیت مراتع و میزان دام کنترل گردد، باید از معایب چرای زود هنگام به دامدار گفته شود تا او متوجه گردد که با چرای « زودتر از موعد» چه بلایی را بر سر علف هایی که هنوز سر از خاک در نیاورده اند می آورد.

او گفت: اگر چه ممکن است در این مسیر خساراتی متوجه دامداران شود اما خود دامداران نیز رقمی را که باید به عنوان حقوق دولت به خزانه دولت واریز کنند تنها سالانه یک دهم آن را پرداخت می کنند!

خداکرم جلالی در بخش دیگری از سخنان خود به بهره داری چوب از جنگل های شمال اشاره کرد و گفت: بهره برداری چوب حساسیت زیادی را در کشور ایجاد کرده است و سازمان جنگل ها در چارچوب برنامه پایش دولت که هرگونه بهره برداری می بایست در قالب 8 شاخص و 70 تا 80 نشانگر مشخص شود، موافقت خود را اعلام کرده است مشروط بر اینکه ساختار موجود( ایفای حقوق بهره برداران) و حفاظت و مدیریتی را که آنان بر عهده دارند بر هم نریزد.

امسال بهره برداری از جنگل های کوهستانی گیلان متوقف می شود

آقای جلالی گفت: در سال جاری بهره برداری از جنگل های کوهستانی گیلان متوقف می شود و روش بهره برداری نزدیک به طبیعت بر اساس ماده 2 دولت می تواند محقق شود و سازمان جنگل هال پیشنهاد اصلاح ماده 6 را به دولت داده است مبنی بر اینکه با تشخیص سازمان جنگل ها، جایی که مناسب است و قابلیت بهره برداری را دارد عملیات پرورشی و اصلاحی انجام شود و هرجا دارای چنین شرایطی نیست بهره برداری قطع شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن آرزوی سالی خوب برای منابع طبیعی کشور یک بار دیگر به شعار سال مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: اگر صادقانه قضاوت کنیم، حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی زیر بنایی ترین اقدام برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این زمینه است و این کار میسر نمی شود جزء با مشارکت و همراهی مردم و منابع طبیعی!

105105

کد خبر: 622147

وب گردی

وب گردی