مراسم روز ملی فناوری هسته ‌ای با حضور رییس جمهوری آغاز شد

 آیین دهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ‌ای دقایقی پیش با حضور رییس جمهوری در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، در این مراسم جمع زیادی از اعضای هیات دولت از جمله وزیر نیرو، علی‌اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی، سید حسین هاشمی استاندار تهران، فریدون همتی استاندارقزوین، حسینعلی امیری قائم مقام وزارت کشور، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست جمهوری، معاونان سازمان انرژی اتمی، جمعی مسئولان نظامی و انتظامی و جمعی از خانواده شهدای هسته ای حضور دارند.

الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری ، حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات ، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه و تعدادی از سفرای دیگر کشورها نیز از جمله میهمانان این مراسم هستند .

از دیگر شرکت کنندگان این مراسم می توان به سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسین فریدون نیز اشاره کرد.

قرار است در این مراسم از آخرین دستاوردهای هسته ای رونمایی شود.

به گفته علی اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی، دو نوع از این دستاوردها مربوط به حوزه سلامت و یک نوع آن مربوط به مجتمع های سوخت غیرمخرب رآکتورهای هسته ای است.

وی همچنین گفت: در مراسم روز ملی فناوری هسته ای برای نخستین بار در کشور اعلام خواهیم کرد جمهوری اسلامی ایران نیز به حوزه عناصر نادر خاکی که عمر آن در جهان حدود 50 سال است وارد شده و از سرریز دانش هسته ای در این حوزه موفقیت هایی کسب کرده است.

زارعان کاربرد پیشرفت‌ها در این حوزه را به ویژه در عرصه الکترومغناطیس و الکترونیک بسیار مهم دانست و آن را از شاخص های راهبردی پیشرفت دانش در کشورها برشمرد.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از رونمایی دو نوع جدید و پیشرفته دستگاه های سانتریفیوژ به نام زونار و الترا در روز فناوری هسته ای خبر داد و گفت: انحصار ساخت این دستگاه ها در جهان در اختیار آمریکا و ژاپن بود که با موفقیت سازمان انرژی اتمی در تولید این دستگاه ها توانستیم این انحصار را شکسته و به سومین کشور تولیدکننده آن تبدیل شویم.

زارعان افزود: سازمان انرژی اتمی پیشتر به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوعی از سانتریفیوژ به نام توبلار را برای تولید واکسن طراحی و به انستیتو پاستور ایران ارائه کرده بود و دو نوع سانتریفیوژ پیشرفته ‌تر نیز که در روز فناوری هسته ای رونمایی می شود در اختیار این انستیتو قرار می گیرد.
وی گفت: کیفیت این سانتریفیوژ حتی از نوع آمریکایی آن نیز مرغوب تر است حال آنکه پیش از انقلاب فقط تعداد کمی از این دستگاه ها را وارد کرده بودیم که به علت تحریم از ادامه ارائه آن به کشورمان خودداری کردند.

زارعان افزود: تا پیش از دستیابی ما به دانش بومی هسته ای برای تامین نیاز به سانتریفیوژها به دیگر کشورها وابسته بودیم به نحوی که بیش از 100 قطعه از سانتریفیوژهای نسل اول را وارد می کردیم اما اکنون همه تجهیزات، مواد و نیروی انسانی متخصص، بومی است و انحصار این تجهیزات را شکسته ایم.

203

کد خبر: 622201

وب گردی

وب گردی