بانک ها که بهره مرکب می گیرند، چطور اسلامی اند؟!

دبیرکل خانه صنعت و معدن نرخ سود تسهیلات بانک ها را مغایر با مصوبه شورای پول و اعتبار عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا مرتضوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ادامه داد: در اختیار قراردادن بخشی یا درصدی از پول و تسهیلات بانکی از سوی تولیدکنندگان به عنوان سپرده، سبب می شود این تسهیلات 3 تا 4 درصد گران تر محاسبه شود.

مرتضوی تصریح کرد: البته بانک توسعه صادرات استثناست و حسابش از دیگر بانک ها جداست.

کاظم حسینی دوست مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات این اتفاق را غیر واقعی عنوان کرد و افزود: این عملی غیر قانونی است و در صورت اتفاق با آن برخورد می شود.

حسینی دوست ادامه داد: بانک ها موظفند در راستای بانکداری اسلامی گام بر دارند و فقط مجازند تا کارمزد دریافت کنند، بیش از این تخلف محسوب می شود.

مرتضوی در پاسخ گفت: هیچ موسسه و تولیدی نیست که بعد از رجوع به بانک، تسهیلات ارزان دریافت کند مگر آنکه موردی خاص و سفارش شده باشد.

او با عنوان کردن این موضوع که ما مدل های بانکداری غربی و غیر مجازی داریم که رقم تسهیلات آنها 2درصد است و بانکداری اسلامی هم نیستند افزود: در مورد وثیقه ها باید بگویم بانک ها حدود 70 درصد از قیمت واقعی ملک یا مرود وثیقه را محاسبه می کنند که این امر کاملا به ضرر تولیدکنندگان است و بس.

حسینی دوست بانک را تنها یک واسطه عنوان می کند اما مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن با رد این مطلب می گوید: بانک هایی که بهره مرکب دریافت می کنند و سود تسهیلاتشان 25 درصد است چطور پرچمدار بانکداری حلال هستند؟

او ادامه داد : نرخ بازتوزیع پول در ایران با 11درصد در میان گرانترین ها قرار دارد، این در حالیست که باز هم میان تولیدکنندگان قدیمی و جدید فرق بسیار است.

مرتضوی معتقد است تمام اسنادی که واحدهای تولیدی خودشان را زیر پرده آن به اجبار در قالب های منعطف می گنجانند غیر واقعی هستند.

او همچنین با اشاره به اینکه بنگاه داری بانک ها امری غیر مجاز و مغایر با قانون است و این اقدام در میان بانک های خصوصی به شدت دیده می شود افزود: بیشتر وزنه اعتبارات بانک ها به سمت بخش تجارت روانه است زیرا بانک ها خودشان ذینفع این بخش هستند.

امید قالیباف کارشناس مجری این برنامه نیز با اشاره به وجود دیوار بی اعتمادی میان بخش تولید و نظام بانکداری گفت: مادامی که این دیوار برداشته نشود کاری از پیش نخواهد رفت.

10401

کد خبر: 622457

وب گردی

وب گردی