واکنش به افزایش ناگهانی قیمت موز در بازار/ موز به 5000 تومان رسید

رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه در پی افزایش تعرفه واردات موز، عده ای به دنبال متلاطم کردن فضا و بازگرداندن شرایط به روال سابق هستند،گفت: حجم فعلی واردات موز به صلاح نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مجتبی شادلو در واکنش به گران شدن قیمت موز در پی تصمیم دولت مبنی برافزایش تعرفه واردات این کالا، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما جوسازی درباره یک اقدام موثرتر از خود آن است؛ به همین دلیل عده ای با جوسازی و متلاطم کردن اوضاع به دنبال این هستند که شرایط را به همان روالی که دوست دارند، برگردانند.

وی، با بیان اینکه افزایش تعرفه موز اقدامی درست است، گفت: اینکه قیمت موز تا چند روز قبل بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در نوسان بود، اما ناگهان به ۵۰۰۰ تومان رسید، یعنی عده ای به دنبال متشنج کردن فضا هستند.

شادلو درباره اینکه آیا وضعیت پیش آمده سو استفاده واردکنندگان از تصمیم دولت است؟ افزود: موزی که با تعرفه جدید وارد می شود، حدود ۲۰ روز آینده به بازار عرضه خواهد شد و هنوز این میوه با تعرفه مذکور به بازار نیامده است.

رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: ما طیسالیان گذشته همواره اعلام می کردیم چرا این همه موز وارد کشور می‌شود؟ ضمن اینکه در سال ۹۴ از دولت درخواست کردیم این واردات کنترل شود.

شادلو با بیان اینکه افزایش تعرفه باعث می شود واردات موز به اندازه انجام شود، ادامه داد: کاش این کار زودتر انجام می شد؛ اگرچه الان دیر است اما در هر صورت وضعیت این میوه باید تعیین تکلیف می شد و هر وقت جلوی زیان را بگیریم سود است.

وی تاکید کرد: این حجم واردات موز به صرفه و صلاح نبوده و نیازی هم به آن نیست. شادلو همچنین با تاکید بر توجه به صادرات سیب درختی از کشور، گفت: اگر فکری اساسی برای سیب درختی نشود، در آینده دچار ضرر و زیان‌های زیادی در این زمینه خواهیم شد و سرمایه‌های ملی که برای احداث باغات این میوه انجام شده از بین خواهد رفت؛ بنابراین توجه به صادرات سیب از مسائل بسیار مهمی است که باید انجام دهیم.

با مصوبه هیات دولت، مقررات واردات و صادرات در سال ۹۵ تغییراتی داشته که از جمله آن، تغییر در تعرفه ورود میوه موز بوده است.

براساس مقررات جدید صادرات و واردات در سال ۹۵، تعرفه واردات موز از ۴ به ۲۶ درصد افزایش یافته و این مصوبه از ابتدای سال‌جاری لازم الاجرا است.

در همین حال، اگر به ازای واردات هرکیلوگرم موز یک و نیم کیلوگرم سیب درختی صادر شود، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز ۵ درصد تعیین می‌شود.

10401

کد خبر: 622460

وب گردی

وب گردی