کارشناسان در مخالفت با کنکوری ها: برداشته شدن سهم سوابق تحصیلی، غول کنکور را زنده می کند

در حالی که حذف سهم سوابق تحصیلی در کنکور طرفداران خاص خود را میان عامه دانش‌آموزان دارد اما کارشناسان معتقدند با ابطال سهم سوابق تحصیلی، سایه کنکور همچنان بر سر آموزش‌وپرورش باقی می‌ماند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، تأثیر 25درصدی سوابق تحصیلی در کنکور با مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو از سال 92 عملیاتی شد و بر این اساس سهم سوابق تحصیلی باید سالانه افزایش یابد به‌گونه‌ای که طی 5 سال 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها از طریق اعمال سوابق تحصیلی تکمیل شوند.

در حالی که شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کرد در کنکور 95،‌ سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان سهم 25درصدی و سوابق تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی سهم 5درصدی به‌صورت تأثیر مثبت داشته باشد اما با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سهم سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور ماجرا به‌شکل دیگری پیش رفت.

دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از شهروندان درخصوص شرایط اعمال سوابق تحصیلی در کنکور (مبنی بر آنکه طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو باید سوابق تحصیلی هر سه سال دوره متوسطه در کنکور اعمال شود اما هم‌اکنون صرفاً سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان اعمال می‌شود) با صدور حکمی تأکید کرد: تأثیر 25درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور برای داوطلبانی که طی سال‌های 84 تا 92 دیپلم گرفته‌اند مغایر قانون بوده و ابطال می‌شود.

ابطال سهم سوابق تحصیلی در کنکور منجر به آن شد تا سازمان سنجش با طرح استفساریه‌ای از مجلس درخواست کند تا این بند از قانون سنجش و پذیرش دانشجو را تفسیر کند. در حالی که کنکور سراسری سال 95 در تاریخ 24 و 25 تیر برگزار می‌شود هنوز این استفساریه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفته است و داوطلبان همچنان چشم‌انتظارند.

صدور حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سهم 25درصدی سوابق تحصیلی با واکنش‌های مختلفی از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان همراه شده است.

خانم سعیدی که دخترش امسال در کنکور شرکت می‌کند با اعتراض نسبت به رأی دیوان عدالت اداری می‌گوید: به‌دلیل آنکه نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در پذیرش کنکور سهم 25درصدی داشت، دخترم برای کسب نمرات خوب تلاش بسیاری کرد حتی با صرف هزینه بسیار برایش معلم خصوصی گرفتیم تا نمرات خوبی را کسب کند.

او می‌افزاید: فرزندم برای قبولی با نمرات عالی در امتحانات سال سوم دبیرستان،‌ حدود یک سال به هیچ گردش و مهمانی نرفت و حالا که موفق به کسب نمرات خوبی شده، دیوان عدالت اداری حکم به ابطال سهم 25درصدی سوابق تحصیلی در کنکور داده است.

مادر دیگری که فرزندش در مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) تحصیل می‌کند، درخصوص ابطال سهم سوابق تحصیلی در کنکور می‌گوید: اگر سهم سوابق تحصیلی در کنکور حذف شود، به‌ضرر دانش‌آموزانی است که معدل خوبی دارند. نمی‌توان سرنوشت ورود به دانشگاه را فقط به دو ساعت جلسه کنکور ختم کرد، ممکن است دانش‌‌آموزی درسخوان بوده و نمرات خوبی داشته باشد اما سر جلسه کنکور بنابر شرایطی با مشکل مواجه شده و سؤالات را به‌خوبی پاسخ ندهد در چنین شرایطی سهم 25درصدی سوابق تحصیلی می‌تواند به او کمک کند.

او می‌ گوید:‌ نباید به‌یک‌باره و آن هم در شرایطی که همه تصور می‌کردند سوابق تحصیلی در کنکور 95 سهم 25درصدی دارد حکم به ابطال آن داد، اگر قرار است این اتفاق بیفتد حداقل آن را برای کنکور 96 اعمال کنند تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز در جریان باشند.

طرف دیگر ماجرا، دانش‌آموزانی هستند که نمرات درسی آنها متوسط بوده یا چندان خوب نیست. اغلب این گروه از دانش‌آموزان از حذف سوابق تحصیلی در کنکور رضایت دارند.

به‌سراغ دبیرستانی دخترانه در یکی از مناطق مرکزی شهر تهران رفتیم تا نظر دانش‌آموزانی را که قرار است امسال در کنکور شرکت کنند، جویا شویم. اغلب دانش‌آموزانی که با آنها همصحبت شدیم از حذف سهم سوابق تحصیلی در کنکور استقبال می‌کنند.

مونا و دوستانش که از این موضوع رضایت بسیاری دارند و معدل آنها نیز بین 16 و 17 است، معتقدند: اگر قرار باشد نمرات سال سوم دبیرستان تأثیر 25درصدی در ورودشان به دانشگاه داشته باشد به‌نفعشان نیست.

آنها می‌گویند: اغلب همکلاسی‌هایشان نیز از حذف سوابق تحصیلی در کنکور خوشحال هستند و معلم‌ها به آنها گفته‌اند که سوابق تحصیلی در کنکور 95 اعمال نمی‌شود.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ضرورت حذف یا اعمال سهم سوابق تحصیلی در کنکور می‌گوید:‌ مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد تا سهم 25درصدی سوابق تحصیلی در کنکور اعمال شده و این سهم به‌تدریج سالانه افزایش یابد اما با رأی اخیر دیوان عدالت اداری وضعیت کنکور 95 مشخص نیست.

او با تأکید بر اینکه نمی‌توان سرنوشت داوطلبان را با دو ساعت حضور در جلسه کنکور تعیین کرد، ادامه می‌دهد:‌ ضریب نفوذ دستگاه تعلیم و تربیت در تعیین آینده دانش‌آموزان باید افزایش یابد. تا چند سال آینده پیش‌دانشگاهی حذف خواهد شد و اگر دوران 12ساله حضور دانش‌آموز در مدرسه هیچ تأثیری در کنکور و آینده او نداشته باشد چگونه ادعا می‌کنیم که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای تأثیرگذار است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید:‌ دو ساعت حضور داوطلبان در جلسه کنکور باید تأثیرگذار باشد اما 12 سال تلاش آنها در مدرسه تأثیری نداشته باشد؟ در عین حال می‌پذیریم که آموزش و پرورش باید امتحانات نهایی را به تمام پایه‌های دوره متوسطه تسری دهد همان‌گونه که هم‌اکنون برای چهار درس دوره پیش‌دانشگاهی امتحانات نهایی برگزار می‌شود باید برای دروس سال دوم دبیرستان نیز امتحانات نهایی را برگزار کرد.

او بیان می‌کند: کنکور باید به‌تدریج حذف شده و سوابق تحصیلی ملاک ورود به دانشگاه‌ها باشد اما اگر قرار باشد سهم سوابق تحصیلی را ابطال کنیم سایه کنکور همچنان بر سر آموزش‌وپرورش باقی مانده و نقش معلمان کمرنگ می‌شود.

اگر پس از بررسی استفساریه در صحن علنی، نمایندگان مجلس نیز به ابطال سهم سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور رأی دهند، تأثیر 25درصدی نمرات درسی سال سوم متوسطه در کنکور حذف شده و همانند گذشته کنکور تنها روش پذیرش دانشجو خواهد بود.

20103

کد خبر: 622543

وب گردی

وب گردی