رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی : تبدیل علم به ثروت از رسالت‌های دانشگاه آزاد است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بابیان اینکه سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شهرک فناوری آزاد "شفا" در مراکز استان‌هاست، گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها تبدیل علم به ثروت است و یکی از راه‌های دستیابی به این مهم ایجاد شهرک فناوری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا نظام‌آبادی، با اشاره به عملکرد سال تحصیلی گذشته اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94، از لحاظ درآمدزایی علاوه بر منابع شهریه‌ای وارد اقتصاد دانش‌بنیان شد.

وی افزود: این دانشگاه همچنین قراردادهایی با دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان منعقد کرد تا بتواند از پتانسیل علمی اساتید در راستای حل مسائل و معضلات در قالب طرح‌های پژوهشی بهره ببرد. علاوه بر این، سازماندهی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری و کیفیت‌بخشی به آنها در سطح استان در دستور کار این دانشگاه است.

رئیس این دانشگاه ادامه داد: با استانداری و دستگاه‌های اجرایی نیز وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا معضلات و مشکلات را به عنوان بانک اطلاعاتی در اختیار کل دانشگاه‌های استان قرار دهند و در نهایت طرح‌های پژوهشی که توسط دانشگاه یا در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری گاه به صورت تکراری انجام می‌شوند، جهت‌دهی شوند.

وی گفت: ما به یک دریای آزاد نیروی نخبه متصل هستیم که باید با برنامه‌ریزی صحیح از این پتانسیل به نحوی بهره ببریم که استان از مشکلات و معضلات رهایی یابد و فعالیت‌های همه دستگاه‌های اجرایی در همه حوزه‌ها کیفیت‌بخشی شود.

دستیابی به بیش از 80 درصد اهداف سال گذشته

نظام‌آبادی با بیان اینکه خوشبختانه به بیش از 80 درصد از اهداف سال گذشته خود دست پیدا کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر با 12 واحد و چهار مرکز آموزشی در سطح استان وضعیت دانشگاه آزاد نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: برخی واحدهای این دانشگاه زیان‌ده بودند که با افزایش رشته در مقاطع ارشد و دکتری زیاندهی آنها جبران شد، همچنین صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدزایی مورد توجه قرار گرفت.

نظام‌آبادی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سه دهه‌ی تثبیت، توسعه و کیفیت‌بخشی را پشت‌سر گذاشته است، افزود: دهه چهارم را که در آن به سر می‌بریم با افزایش کیفیت در همه حوزه‌ها بخصوص در حوزه پژوهش و فناوری و تبدیل مباحث علمی به تجاری دنبال خواهیم کرد و درصدد عملیاتی کردن شرکت‌های دانش‌بنیان برخواهیم آمد.

وی ادامه داد: امید است در استان هم افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و جهت‌دهی و سازمان‌دهی به کل فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها انجام ‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: این دانشگاه تنها دستگاه در سطح کشور است که بودجه پژوهشی آن نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش یافته است و پنج درصد از کل درآمدهای دانشگاه صرف مسائل پژوهشی خواهد شد. این رقم قابل توجه و قابل افزایش است.

افزایش 15درصدی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد استان

وی با بیان اینکه در اصل کل دانشگاه‌های استان یک برنامه پنج ساله ششم را پیش رو دارند، افزود: دانشگاه آزاد درصدد افزایش و تکمیل هیات علمی است، در حال حاضر، در استان حدود 1100 عضو هیات علمی داریم که باید این تعداد 10 الی 15 درصد افزایش یابد.

نظام‌آبادی گفت: علاوه بر این، رشته‌های دانشگاهی و کتب نیز در حال افزایش است و فعالیت‌های پژوهشی و کنفرانس‌ها همه برابر یک برنامه پنج ساله ششم دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده و باید برابر همین برنامه در سال 95 اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد استان مرکزی با اشاره به دستاوردهای سال گذشته، بیان کرد: ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی اراک در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر و شایسته تقدیر ویژه توسط نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در بین 81 دانشگاه و 258 دستگاه اجرایی استان مرکزی شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه دانشجویی و فرهنگی واحد اراک، ادامه داد: اقدامات چشم‌گیری در این حوزه انجام شده همچون قانونمندتر شدن نقل و انتقالات، نظارت همه جانبه بر امور خوابگاه‌ها و بکارگیری نیروی انسانی مناسب، نظارت مستمر بر کیفیت غذای دانشجویی و تجهیز خوابگاه‌ها به امکانات جدید به منظور تکریم واقعی دانشجویان و خواسته‌های آنها در چارچوب قوانین و مقررات دانشگاه، سازماندهی بیش از پیش سرویس ایاب و ذهاب و کوتاه کردن زمان صدور گواهینامه‌های موقت و... از موارد بسیار مهم در این معاونت هستند که باید در سال جدید نیز به طور جدی پیگیری شوند.

رییس واحد اراک با تأکید بر اجرای طرح سلامت کارکنان و کارمندان و ارائه خدمات مطلوب و شایسته به اساتید و کارکنان دانشگاه، گفت: اجرای دقیق بخشنامه‌ها، صرفه‌جویی منطقی، انضباط مالی، اجرای عدالت‌کاری، مهارت‌ورزی، تکریم پرسنل، تشویق پرسنل وقت‌شناس، فعال وکارآمد، برخورد با پرسنل خاطی، پرداخت اضافه کاری منطقی به کارکنان، برابری استفاده از تسهیلات برای کلیه استادان وکارکنان و... از وظایف ذاتی معاونت اداری ومالی واحد است که در چارچوب بخشنامه‌ها و قوانین دانشگاه باید به درستی انجام شود.

محورهای اساسی حوزه پژوهش

دبیر هیأت امنای استان مرکزی با اشاره به اهم مسائل و موضوعات مورد توجه حوزه پژوهش و فناوری بیان کرد: جدیت در پیگیری و ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای کمیت و کیفیت ارائه مقالات ISI، پیگیری طرح ساها "سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد" با سرعت و تیزبینی و ایجاد ارتباط با ارگان‌های اجرایی هر شهر جهت فراهم شدن زمینه رشد و توسعه این طرح از محورهای اساسی حوزه پژوهش است.

رییس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی با بیان اینکه مقدمات و بسترسازی لازم درسطح واحدهای استان جهت استفاده از ساها فراهم شده است، اظهار کرد: معاون پژوهشی واحد موظف است، اقدامات لازم را درخصوص استفاده پژوهشگران و دانشجویان استان و کشور از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را به عمل آورد.

نظام آبادی گفت: ایجاد بستر خدمت‌رسانی بهتر در مجموعه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به درآمدزایی بیشتر واحد‌ها کمک قابل توجهی کند.

رییس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی بابیان اینکه سیاست کلان دانشگاه آزاداسلامی ایجاد شهرک فناوری آزاد "شفا" در مراکز استان‌هاست، گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها تبدیل علم به ثروت است که یکی از راه‌های دستیابی به این مهم ایجاد شهرک فناوری است.

وی گفت: حوزه پژوهش و فناوری باید با شتاب و سرعت بسیار مناسب وارد عرصه‌های کارآفرینی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی فعالیت‌های علمی-پژوهشی شود.

اخذ موافقت جهت ایجاد دهکده سلامت در دانشگاه آزاد اراک

رییس واحد اراک در خصوص مسائل آموزشی گفت: با توجه به طرح تجمیع دانشگاه و صرفه جویی منطقی درخصوص انتقال دانشکده فنی و مهندسی به شهرک دانشگاهی امیرکبیر قصد داریم دانشکده علوم پایه را در ترم آینده به شهرک دانشگاهی انتقال دهیم.

دبیر هیأت امنا استان مرکزی در خصوص فعالیت‌های حوزه پزشکی گفت: اقدامات کاملی جهت راه‌اندازی آزمایشگاه پزشکی در دانشکده داروسازی و خرید تجهیزات لازم برای این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها انجام گرفته است و امیدواریم در ترم آینده شاهد حضور دانشجویان داروسازی در واحد اراک باشیم.

دبیر هیأت امنای استان مرکزی با بیان اینکه موافقت کمیسیون دائمی هیأت امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و استانداری مرکزی در خصوص ایجاد دهکده سلامت در مجتمع قائم مقام فراهانی اخذ شده، گفت: معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد استان باید پیگیری لازم را تا حصول نتیجه در این خصوص انجام دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در واحد اراک در پایان گفت: با توجه به اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در واحد، باید به بحث تعمیر و نگهداری ساختمان ها، بهینه‌سازی، زیباسازی و اخذ سند ساختمان‌ها در واحد توجه ویژه شود.

20104

کد خبر: 622591

وب گردی

وب گردی