وزیر آموزش و پرورش: مجلس دانش آموزی علیرغم کمبودها کارخود را به خوبی انجام داد

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین موضوع آموزش و پرورش تربیت است و همه دستگاه ها نیز به این موضوع تاکید دارند معتقدم هفتمین مجلس دانش آموزی علیرغم کمبودها کارخود را به خوبی انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پانا، علی اصغرفانی در مراسم اختتامیه مجلس دانش آموزی که صبح امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: بابت تلاشهای شما نمایندگان دوره هفتم و فرزندان عزیزم سپاسگزارم و تشکر ویژه خود را بابت رهنمودها و راهبری هایی که توسط شما انجام شده است ابراز می کنم.

وزیر آموزش و پرورش افزود:همانطور که می دانید سال 95 توسط مقام معظم رهبری سال "اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل"نامگذاری شده است و همه مردم ایران، دستگاه های دولتی و غیردولتی و سایر قوا باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع در آموزش و پرورش تربیت است و همانطور که می دانید تربیت 4 رکن اساسی فرد، حاکمیت، جامعه و خانواده را در بر دارد.

فعالیت ها مدرسه محور باشد

فانی افزود: بحث تربیت مهمترین موضوع آموزش و پرورش بوده و مسئولان کشور و آموزش و پرورش نیز به این موضوع عنایت داشتند.بنابراین مدرسه مهمترین کانون تربیت است و به همین دلیل است که سیاست های آموزش و پرورش باید همه مدرسه محور باشد.

وی اضافه کرد: در درون مدرسه است که شخصیت فکری، اجتماعی و سیاسی و منش افراد و دانش آموزان شکل می گیرد شاید اگر ما در 365 روز سال در وزارتخانه در اتاق خود بنشینیم یک دانش آموز هم نبینیم اما در مدرسه است که دانش آموزان هستند. حال باید ببینیم کدام مدرسه موفق تر است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مدرسه ای موفق است که بتواند از توانمندی اولیا، معلمان، دانش آموزان و عوامل خارج ازمدرسه کمال استفاده را داشته باشد دانش آموزان باید در مدرسه و امور آن تاثیرگذار باشند و باید در امور مدرسه مشارکت کنند.

وی ادامه داد: اگر مدیر مدرسه بتواند از توان دانش آموزان در همه امور استفاده کند دانش آموزان مسئولیت پذیری، هدایت، نظارت و سرپرستی را می آموزند و در آینده می توانند مدیریت کنند و نقش های مختلف را تجربه کنند.

فانی گفت: اعتقاد داریم که شوراها و مجلس دانش آموزی می تواند در تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان موثر باشد. دانش آموزان در قالب شوراهای دانش آموزی می آموزند که چگونه مسئله یابی کنند و پس از آنکه مسائل را شناختند راه حل را ارائه می کنند. اگر مسئله ای خوب شناخته نشود نمی توان راه حل مناسب برای آن ارائه کرد.

وی اضافه کرد: یک دانش آموز باید بتواند در شوراها و مجلس دانش آموزی ابتدا مسئله یابی را بیاموزد سپس راه حل ارائه کند و بعد راه حل را اجرا کند و پس از آن از کارهای انجام شده ارزیابی کند که همه اینها در نهایت مدیریت را شکل می دهد. تشکلهای دانش آموزی با همین هدف تشکیل شده است تا بتوانند مدیریت را به دانش آموزان آموزش دهند .

وزیر آموزش و پرورش افزود: تشکل هایی مانند سازمان بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، سازمان هلال احمر جوانان، سازمان دانش آموزی در شکل های مختلف دانش آموزان را برای تربیت اجتماعی و سیاسی آماده می کنند تا بتوانند در آینده در جامعه ای بزرگتر از جامعه مدرسه وارد شوند و مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: عصاره شوراهای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی است که با رای مستقیم دانش آموزان انتخاب می شود مجلس هفتم دانش آموزی دیدگاه ها، راه حل ها و چالش های خود را ارائه داده است و امیدواریم بتوانیم به تدریج در آموزش و پرورش در محدوده توانمندی های خود عمل کنیم و کمبودها و مشکلات را برطرف کنیم.

فانی افزود: طی 2 سال و 7 ماه که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد اقدامات خوبی برای عدالت آموزشی صورت گرفته است پوشش دانش آموزان در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم در دوره ابتدایی حدود 98 تا نزدیک به 99 درصد شده است و 71 هزار دانش آموز در استان سیستان و بلوچستان که خانواده ها آنها را مدارس ثبت نام نمی کردند شناسایی و در مدارس ثبت نام شده اند در دوره متوسطه اول نیز پوشش تحصیلی 94 درصد و در دوره متوسطه دوم 82 درصد است که این مقدار پوشش در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه بوده است و این به دلیل گام های موثر در زمینه عدالت آموزشی در دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: بودجه وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید از بودجه عمومی سایر وزارتخانه ها حدود 2.2 درصد رشد داشته که این بی سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش سندی به عنوان سندتحول نظام آموزش و پرورش کشور داریم که طراحی و تصویب این سند حدود 10 سال طول کشید و از سال 82 تا سال 91 مراحل طراحی و تصویب آن به طول انجامیده که سند ارزشمندی است و هدف آن توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی است.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید سال 95 تا 99 سال اجرای برنامه ششم توسعه کشور است که ما در آموزش و پرورش اجرایی کردن سند تحول را مبنای خود قرار داده ایم که این سند شامل بخشهای متعدد، خرده نظام های فراوان و موضوعات بسیار است اما مهمترین آن ساحت های ششگانه تربیتی است که در این سند مطرح شده است و در سند تاکید شده است که باید از تربیت تک ساحتی دانش آموزان جلوگیری شود.

فانی اضافه کرد: ساحت اول ساحت اخلاقی و اعتقادی است یعنی ما باید از نظر اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان را به نحو صحیحی تربیت کنیم ساحت بعدی ساحت علمی و فناورانه است ما باید در آموزش و پرورش از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه آموزش و پرورش و فناوری های نوین استفاده کنیم که مهمترین بخش آن استفاده صحیح از فضای مجازی است که هم اکنون در دسترس همه افراد است.

ما باید بتوانیم از تجهیزات علمی و فناورانه به خوبی و به طور صحیح استفاده کنیم.ساحت بعدی ساحت حرفه ای و اقتصادی است ما باید دانش آموزان خود را در زمینه اقتصادی و حرفه ای توانمند کنیم تا بتوانند از لحاظ اقتصادی فعال شوند که مهمترین بحث آن اقتصاد مقاومتی است. آموزش و پرورش نیز در موضوع سال که اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است این را بر خود تکلیف می داند که افزایش بهره وری داشته باشد و از امکانات موجود به خوبی استفاده کند و تا می تواند دستگاه را کوچک سازی کند و این فرهنگ سازی را بین دانش آموزان داشته باشد که از اصراف پرهیز کنند و در اقتصاد کشور موثر باشند .

وی ادامه داد: ساحت بعدی تربیت زیباشناختی دانش آموزان است که باید اصول زیباشناختی را بیاموزند موضوع بعدی تربیت بدنی و ایجاد روحیه نشاط و امید در دانش آموزان است خوشبختانه طی سالهای اخیر با اجرا شدن المپیاد درون مدرسه ای حدود 4 میلیون از 13 میلیون دانش آموز در این دوره درگیر شده اند و طی اطلاعاتی که داشتیم تیم فوتسال دانش آموزی به مرحله نهایی رسیده و اگر در مرحله نهایی پیروز شود در دنیا اول و در صورت شکست در دنیا دوم خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ساحت ششم تربیت سیاسی و اجتماعی است که نمونه بارز آن در مجلس دانش آموزی می توان مشاهده کرد مجلس دانش آموزی بهترین مجلس دانش آموزی بود که علی رغم کمبود نارسایی های موجود توانست کار خود را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید سال 94 سال سختی از نظر اقتصادی بود و امیدواریم با گره گشایی بتوانیم مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش را برطرف کنیم .

فانی گفت: روز پنجشنبه گذشته در روستای شهرستان خاش که 240 کیلومتر با زاهدان فاصله داشت حاضر شدم و از نزدیک با خانواده معلم فداکار و معلمی که بر اثر این حادثه مجروح شده بود دیدار کردم که در این حادثه دیواری که از ساختمان های اطراف مدرسه بود بر اثر گردبار تخریب شده بود که منجر به آن حادثه شد اما باید بدانیم که ساختمان خود مدرسه نوساز بود و هیچ مشکلی نداشت

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با بضاعت خود توفیقات خوبی در زمینه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشیم.

20104

کد خبر: 622613

وب گردی

وب گردی