لزوم برنامه ریزی برای کاهش بیماری های غیرواگیر در کشور/مرگ 2 نفر در هر ساعت به دلیل تصادفات جاده ای

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای مبارزه با بیماری های غیرواگیر مانند دیابت در کشور گفت: تصادفات جزو بیماری های غیرواگیر نیست اما متاسفانه تصادفات جاده ای یکی از پنج عامل اصلی مرگ ومیر ایرانیان به شمار می رود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، علی جعفریان با بیان این مطلب افزود: هیچ چیز تصادف دست وزارت بهداشت نیست و تا زمانیکه تصادف اتفاق نیافتد، در آن ورود نمی کنیم؛ هنگامی که تصادف رخ دهد و مجروحی روی زمین بیافتد آنگاه عوامل پزشکی کار خود را شروع می کنند.

او ادامه داد: اما این راه مقابله با تصادف در کشور نیست، باید میزان تصادفات در کشور را به حداقل برسانیم و این مساله در گروی ایمنی جاده، ایمنی خودرو و ایمنی سرنشین است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: جاده، خودرو و سرنشین، هیچکدام دست ما نیست، فقط می توانیم بطور مستمر تکرار کنیم که این اتفاق زیاد رخ می دهد و بطور فزاینده ای مجروح و معلول داریم.

لزوم برنامه ریزی برای کاهش بیماری های غیرواگیر در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش بیماری های غیرواگیر در کشور گفت: وضعیت بیماری های غیرواگیر ایران در مقایسه با این بیماری ها در منطقه امرو(منطقه مدیترانه شرقی شامل 22 کشور از جمله ایران)، چندان بد نیست و حتی بهتر از کشورهای این منطقه است.

جعفریان تاکید کرد: بطور مثال بیماری دیابت در کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی شایع است و شیوع دیابت در ایران کمتر از کشورهای حوزه خلیج فارس است.

او افزود: عدد شیوع بیماری های غیرواگیر در کشورهای منطقه با هم متفاوت است اما آنچه باید به آن توجه شود این است که بیماری هایی مانند دیابت و فشارخون - که زمینه ساز بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی هستند - در ایران علل عمده مرگ و میر به شمار می روند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه علت از پنج علت مرگ ومیر مردم ایران مربوط به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و فشارخون است.

جعفریان تاکید کرد: بنابراین باید برای این بیماری ها، برنامه ریزی کنیم و آنها را کاهش دهیم.

او ادامه داد: این مهم نیست که در مقایسه با کشورهای دیگر چه وضعیتی در بیماری های غیرواگیر داریم مهم این است که این بیماری ها برای جزو علل شایع مرگ و میر است. پس باید حتما برای آن کار کنیم و برنامه داشته باشیم.

اکنون بیماری های غیرواگیر به گفته مسئولان نظام سلامت تبدیل به دغدغه بزرگ سلامت مردم شده، چنانکه اکنون پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت قطعی بوده و پنج میلیون نفر دیگر نیز مستعد ابتلا به دیابت هستند.

20106

کد خبر: 622619

وب گردی

وب گردی