همایون نصیری : این روزها در حال سکوت نیستیم

همایون نصیری، گفت: همیشه سعی کرده ایم که از تهیه کنندگان حرفه ای استفاده کنیم اما متاسفانه به ما آسیب می زنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از موسیقی ما، در روزهای گرم شهریور 1394 آلبوم جدید گروه «دارکوب» به نام «نوکوب» منتشر شد. برای آن اثر تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفت و یک مراسم رونمایی مفصل با حضور هنرمندان سرشناس هم برایش تدارک دیدند. خیلی‌ها انتظار داشتند پس از آلبوم «نوکوب» گروه دارکوب پرکار باشد و اجراهای متعددی را روی صحنه ببرد. البته آنها یک کنسرت در برج میلاد تهران هم داشتند ولی در ادامه دیگر قطعه‌ای از دارکوب منتشر نشد و کنسرتی را هم برگزار نکردند. البته تنها اتفاق این گروه طی ماه‌های اخیر فراخوان آنها برای همکاری با خواننده جدید بود و همین مساله شایعات و سوالات حول و حوش دارکوب را دوچندان کرد. سرپرست گروه دارکوب از دلایل سکوتشان طی ماه‌های اخیر گفت و اعلام کرد که به زودی کنسرت متفاوتی را روی صحنه می‌برند. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

*از فعالیت‌های جدید گروه «دارکوب» خبرهای جدیدی برای ما دارید؟ چون مدتی است که در دوره سکوت به سر می‌برید و قطعه‌ای منتشر نکرده‌اید.

در حال ضبط کار جدید هستیم. دوست داشتیم که این قطعه برای شب عید آماده شود ولی نشد. از آنجا که دوست نداریم هیچ کاری را با عجله انجام دهیم این قطعه را هم در فرصت مناسب و زمانی که به پختگی لازم رسید همراه با ویدئوی آن منتشر می‌کنیم.

*خواننده این قطعه کیست؟

با دو سه نفر این قطعه را امتحان کرده‌ایم ولی سرانجام کار را با یک خواننده نهایی خواهیم کرد و در زمان مناسب نام ایشان را اعلام می‌کنیم.

*چندی پیش از طریق سایت «موسیقی ما» فراخوانی برای همکاری با خواننده جدید منتشر کردید. آن فراخوان برای گروه نتیجه‌ای داشت؟

استعدادهای بسیار خوبی را در میان بچه‌های شهرستان دیدیم و ویدئوهای زیادی برای ما ارسال شد. در همین زمان هم با چند دوست عزیز آشنا شدیم که متوجه فراخوان ما شده بودند و کارهایی را برایمان ارسال کردند. در حال جمع‌بندی نهایی هستیم و سرانجام یک خواننده را در این بین معرفی خواهیم کرد.

*چه شد که «حمیدرضا ترکاشوند» از دارکوب جدا شد؟

ما همیشه در مقاطع مختلف با خوانندگان مختلفی همکاری کرده‌ایم و بحث جدایی در میان نبود. آقای «حمیدرضا ترکاشوند» خواننده خوب و توانایی هستند اما برای فصل جدید کارهای گروه «دارکوب» به دنبال رنگ صدای متفاوتی هستم. من در تمام دوره‌های کاری دارکوب دوست ندارم که یک فرم را تکرار کنیم و دوست دارم از مناطق و نواحی مختلف و فرم‌های خوانندگی گوناگون در کارها استفاده کنیم. به همین دلیل همیشه از همکاری با خواننده‌ها و موزیسین‌های جدید استقبال می‌کنم.

*این تمایل برای همکاری با رنگ‌های صدای جدید شامل خواننده‌های معروف سنتی یا تلفیقی نمی‌شود؟

ممکن است که این اتفاق رخ دهد یا حتی با خوانندگان پاپ هم همکاری کنیم. امکان دارد در دوره‌های مختلف با خواننده‌های متفاوتی همکاری کنیم و بستگی به کارهایی دارد که در آن مقطع زمانی مشغول تولید آنها هستیم. باید ببینیم کارهای ما روی صدای کدام یک از خوانندگان عزیز می‌نشیند. هر کاری که در هر مقطع زمانی تولید می‌شود قطعا در فرم دارکوب است و باید به بهترین شکل هم اجرا شود و به گوش مخاطبان برسد. به همین دلیل من سخت‌گیری می‌کنم تا بتوانیم خواننده‌ای که می‌خواهیم را پیدا کنیم. شاید همین سخت‌گیری باعث وقفه یک یا دو ماهه شود اما این سخت‌گیری‌ها باعث خلق قطعه‌ای نظیر «تُرُش‌رو» می‌شود که اتفاقات خوبی برای آن رخ داد.

*برخی طرفدارانتان این انتقاد را دارند که کارهای دارکوب دیگر خواننده‌محور شده و چون این روزها به دنبال همکاری با خواننده جدید هستید کل کارهای گروه مسکوت مانده و فعالیتی نمی‌کنید. درباره این انتقاد چه نظری دارید؟

شاید در آلبوم «نوکوب» چنین مساله‌ای وجود داشت ولی اینگونه نیست که فعالیت‌های ما صرفا خواننده‌محور شده باشد. اتفاقا در این چند ماه سکوت نداشتیم و کار می‌کردیم اما قطعه جدیدی از ما منتشر نشده است. کارهای بی‌کلام هم داریم و اتفاقا قطعات جدید ما ریتمیک و پرانرژی است. به سمت ریتم‌محوری که اصل و پایه دارکوب بود رفته‌ایم. خدا را شکر به نتایج خوبی‌ رسیده‌ایم و هرچه زمان می‌گذرد، تجربیات ما هم بیشتر می‌شود. قول می‌دهم در فصل جدید فعالیت‌های دارکوب همه خواسته‌های مخاطبان را برآورده کنیم. در فصل بهار کنسرتی خواهیم داشت که با اتفاقات جدید همراه خواهد بود و در آن برنامه قطعات سازی همانند گذشته جایگاه خودش را خواهد داشت. البته در کنسرت‌های گذشته هم همیشه قطعات سازی ریتمیک و پرانرژی داشته‌ایم.

*تاریخ کنسرت بهار قطعی شده است؟

فکر می‌کنم در ماه اردیبهشت باشد اما هنوز زمان دقیق آن نهایی نشده و به محض قطعیت اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهیم.

*انتقاد دیگر به گروه دارکوب این است که در زمینه انتخاب تهیه‌کننده برای انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت دقیق عمل نمی‌کنید و همیشه به سراغ شرکت‌هایی می‌روید که اولویت آنها برگزاری کنسرت‌های پاپ است. در این چه زمینه چه نظری دارید؟

اتفاقا دقیق عمل می‌کنیم اما همکاری ما با تهیه‌کننده‌ها به اصرار خودشان بوده است. نمی‌دانم دوست دارند کار با دارکوب را در رزومه خود داشته باشند یا به فعالیت در این ژانر موسیقی علاقه دارند. با اصرار می‌آیند و وعده‌های زیادی می‌دهند و هرچه که ما می‌خواهیم آنها می‌گویند که کم نمی‌گذاریم. اما زمانی که به دل کار می‌رویم، ما را اذیت می‌کنند. تهیه‌کننده‌هایی که توانایی ندارند اما با اصرار قصد حضور و فعالیت در این ژانر را دارند در حق ما و گروه‌هایی شبیه ما بی‌انصافی می‌کنند. ما همیشه همه شرایطی را که می‌خواهیم از قبل با تهیه‌کننده‌ها هماهنگ می‌کنیم. همیشه هم سعی کرده‌ایم با تهیه‌کننده‌هایی کار کنیم و کنسرت برگزار کنیم که امتحان خود را پس داده‌اند و از کنسرت‌گذاران معتبر هستند اما متاسفانه به ما آسیب می‌زنند. ما پتانسیل خودمان را می‌شناسیم و می‌دانیم که چه اتفاقاتی را می‌توانیم رقم بزنیم اما از اتفاقاتی که در این زمینه در گذشته رخ داده و کارهایی که انجام دادند راضی نبودیم. برای کنسرت جدیدمان صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم و مشغول رایزنی برای همین شرایط هستیم. خواسته‌های خودمان را هم مطرح می‌کنیم و می‌گوییم که می‌خواهیم کنسرتمان چگونه برگزار شود. این بار برای ما تجربه شده تا آنچه که می‌خواهیم را از قبل فیکس کنیم تا همان اتفاقات رخ دهد. بخش زیادی از اتفاقات و مسائل به ما مربوط نمی‌شود و مربوط به تهیه‌کنندگانی است که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. البته فعلا نمی‌توانیم اسم شرکت یا شخص خاصی را مطرح کنم و تا زمانی که قرارداد را امضا نکنیم هیچ چیز قطعی نیست.

*پس از آلبوم نوکوب مراسم رونمایی را با حمایت شرکت «سفیر» برگزار کردید و می‌خواهم بدانم با وجود آن حامی مالی این امکان وجود ندارد که خودتان تهیه‌کننده کنسرت‌هایتان باشید؟

خدا را شکر شرکت «سفیر» حامی مالی ما بود و توانستیم آن اتفاقات را رقم بزنیم در غیر اینصورت اگر می‌خواستیم همه چیز را به شرکت واگذار کنیم هیچ اتفاقی نمی افتاد و هیچ خبررسانی انجام نمی‌شد. کَما اینکه دیدید چه پخش بدی برای آلبوم ما انجام شد. تمام کارهای رونمایی و تبلیغات را اگر خودمان پیگیری نمی‌کردیم و با همت شرکت سفیر انجام نمی‌شد قطعا از طرف شرکت پخش‌کننده اتفاق خاصی رخ نمی‌داد.
اتفاقا یکی از صحبت‌های ما همین است. من خودم خیلی از کنسرت‌ها را برگزار کرده‌ام. نظیر اجراهای «اریکه ایرانیان» که برگزارکننده خودمان بودیم. در آن بخش به غیر از کار گروه، درگیر یک سری مسائل اجرایی هم می‌شوم که زمان زیادی از ما می‌گیرد. ما همیشه به دنبال شخص یا شرکتی بودیم که بتوانیم اعتماد کنیم و این مسئولیت‌ها را به آنها بسپاریم تا باری از دوش خودمان برداشته شود. متاسفانه اینطور نشده است. ما کنسرت را به کسانی سپرده‌ایم که نه تنها باری از دوشمان برداشته نشده بلکه باری هم روی دوش ما گذاشته‌اند. تهیه‌کننده‌ها به آن تعهداتی که دادند عمل نکردند و همه چیز بستن قرارداد نیست. خیلی از مسائل وجود دارد تا برنامه روی صحنه برود و آرتیست باید خیالش راحت باشد و بتواند بهترین برنامه خود را اجرا کند. در این مدت اجرایی که واقعا خیال من راحت بود و اگر از حق نگذریم به بهترین شکل کار خودشان را انجام دادند، برنامه‌ای بود که با موسسه «ققنوس» برگزار کردیم. باید از آنها تشکر کنم که به بهترین شکل کارهای ما را انجام دادند و تعهداتشان را به بهترین شکل انجام دادند و ما هم کار خودمان را به راحتی انجام دادیم. آن برنامه یکی از بهترین‌ کنسرت‌های ما در این مدت بود ولی بقیه آن تعهداتی که داشتند را انجام ندادند.

*و کلام آخر؟

باید به مخاطبان عزیز دارکوب بگویم که ما کارهای زیادی در این چند وقت انجام دادیم و این روزها در حال سکوت نیستیم. به دلیل اینکه روی آثار خودمان وسواس زیادی داریم نمی‌خواهیم قطعات زیادی را منتشر کنیم. تک قطعه جدید ما و ویدئوهایی که در دست انتشار داریم با مجوز رسمی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. می‌خواهیم کارهای خودمان را به این شکل منتشر کنیم تا به قول شما در سکوت نرویم. نمی‌خواهیم یک سال و نیم یا دو سال روی آلبوم کار کنیم و یک شرکت با پخش ضعیف باعث شود که کار به گوش مخاطبان نرسد. پس از اینکه چند قطعه را آماده کردیم همه کارها را در قالب یک مجموعه منتشر می‌کنیم. اولین تک قطعه ما پس از ایام نوروز به همراه ویدئو منتشر می‌شود و مطمئن هستم که در فصل جدید فعالیت‌های دارکوب حضور پررنگ‌تری خواهیم داشت. البته در طول این مدت کم‌کار نبودیم و فقط می‌خواهیم بهترین قطعات را ارائه کنیم. زیرا در گروه دارکوب جمعی از موزیسین‌های سرشناس حضور دارند و انتظارات از ما زیاد است و باید این انتظارها را برآورده کنیم. ما همیشه باید کاری را انجام دهیم که از کار قبلی خودمان یک قدم جلوتر باشد.

507

کد خبر: 622809

وب گردی

وب گردی