سیگار را گران کنید/ گرانی سیگارباعث  کاهش مرگ  15 میلیون نفرمی شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: سیگار را گران کنید تا جوان‌ها سیگاری و معتاد نشوند. سیگار را گران کنید تا سرطان و مرگ و سکته مغزی کمتر شود. سیگار را گران کنید تا هزینه‌های سلامت در بخش‌های دیگر صرف شود که هم به نفع جامعه و دولت است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، محمد رضا مسجدی گفت: بر اساس مصوبه نشست 15 سپتامبر 2015 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همه کشورها متعهد به انجام اقدامات جدی برای اعمال معاهده جهانی کنترل دخانیات هستند. همه کشورها مکلفند با گران کردن سیگار، حداقل 70 درصد قیمت خرده فروشی آن را به‌عنوان مالیات در نظر بگیرند.

مسجدی در ادامه افزود: بر اساس اعلام بانک جهانی افزایش قیمت خرده‌فروشی سیگار به میزان 42 درصد موجب کاهش 9 درصدی مصرف روزانه سیگار می‌شود، همچنین افزایش مالیات سیگار موجب کم شدن 66 میلیون سیگاری و کاهش 15 میلیون مرگ و میر برای جمعیت بشری می‌شود.

او ادامه داد: افزایش مالیات سیگار بر اساس قیمت خرده‌فروشی اقدام برنده برای فرد، خانواده و جامعه است و سبب کاهش بیماری و افزایش بودجه دولت برای ارتقای برنامه‌هایی نظیر بهداشت، درمان، آموزش، ورزش و غیره می‌شود.

مسجدی گفت: استعمال دخانیات مهمترین عامل بازدارنده توسعه پایدار برای کشورهای در حال توسعه است. زیرا استعمال دخانیات موجب گسترش بیماری، فقر و تحمیل بار سنگین هزینه‌های سلامت بر بودجه عمومی دولت است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به این مطلب که سازمان ملل متحد چندی پیش اعلام کرد، مالیات مواد دخانی مهمترین و مؤثرترین اقدام برای توسعه پایدار، کاهش بیماری و افزایش بودجه سلامت است، تاکید کرد: مالیات سیگار اقدام برد برد برای مردم و حکومت است. به‌طور مثال کشور فرانسه از سال 1990 تا 2005 قیمت سیگار را سه برابر افزایش داد که همین امر موجب کاهش 50 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در این کشور شد.

او با اشاره به این مطلب که 10 درصد افزایش مالیات بر سیگار موجب کاهش 5/1 درصد مرگ ناشی از سرطان ریه می‌شود، در ادامه افزود: مدل‌های جدید مالیاتی نشان می‌دهد با افزایش مالیات می‌توان میزان قاچاق و سود آن را نیز کم کرد. ولی متاسفانه مالیات سیگار در ایران کمترین میزان نسبت به کشورهای خاورمیانه است و این در حالیست که بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی ایران متعهد است مالیات سیگار بر اساس نرخ خرده‌فروشی را اعمال کند.

مسجدی در خاتمه بر اهمیت افزایش مالیات بر سیگار تاکید کرد و گفت: سیگار را گران کنید تا جوان‌ها سیگاری یا معتاد نشوند. سیگار را گران کنید تا سرطان و مرگ و میر و سکته مغزی کمتر شود. سیگار را گران کنید تا هزینه‌های سلامت در بخش‌های دیگر صرف شود که هم به نفع جامعه و دولت است.

105105

کد خبر: 622870

وب گردی

وب گردی