موافقین و مخالفین  کلیات لایحه بودجه سال 95 هر کدام چه می گویند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور را صبح یکشنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

به گزارش ایسکانیوز، همزمان با رسیدگی به این لایحه موافقین و مخالفین نظران خور را در این خصوص مطرح کردند.

در ادامه برخی اظهارات در این باره آورده می شود:

نادر قاضی پور در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس یکی از سخنرنان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور بود.
وی تاکید کرد که در لایحه بودجه باید به منابع و هزینه ها توجه شود ولی هزینه ها در این لایحه بیشتر از منابع است و این گونه منابع تامین نخواهد شد که این موضوع به زیان کشور خواهد بود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: این موضوع باعث پایداری تورم می شود یعنی این که حقوق بگیران دولتی و بازنشستگان، خسارت دیدگان از پیش تعیین شده این لایحه هستند.
قاضی پور خاطرنشان کرد: ما باید به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی توجه کنیم ولی متاسفانه تولید ملی در بودجه لحاظ نشده است.
وی همچنین گفت: بودجه در برخی دستگاه ها خرج برگزاری همایش ها و جشنواره ها بی حساب و کتاب می شود که این درست نیست و باید فکری به حال آن کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس اضافه کرد: ما باید قیمت ها را از راه کنترل بودجه مهار کنیم یعنی این که در بودجه طوری لحاظ کنیم که قیمت ها کنترل شود.
قاضی پور یادآور شد: متاسفانه این بودجه به کاهش سطح رفاهی و بیکاری می انجامد در حالی که ما باید فکری به حال اشتغال مردم بکنیم خصوصا اشتغال جوانان تحصیلکرده دختر و پسر را لحاظ کنیم.

همچنین محمدحسین میرمحمدی در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: بی توجهی به عملیاتی کردن بودجه یکی از معضلات این لایحه است.
وی با تاکید بر این که امسال در بودجه 95 شاخص های سال قبل تکرار شده است، اظهارداشت: شاهد هستیم شاخص های سال قبل در بودجه امسال تکرار شده در حالی که بسیاری از آن شاخص ها عملیاتی نشده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم خاطرنشان کرد: پیش بینی هایی هر سال برای بودجه کشور خیلی خوب است ولی باید این پیش بینی ها عملیاتی شود و بودجه ما باید هر سال تکامل یابد نه این که ما هر سال سرفصل ها را تکرار کنیم ولی هیچ اتفاقی نیفتد.
میرمحمدی ادامه داد: ما می بایست براساس اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که شعار امسال است، عمل کنیم آیا بودجه براساس این موضوع تنظیم شده است، چقدر در بودجه به موضوع تولید و صنعت توجه شده است و آیا به اشتغالزایی توجه کرده ایم.
وی تصریح کرد: می بایست هزینه های دولت و وزارتخانه ها در بودجه سال 95 کم می می شد ایا این اتفاق افتاده است؟
نماینده مردم گلپایگان در مجلس با تاکید بر این که عملکرد مالیاتی استان ها در سال گذشته اکثرا منفی بوده است، گفت: زمانی که در رکود مالیاتی هستیم تولید رونق ندارد و قطعا بودجه تحقق نمی یابد.
میرمحمدی اضافه کرد: امروز موضوع تولید و اشتغال بحث اول کشور است از این رو ما باید هزینه های جاری دولت را کم کنیم و به موضوعات دیگر بیشتر بپردازیم.
وی گفت: سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته موفق نبوده است اگر فضاها به گونه ای باشد که امکان تحقق وجود نداشته باشد. آن بودجه چه فایده ای دارد.


رمضانعلی سبحانی فر که با عنوان موافق لایحه بودجه 95 کل کشور در جلسه علنی روز یکشنبه سخن می گفت،‌ بیان کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس هم در این لایحه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
سخنگوی کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: در بخش هدفمندی یارانه ها سه دهک درآمدهای بالای جامعه حذف می شوند و درآمد حاصل از این بخش به رفع رکود و کاهش بیکاری اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهارداشت: ایجاد تسهیلات برای بهره برداری از منابع میادین مشترک نفت و گاز از ویژگی های بودجه سال جاری است و همچنین در این لایحه توجه ویژه ای به فناوری های نوین و استفاده از اوراق مشارکت و سکوک اسلامی شده است.
سبحانی فر اضافه کرد: 500 میلیون دلار نیز برای آب رسانی به روستاها و استفاده از قیر رایگان برای بهسازی و جاده کشی در روستاها پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین میرقسمت موسوی در جلسه علنی امروزمجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از ایراداتی که به بودجه سال 95 وارد است عدم تحقق بخش هایی از بودجه 94 است که در بودجه سال 95 نیز لحاظ شده است.
وی بیکاری را یکی از مشکلات عمده جامعه دانست و ادامه داد: ما امروز جوانان تحصیلکرده زیادی داریم که بیکار هستند، دولت در این راستا چه کرده است؟ آیا در بودجه به این موضوع توجه شده است؟ یکی از نقص های بودجه 95 این است که به رفع بیکاری توجه نشده است در مورد رفع بیکاری نسبت به بودجه 94 چه کارهایی انجام داده ایم؟

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: عدم توجه به موضوع بیکاری و ازدواج جوانان از نقص های لایحه بودجه سال 95 است.

حجت الاسلام و المسلمین میرقسمت موسوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از ایراداتی که به بودجه سال 95 وارد است عدم تحقق بخش هایی از بودجه 94 است که در بودجه سال 95 نیز لحاظ شده است.
وی بیکاری را یکی از مشکلات عمده جامعه دانست و ادامه داد: ما امروز جوانان تحصیلکرده زیادی داریم که بیکار هستند، دولت در این راستا چه کرده است؟ آیا در بودجه به این موضوع توجه شده است؟ یکی از نقص های بودجه 95 این است که به رفع بیکاری توجه نشده است در مورد رفع بیکاری نسبت به بودجه 94 چه کارهایی انجام داده ایم؟
نماینده مردم گرمی در مجلس گفت: ما چگونه می توانیم با کالاهای دنیا رقابت کنیم در حالی که موانع تولید در کشور داریم برای رفع این موانع چه اقداماتی انجام شده است؟ امروز اکثر واحدهای تولیدی ما ورشکسته شده اند و صاحبان آنها در زندان به سر می برند ما در بودجه 94 و 95 چه تمهیداتی را برای آنان در نظر گرفته ایم؟
موسوی تاکید کرد: ما باید در بودجه 95 تولید داخلی را رونق بخشیم، واحدهای تولیدی را راه بیندازیم و مردم را تشویق کنیم که از تولیدات داخلی استفاده کنند. باید برای استفاده از تولیدات داخلی، فرهنگ سازی کنیم. یکی از نقص های بودجه 95 عدم توجه به تولیدات داخلی است.
وی یکی دیگر از نقص های بودجه سال 95 کل کشور را عدم توازن منطقه ای بودجه در مناطق دانست و گفت: دولت باید سالانه 2 یا 3 درصد برای مناطق محروم اختصاص دهد ولی دولت در سال های گذشته این کار را نکرده است و تنها در سال 93 بود که بودجه به این مناطق اختصاص یافت.
نماینده مردم گرمی با تاکید بر این که باید به عمران و آبادانی مناطق مرزی توجه کنیم، اظهار داشت: در بودجه سال 95 به این موضوع توجه نشده است.

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه مخالفان ایرادات اساسی به کلیات لایحه نگرفتند اما باید کار کارشناسی صورت بگیرد گفت: شفافیت لایحه بودجه سال 95 یکی از امتیازات بودجه امسال است که از زدوبندها جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: این شفافیت در لایحه بودجه سالهای گذشته در لایحه بودجه کمتر مشاهده می‌شد.

قربانی با تأکید بر اینکه عدم تعارض با قوانین داخلی یکی دیگر از امتیازات لایحه بودجه سال 95 است، تصریح کرد: طی سالهای گذشته به دلیل تعارض لایحه بودجه با اسناد بالادستی مشکلات بسیاری به وجود می‌آمد.

نماینده آستانه اشرفیه بیان داشت: حفظ سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مختلف در لایحه بودجه امسال مورد توجه قرار گرفته مانند موضوع دفاعی.

قربانی اظهار داشت: 50 میلیارد دلار برای فاینانس طرح‌های زیربنایی در لایحه بودجه درنظر گرفته شده که براین اساس طرح‌های بر زمین مانده به ثمر رسیده و نجات پیدا می‌کند.

نماینده آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه توسعه صندوق نوآوری شکوفایی برای علوم بنیادی و تحقیقی یکی دیگر از مزایای لایحه بودجه است، گفت: 500 میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار که یکی از اقدامات برای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی درنظر گرفته شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: امیر کلام تاکید ویژه‌ای برمدیریت دقیق مالی در اداره کشور دارند به گونه‌ای که به گفته ایشان مدیریت خوب، مال اندک را رشد می‌دهد و مدیریت بد، مال بسیار را از بین می‌برد و بنابراین ما باید با درایت و عقلانیت به مدیریت امور مالی کشور بپردازیم تا سال 95 کشور در مدار رشد و تعالی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه اظهار داشت: شفافیت بودجه قابل تقدیر است که با توجه و دقت در ارقام بودجه در می‌یابیم اعداد و ارقام با بیانی شفاف طراحی شده به طوری که تقریبا عدد پنهانی در بودجه وجود ندارد و همه فعل و انفعالات شفاف و قابل پیگیری است به طوری که صد در صد به نفع نهادهای نظارتی، مجلس و دیوان محاسبات است و این نهادها می‌توانند از بعد نظارتی راحت‌تر بر بودجه 95 نظارت داشته باشند.

نماینده مردم فلاور جان ادامه داد: دولت سعی کرده است کلیه ارقام را بر اساس توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی ارائه دهد.

موسوی در ادامه به بیان چند نکته از فواید توجه به اقتصاد مقاومتی در بودجه 95 پرداخت و گفت: کاهش وابستگی به نفت به طوری که حتی همکاران مخالف کلیات بودجه هم به آن اشاره داشتند از نکات مثبت بودجه 95 است آن هم در شرایطی که قیمت نفت با چالش جدی مواجه بوده، دولت سهم نفت را کاهش داده و این موضوع آرزوی مقام معظم رهبری است.

نماینده مردم فلاور جان ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند اقتصاد ما را از مسیر غلط به مسیر پیشرفت و توسعه سوق دهد و این موضوع در بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی از موارد دیگری است که در بودجه مورد توجه قرار گرفته است. افزایش بودجه به شرکت‌های دانش بنیان نوپا سبب می‌شود مرز علم و دانش بالا رود و تولید افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: عنایت به مناطق محروم و تقویت بنیه دفاعی از فواید بودجه 95 است که البته به نظر من با وجود دشمنی استکبار جهانی باید بودجه دفاعی کشور باز هم افزایش یابد.

موسوی تصریح کرد: یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش سهم نفت و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی است که برای کشف فرارهای مالیاتی نکات قابل توجهی در بودجه تعبیه شده است.

وی ادامه داد: تغییر مناسب بودجه عمران و توسعه نسبت به بودجه جاری از مزایای بودجه سال 95 است به طوری که بودجه جاری کاهش یافته و سهم توسعه عمران افزایش یافته است.

نماینده مردم فلاور جان ادامه داد: افزایش سهم مالیات یک بحث جدی در بودجه 95 از سوی دولت و کمیسیون تلفیق است که سعی کردند پایه‌های مالی جدیدی را ایجاد کنند تا فشار فقط بر قشر خاصی نباشد و به سراغ کسانی بروند که فرار مالیاتی دارند.

وی در پایان بیان کرد: یکی از نکات بودجه 95 بحث معافیت کشاورزان از پرداخت مبلغ هوشمند کردن کنترهای کشاورزی است.

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: دولت تمام تلاش خود را در جهت ارائه بودجه کرده است و براساس اختیاراتی که قانون به دولت داده است و با وجود تمامی محدودیت منابع، انتظارات، فاصله بین خواسته‌ها وتوقعات بودجه را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: بنده معتقد هستم موافق و مخالف موضوعیت ندارد و آن چیزی را که امروز ما در مجلس صحبت می‌کنیم مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است و هر جایی را می‌توانیم تغییر دهیم لذا مخالفت معنایی ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: باید بودجه‌ای را که به مجلس تقدیم شده را بپذیریم و سپس برای اصلاح مسائل در جزئیات وارد شویم.

مصری با اشاره به نظام بودجه‌ریزی در کشور افزود: ابتدا باید ببنیم که آیا نظام بودجه ریزی در کشور مطلوب است یا خیر، بنده با اعتقاد عرض می‌کنم هیچ کدام از ارکان نظام با این نظام بودجه ریزی در کشور موافقت ندارد.

وی تصریح کرد: آنچه که امروز ما به آن نیازمند هستیم تأمین نظام بودجه ریزی در کشور است.

نماینده مردم کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال اصلاح نظام اقتصادی هستیم، باید نظام‌های یک نظام اقتصادی اصلاح گردد چرا که امروز نظام‌های حاکم بر اقتصاد کشور است مثل نظام بانکداری، نظام مالیاتی، نظام تولیدی، نظام اداری، این نظام‌ها هستند که امروز کشور ما را دچار مشکل کرده‌اند.

مصری با بیان اینکه ده برابر متوسط کشورهای دنیا کارمند اداری داریم تصریح کرد: نظام اداری ما معیوب است و کسانی هستند که فرار مالیاتی دارند و میلیاردها تومان پول را به جیب می‌زنند و کسی هم به سراغ این‌ها نمی‌رود.

وی گفت: نظام تولیدی کشور متأثر از نظام بانکداریست و همچنین نظام گمرکی ما گرفتار 25 میلیارد دلار یعنی نزدیک به 80 میلیارد تومان کالای قاچاق دارد.

نماینده مردم تهران نیز در مجلس گرفتن یارانه توسط پردرآمدها را هدر دادن منابع ملی توصیف کرد و گفت: در بودجه سال جاری قدم مثبتی در حذف یارانه 24 میلیون نفر از پردرآمدها برداشته شده است.

احمد توکلی که با عنوان موافق کلیات لایحه بودجه 95 کل کشور سخنرانی می کرد با بیان این که سیاست های مالی به وسیله بودجه پایه گذاری می شود و وقتی قوانین مرتبط و قواعد علمی در آن به کار گرفته شده باشد باعث بودجه ریزی صحیح می شود، افزود: در غیر این صورت سرمایه گذاری کم شده و رکود افزایش می یابد.
وی ادامه داد: اگر سیاست های مالی با سیاست های پولی هماهنگ باشد برنامه ریزی خوبی خواهد شد.
این نماینده مجلس با اشاره به ویژگی بودجه سال جاری کشور ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری قدم مثبتی در زمینه هدفمندی یارانه ها برداشته شد و چند سال بود که می گفتیم باید یارانه پردرآمدها حذف شود که امسال این موضوع حل شد و اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و مدیران دولتی که حدود 24 میلیون نفر می شوند از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.
توکلی با انتقاد از سخنان رییس جمهوری که گفته بود سرکشی به حساب افراد مجاز نیست زیرا حریم خصوصی است، ادامه داد: سخن رییس جمهوری حرف ناصوابی است. درست است که حریم خصوصی است اما برخی محرم هستند مانند قاضی، دادستان و مامورین پولشویی که باید به حساب های افراد سربزنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: گرفتن پول یارانه توسط افراد پردرآمد هدر دادن منابع ملی است.

خبر در حال تکمیل است/

202/201

کد خبر: 622946

وب گردی

وب گردی