حمایت انتظامی از ماموران شهرداری در برقراری انضباط شهری/ پیشنهاد تشکیل یگان ویژه در شهرداری

برقرای نظم و انضباط شهری در کلانشهر هایی همچون تهران با دشواری های بسیاری روبرو است،امری که با استمرار حمایت دستگاه های انتظامی و فرهنگ سازی عمومی به نحو شایسته ای قابل حصول خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برقراری نظم در کلانشهر یا بهتر بگوییم ابرشهری همچون تهران با جمعیت چندین میلیون نفری با پیچیدگی ها و دشواری های بسیار همراه است.

نظمِ تردد،نظمِ ترافیکی،مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز،مقابله با معضل سد معبر و...بخشی از دغدغه های مدیریت شهری تهران محسوب می شود که با همیاری دستگاه های ذیربط اجرایی می شود.

در لابه لای اخبار منتشره در خصوص وقایع و حوادث کلانشهرهایی همچون تهران،بعضا اخباری نیز شنیده می شود که از درگیری ماموران سد معبر با دست فروشان حکایت دارد.

خبر درگیری ماموران شهرداری با بساط گستران در بهمن ماه سال گذشته،حمله مالکان یک ساختمان غیر مجاز در غرب تهران به ماموران شهرداری در ماه پایانی سال 1394، ضرب و شتم یکی از حریم بانان منطقه 18 شهرداری تهران از سوی چماق داران و مصدومیت و مجروحیت دو نیروی اجرایی این شرکت در تعطیلات نوروزی به دست بساط گستران در محدوده میدان آزادی که با سد معبرخویش ، مزاحم رفت وآمد شهروندان شده بودند، و مصدومیت مدیر اجرایی شهرداری منطقه 9 و یکی دیگر از نیروها،بخش هایی از حوادث متعدد و گوناگونی است که با هدف برقراری نظم شهری و مقابله با قانون شکنی های احتمالی حادث واقع شده است، موضوعی که در گذشته نیز به انحای دیگری تجربه شده بود و در آینده نیز احتمال وقوع مجدد آن دور از انتظار نخواهد بود.

در این میان برخی از کارشناسان امر معتقدند حضور نیروی انتظامی در کنار نیروهای اجرایی مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که در تحقق اهداف مورد نظر در راستای تامین انضباط شهری مطلوب خواهد بود.

به عقیده برخی صاحبنظران احتمال بروز تنش و مقاومت از سوی برهم زنندگان نظم شهر در قالب ساخت و ساز غیر مجاز،سد معبرو... لزوم همراهی یک مرجع قانونی و نظامی در کنار ماموران و عوامل شهردرای حین انجام ماموریت ها را بیش از پیش تقویت می کند.

همراهی که در مجاب ساختن خاطیان به تبعیت از قانون بسیار تاثیرگذار است و به واقع حضور مذکور می تواند ضریب درگیری و آسیب ماموران اجرایی شهرداری و حتی متخلفان را با کاهش هر چه بیشتری همراه سازد و معیار قرار گرفتن قانون را به عنوان اصلی حائز اهمیت،مبنای امر قرار دهد.

طبق تبصره یک ماده 55، رفع سد معبر بر عهده شهرداری است و به تعبیری می توان گفت شهرداری در برقراری نظم و انضباط شهری از حق قانونی برخوردار است.

از تفاهمنامه شهرداری و نیروی انتظامی تا لزوم تداوم همراهی و همیاری دستگاه انتظامی

چندی پیش،مجتبی عبدالهی،معاون شهردار تهران از وجود تفاهمنامه ای سخن گفته بود که بر مبنای آن همیاری و هم افزایی سازنده ای میان دستگاه انتظامی و شهرداری برای تحقق اهداف مورد نظر و روزمره شهرداری ها در نظم و انضباط شهری وجود دارد.

او با ابراز خرسندی از همکاری و تعامل مثبت و سازنده دستگاه انتظامی با مدیریت شهری تهران افزوده بود:اگرچه میزان تعاملات سازنده میان این دو نهاد،قابل توجه و مطلوب است اما می طلبد این امر خطیر همچنان استمرار و تداوم یابد و در همین ارتباط دستورالعملی را به مناطق و حوزه های زیرمجموعه شهرداری ابلاغ کرده ایم که شهرداری در تمامی ماموریت ها موظف است با یک نفر از ماموران انتظامی به اعمال قانون مبادرت ورزد.

یقینا تحقق این امر می تواند در پیشگیری از تحمیل صدمات به نیروهای شهربان یا حریم بان مثمر ثمر باشد.

لزوم پیش بینی طراحی پوشش متحدالشکل برای مجموعه های فعال در برقراری نظم شهری

یکی از مشکلات پیش روی،مجموعه هایی همچون حریم بان یا شهربان در حین انجام ماموریت های محوله معطوف به مقاومت هایی می شود که بعضا از سوی متخلفین با حمایت های مردمی ظهور و بروز پیدا می کند.

بطور یقین عموم مردم نیز که به عنوان حامی گروه هایی همچون دست فروشان ظاهر می شوند از سر دلسوزی و با این ذهنیت که چنین افرادی (دست فروشان)از اقشار آسیب پذیر هستند در مقام حامی ورود می کنند.

در کنار فرهنگ سازی و افزایش آگاهی بخشیِ عمومی به پشت پرده فعالیت های اکثریت قریب به اتفاق دست فروشی،لزوم راه اندازی و تشکیل یگانی ویژه و خاص برای رفع سد معبر و یا ساخت و سازهای غیر مجاز احساس می شود.

برخورداری از یونیفرم خاص،دستبند و...با نظارت دستگاه های ذیربط،یقینا بر جنبه قانونی فعالیت و انجام ماموریت مجموعه های حریم بان،شهربان و...می افزاید و می توان با دغدغه کمتر و البته توفیقات هر چه بیشتری در برقراری نظم و انضباط شهری ورود کرد.

20103

کد خبر: 622965

وب گردی

وب گردی