تغییرات در ووشوی جهان

جلسه کمیته فنی فدراسیون جهانى با مصوباتی همراه شد که بدون تردید، ووشوی دنیا را با رنسانس و تغییرات روبرو خواهد کرد

به گزارش ایسکانیوز وبه نقل از روابط عمومی فدراسیون ووشو؛ جلسه کمیته فنی فدراسیون جهانی ووشو به میزبانی چین به مدت 3 روز و حدود 30 ساعت نشست سنگین برگزار شد که در طی آن بحث های مختلف کارشناسی در خصوص اصلاح قوانین انجام پذیرفت که در طول 25 سال گذشته، بی سابقه بود.

«محمدرضا پورغلامی» از اساتید ووشوی ایران که عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی است در این نشست حضور داشت و در خصوص مصوبات اتخاذ شده، گفت: دستور اصلی جلسه، تبادل نظر در مورد مکانیزم داوری و نحوه برگزاری مسابقات مختلف بود که علاوه بر مباحث فنی، 2 مبحث اساسی مورد اصلاح قرار گرفت که نقطه عطفی در تاریخ ووشوی جهان خواهد بود.

وی افزود: اکثریت اعضای کمیته فنی فدراسیون جهانی پس از ساعت ها بحث و ارائه نظرات خود، تصویب کردند تا از این پس رییس داوران مسابقات جهانى و سرداوران نمی توانند از یک کشور باشند که با وجود مخالفت رئیس کمیته فنی و تعدادی از اعضای کمیته فنی، این مساله مورد تصویب قرار گرفت تا سرآغاز رنسانسی در ووشوی جهان باشد.

پورغلامی ادامه داد: با این اوصاف چین که قهرمان و پایگاه ووشوی جهان محسوب می شود باید از این پس در مسابقات جهانی و قاره ای از بین رئیس داوران و سرداور یک کرسی را انتخاب کند که قدم بسیار مهمی برای فراگیرتر شدن این رشته مهیج و داورى جوانمردانه خواهد بود. این درحالی است که در طول سالیان گذشته و به غیر از چند مورد خاص و اندک در بخش سرداورى، همواره رئیس داوران و سرداور از کشور چین بوده است.

وی در ادامه به مصوبه مهم دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین نحوه اعتراض مربیان و تیم ها به داوری ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد از این پس و در بخش ساندا و در صورت اعتراض از سیستم ویدئوچک فورى استفاده شود.

عضو کمیته فنی فدراسیون جهانى توضیح داد: براین اساس، مربی می تواند در جریان مبارزه در صورتی که به رای داور وسط یا سرداور اعتراض موردى داشته باشد، کارت اعتراض را بالا برده تا هیات ژوری، فیلم مبارزه را سریعا بازبینی و نظر خود را اعلام کرده و مبارزه ادامه پیدا کند.در صورت تایید هیات ژوری، رای مورد اعتراض اصلاح خواهد شد. هر تیم می تواند در طول مسابقات، 2 مرتبه از کارت اعتراض خود استفاده کند.

پورغلامی ادامه داد: در بخش تالو، مربی و یا سرپرست اعتراض خود را حداکثر ظرف 15 دقیقه پس از اجراى فرم، تقدیم هیات ژوری مى نمایند تا فیلم، مورد بازبینی و نتیجه اعلام شود و در این بخش نیز، هر تیم می تواند در طول مسابقات، 2 مرتبه اعتراض داشته باشد و رأى قابل اصلاح خواهد بود.

به گفته پورغلامی، در بخش فنی نیز تغییرات و اصلاحاتى هم در ساندا و هم در تالو مورد بحث و تصویب قرار گرفت که برخى از آنها به قرار زیر مى باشند:

رنگ مشکی هوگو، دستکش، کلاه و لباس سانداکاران حذف و رنگ آبی جایگزین آن شد.

بانداژ دست زیر دستکش سانداکاران، اجباری شد.

زمان مجاز عدم حمله در بخش ساندا از 8 به 5 ثانیه تقلیل یافت.

در یک راند، چنانچه فاصله امتیاز بین دو سانداکار به عدد 12 برسد و 3 داور کنار آنرا تایید کنند، نتیجه مسابقه به سود سانداکاری که امتیاز بالاتری دارد، خاتمه می یابد.

رنج سنی مسابقات ساندای نوجوانان از 12 تا پایان 14 سال خواهد بود که براى اولین بار این رده سنى رسمآ به رده هاى سنى جوانان و بزرگسالان اضافه خواهد شد.

رنج سنی مسابقات ساندای جوانان از 15 تا پایان 17 سال خواهد بود.

شرایط سنی سانداکاران برای حضور در مسابقات رده سنی بزرگسالان از شروع 18 سالگی تا پایان 40 سالگی است. پیش از این سانداکاران تنها تا 35 سالگی قادر به حضور در مسابقات رسمی بودند.

محدودیت سنی داوران از 55 به 65 سال افزایش یافت و داوران باید حتما شهروند و یا تابعیت کشوری باشند که با نام آن در مسابقات قضاوت می کنند.

در بخش تالو با توجه به نکات ریز متعددی که وجود دارد، مقرر شد از این پس حرکات سختی که باعث بروز مصدومیت در بین ووشوکاران می شود، کمتر مورد توجه قرار بگیرند. حرکات سخت تالو در رده آقایان و بانوان در میزان چرخش در پرشها تغییر یافت.

در دوئلین، باید از این پس تالوکاران در اجرای خود حتما از یک حرکت قفل مفصل (نا فا) استفاده کنند.

براین اساس، در ابتدای خردادماه، یکدوره داوری بین المللی به میزبانی چین برگزار و اصلاحات انجام شده برای نخستین بار در آن مورد تدریس قرار خواهند گرفت که رییس کمیته فنی فدراسیون جهانی از محمدرضا پورغلامی، پیتر وار از انگلستان، لوشیائو لین از امریکا و جین شائو پینگ از چین خواست تا در دوره فوق حضور یابند.

از نکات دیگرى که در این جلسات به آن پرداخته شد، موضوع یکسان سازى و استاندارد نمودن مراحل درجات فنى ووشو(دوان) در سطح جهان بود که مقرر شد کمیسیون ویژه اى با تأیید هیئت رئیسه جهانى و عضویت برخى از اعضاء کمیته فنى تأسیس شود.

برخى از مصوبات کلیدى و مهم این اجلاس در حوزه فنى و داورى بخش ساندا با نظرات پیشنهادى پورغلامى انجام پذیرفت.

605/602

کد خبر: 622984

وب گردی

وب گردی