وزیر نفت: عربستان قدرت تحریم نفتکش های حامل نفت ایران را ندارد

وزیر نفت، گفت: از این پس نفت ایران به جای مبادله کالایی به صورت یورو به هند فروخته می شود و عربستان در جایگاه و قدرتی نیست که نفتکش های خریدار نفت ایران را تحریم کند.

به گزارش ایسکانیوز،بیژن نامدار زنگنه در پایان نشست هیئت تجاری ایران و هند در پاسخ به پرسشی درباره ادعای عربستان مبنی بر تحریم نفتکش هایی که نفت خریداری شده ایران را حمل می کنند،افزود: ممکن است عربستان تمایل داشته باشد این کار را انجام دهد اما عربستان قدرت انجام این کار را ندارد.

وزیر نفت گفت: از این پس نفت ایران به جای مبادله کالایی با ارزهایی مانند روپیه به صورت یورو به هند فروخته می شود.

بیژن نامدار زنگنه افزود: با طرف هندی یادداشت تفاهمی امضا کردیم که در آن بر آمادگی طرف هندی برای خرید نفت بیشتر از ایران و توسعه میدان گازی فرزاد بی به شرط اینکه تا قبل از سال جاری میلادی تفاهم ایجاد شود، تأکید شده است.

وی اضافه کرد: طرف هندی گاز تولیدی در این منطقه را برداشت و ما بازپرداخت هزینه ها را از این طریق حساب می کنیم و بقیه آن را که ارزش گاز ماست برداشت می کنیم.

زنگنه با بیان اینکه طرف هندی علاقه خود را برای سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران اعلام کرده است،گفت: ما هم برای تأمین خوراک مورد نیاز هندی ها در پتروشیمی که همان گاز طبیعی خواهد بود همچنین برای تأمین خوراک کود اوره، متانول و صنایع انرژی بر اعلام آمادگی کردیم، البته قیمت های آن مشخص است و هندی ها می توانند مستقل یا با شراکت ایرانی ها کار کنند.

وی افزود: همچنین شرکت های مهندسی هندی می توانند برای ساخت تجهیزات نفت در ایران شرکت ثبت کنند و از نیرو و تخصص ایرانی نیز استفاده کنند.

وزیر نفت، درباره بازپرداخت بدهی های نفت هند به ایران،گفت: وزیر نفت هند در مذاکره خود با رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که یک کانال برای تسویه بدهی ها باز شده است و دو کانال دیگر نیز به زودی باز می شود که به گفته وزیر هندی بلافاصله بعد از باز شدن کانال ها، بدهی های نفتی هند به ایران که شش میلیارد دلار و متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است پرداخت خواهد شد.

زنگنه همچنین گفت: ما هم علاقه مند هستیم که در هند سرمایه گذاری کنیم و در بخش پالایش هند که مصرف کننده ماست برای تضمین درازمدت تقاضا، سرمایه گذاری کنیم اما با مشکلاتی که هم اکنون از نظر منابع مالی داریم، در شرایط کنونی، کشور سرمایه پذیر هستیم تا سرمایه گذار.

وی افزود: با توجه به اینکه ما بیشترین ذخایر گاز دنیا را داریم و هند نیز به علت پیشرفت های اقتصادی در آینده نزدیک انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت، ما به عنوان تنها کشور دارای گاز مازاد برای صادرات، هندی ها را از این نظر تأمین خواهیم کرد.
401/602

کد خبر: 623046

وب گردی

وب گردی