بررسی نقش والدین در تربیت نسلی مقتصد و مدبر/  زنگ اقتصاد در خانواده

نیاز است تا والدین با پرورش روحیه قناعت و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری های مدبرانه،دور اندیشی و اقتصادگرایی را به جای مصرف گرایی صرف،در خانواده رواج دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آستان، نگاهی به ابعاد تربیتی و رشدی فرزندان نشان می دهد نه تنها مصرف بلکه تولید نیز بر شخصیت افراد تاثیر می گذارد.از این رو هم تولید و هم مصرف در زندگی فردی و اجتماعی افراد نیز اثر گذار است .بنابراین اقتصاد خانواده از هر حیثی شایان توجه بوده و نیازمند آموزش است.

حسین راغفر استاد دانشگاه و اقتصاددان مشارکت اعضای خانواده را در فرآیند تولید و مصرف امری مهم در مدیریت اقتصادی خانواده به مشارکت می رود در گفت و گو با آستان گفت:در کشورهای پیشرفته علی رغم آنکه خانواده ها نیازی به درآمد اعضای خانواده ندارند اما از سنین نوجوانی آنها را به مشاغل سبک تشویق می کنند تا از همین سن با نیروی کار آشنا شده و توانایی لازم را برای کار کسب پیدا کنند همچنین این افراد یاد می گیرند تا در سالهای آتی چگونه درآمد شان را مدیریت کنند.

این اقتصاددادن در ادامه افزود:متاسفانه همواره شاهد اشکال مختلفی از اسراف کردن در جامعه هستیم که اسراف آثار مخربی بر فرهنگ و اجتماع می گذارد به ویژه بر نسل جوان تاثیرات منفی دارد.از این رو این مسئله ممکن است تاثیر گرفته از نحوه نگاه والدین باشد.

راغفر عضو هئیت علمی دانشگاه الزهرا در ادامه گفت: والدینی که مدیریت درست اقتصادی را به فرزندان خود نمی آموزند به تدریج الگوی نادرستی را به آنها یاد می دهند و سطح توقعات فرزندان تا حدودی افزایش می یابد که این مسئله باعث آسیب پذیری آنها می شود و در اصطلاح این افراد مصرفی بار می آیند.

این عضو هئیت علمی با اشاره به این موضوع که مدیریت اقتصادی خانواده نیازمند نگاه علمی است بیان کرد:در این میان مادران در خانواده نیز نقش پررنگ تری به عهده دارند و مانع از به هدر رفتن بسیاری از هزینه ها می شوند.پدران نیز مسئولیت مهمی در مدیریت اقتصادی به عهده دارند و مهارت بودجه مندی نیز از ضروریات تدابیری آنها به شمار می رود.

راغفر با اشاره به نقش موثر رسانه ها افزود: رسانه ها به خصوص رسانه ملی قادر خواهد بود بخش عمده ای از فرهنگ قناعت را اشاعه دهد.در خانواده هایی که مناعت طبع الگوی رفتاری است و عقلانیت محور رشد فرزندان است دیگر فرزندان انتظارات بدون زحمت نداشته و کمتر در دام شبکه های فساد مالی برای یک شبه پولدار شدن می افتند.این در حالی است که الگوهای مصرف لجام گسیخته،بی توجهی به وضعیت کم درآمدها،روحیه این افراد را به چالش کشیده و شخصیت افراد را تغییر می دهد.

وی با اشاره به جامعه مصرف گرا تصریح کرد: مصرف گرایی در خانواده و به دنبال آن در جامعه فرد را با مشکلاتی مواجه می کند و فاصله های طبقاتی در نتیجه شغل های بسیار سخت با درآمد کم و برعکس کسب درآمدهای گزاف بدون وجود توانایی خاص همراه با آسیب های جدی است.

راغفر با اشاره به برخی راهکار ادامه داد: آموزش نحوه درست مصرف یکی از راهکارهایی است که در مدیریت اقتصادی خانواده نقش داشته و باعث پرهیز از مصرف گرایی می شود . لازم است والدین به فرزندان شان بیاموزند که امکاناتی که در دسترس شان است منابع خدادادی است بنابراین استفاده از این منابع باید به درستی صورت گیرد تا اعضای خانواده یاد بگیرند همواره رعایت حقوق دیگران نیز مهم است.

به گفته این اقتصاددان،مصرف گرایی نوعی رفتار ضد اجتماعی به شمار می رود و خانواده تنها نهادی است که می تواند مدیریت اقتصادی و تعادل بخشی مانند دخل و خرج را به فرزندان گوشزد کند.بنابراین نیاز است تا والدین با پرورش روحیه قناعت و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری های مدبرانه،دور اندیشی و اقتصادگرایی را به جای مصرف گرایی صرف،در خانواده رواج دهند.

401/602

کد خبر: 623113

وب گردی

وب گردی