بازیگر«فرار از زندان 2» : تلاش زیادی کردم که لهجه افغانی برای مخاطب ایرانی قابل فهم باشد/ به هیچ عنوان از سالن رضایت ندارم

افشین غیاثی بازیگر نقش جاوید در نمایش «فرار از زندان 2» می گوید: سعی کردم بتوانم به گویشی برسم که برای مخاطب ایرانی‌ قابل فهم و جذاب باشد و علاوه بر این خدایی نکرده افغانستان و مردم افغان را به تمسخر نکشاند.

افشین غیاثی یکی‌ از بازیگران نمایش فرار از زندان ۲ در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد تجربهٔ جدیدی که در این نمایش کسب کرده است گفت: تحقیق راجع به زبان افغانی و گویش های افغان موضوع جدیدی بود. من در مورد مردم افغانستان و افرادی که در گواتمالا و زندان های دیگر هستند تحقیقات زیادی داشته ام. این تحقیقات باعث شده که بتوانم خوب یا بد، مظلومیت آن‌ قشر از مردم افغانستان را که چند سال است مورد استثمار هستند نشان بدهم.

وی در مورد سختی های بازی‌ در نقش یک افغان افزود: این نقش بسیار پیچیده بود و تمرین‌های فشرده ای را در نیاز داشت، از مشاور افغانی استفاده کردن گرفته تا همکاری با قشرهای کارگر و تحصیل کرده افغان. سعی کردم بتوانم به گویشی برسم که برای مخاطب ایرانی‌ قابل فهم و جذاب باشد و علاوه بر این خدایی نکرده افغانستان و مردم افغان را به تمسخر نکشاند.

غیاثی در مورد همکاری با «مقداد اسلامی» در نمایش «فرار از زندان ۲» گفت: مقداد اسلامی همکار خلاق و محققی است. ما هر لحظه با هم چلنج داریم که بتوانیم روز آینده چیز جدیدی را بر روی صحنه ارائه کنیم. البته من از پارتنر قبلی‌‌ام هم تشکر می‌کنم، آقای وحید کبیری، که چند ماه هم با ایشان تمرین کردیم اما به دلایلی نتوانستند در این کار با ما همراه باشند و مقداد اسلامی به ما اضافه شدند. مقداد اسلامی هم با تحقیقات پیوسته ای که داشت توانست خیلی سریع خودش را به نقش برساند. مقداد برای من حکم یک استاد را دارد. آنقدر روی متن تحقیق و کنکاش کرد که ما لازم دیدیم با چند دوست افغانی هر روز تعامل داشته باشیم تا بتوانیم نقش را به خوبی اجرا کنیم.

این بازیگر نارضایتی خود را از سالن اجرا اینچنین ابراز کرد: متأسفانه به هیچ عنوان از سالن رضایت ندارم. البته سالن نیاوران یکی از سالن های خوب نمایش در ایران است اما از لحاظ نور و تجهیزات کمبودهایی دارد که من به عنوان بازیگر در این سالن احساس راحتی‌ نمی کنم.

بازیگر «تک سرباز » در پیش بینی‌ استقبال تماشاگران گفت: فکر می‌کنم که استقبال تماشاگران خوب باشد چون گروه تبلیغاتی نمایش بسیار زحمت کشیده اند و اینکه امیدوارم که مردم به سمت این کار کشیده شوند. آقای عبدالله زاده و گروهش برای این کار وقت گذشته اند. همانطور که می‌بینید الان به گونه‌ای شده که عده‌ای در کنار هم می‌نشینند و تصمیم به بستن کار می کنند و با یک ماه تمرین کار را به اجرا می گذارند که قضاوت کیفیت به عهده تماشاگر است ولی‌ گروه ما از تابستان ۹۴ سر این کار است.

این بازیگر در مورد پیشرفت در حوزه فعالیتش با اجرای این نمایش گفت: این کار برای من به عنوان بازیگر تجربهٔ خوبی بوده است. از زمان کار قبلی‌ که نامش «رفته به چرخه باز می گردد» بود و برنده ۵ جایزه هم شد و یا نمایش «تک سرباز» و «گرگ دختر»، خودم را که نگاه می‌کنم، رشد، پختگی و راحتی روی صحنه اتفاق افتاده است و علاوه بر این ها لذتی که باید خودم از بازی خودم ببرم را بیشتر احساس می‌کنم. تمام تلاش من به عنوان بازیگر این است که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را راضی‌ نگه دارم.

افشین غیاثی در مورد ژانر کمدی اجراهایی که در آن به ایفای نقش پرداخته گفت: من بیشتر گرایش به بازی‌ در سبک کمدی دارم. ژانر‌های دیگر را نیز دوست دارم اما متأسفانه فرصت کار پیش نیامده است. این نمایش را دوست دارم زیرا کمدی تلخی‌ است و به آن‌ شکل که از کمدی برداشت می شود،کمدی ای نیست که من بتوانم بر روی صحنه هر کاری که بخواهم انجام دهم و تماشاگر را بخندانم.

505502

کد خبر: 623203

وب گردی

وب گردی