افتتاح نخستین مرکز ویژه بانوان بهبود یافته در منطقه هرندی/معتادان بیمه درمان می‌شوند

محله هرندی، شامگاه شنبه بار دیگر شاهد حضور مسئولان شهرداری و بهداشتی بود. مسئولانی که ساعتی مانده به نیمه‌شب، راه خود را از شمالی‌ترین مناطق پایتخت، به سمت منطقه ١٢ پیش گرفتند تا از نزدیک تغییرات هرندی را ببینند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند، مسئولان شهرداری از زمستان ‌سال گذشته، درچندین مرحله، اقدام به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادان این منطقه کرده بودند، کارتن‌خواب‌هایی که در بدترین شرایط، در بوستان بهاران زندگی می‌کردند و صدای اعتراض اهالی محل را درآورده بودند، همین هم شد تا آنها، همان ماموران شهرداری و نیروی انتظامی، درچند ماه مانده به ‌سال جدید، بسیج شوند و این کارتن‌خواب‌ها و معتادان را از بوستان خارج کنند. اسباب و وسایل این کارتن‌خواب‌ها چندین‌بار ازسوی افراد ناشناس به آتش کشیده شد و درنهایت آنها با ضرب و زور از بوستان رانده شدند.

حالا ٢٢روز گذشته از ‌سال جدید، وزیر بهداشت، معاون اجتماعی شهرداری تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، مدیرکل بهزیستی استان تهران، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌ها، همراه با فرزاد هوشیار پارسیان رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران شامگاه شنبه از محله هرندی بازدید کردند. درجریان همین بازدید بود که نخستین مرکز بهاران ویژه بانوان معتاد بهبودیافته در منطقه ١٢ افتتاح شد.
به گزارش ایسنا، مسئولان در بازدید از این مراکز، با انبوه خواسته مددجویان مواجه شدند، ارایه خدمات دندانپزشکی و چشم‌پزشکی، مهم‌ترین خواسته آنها بود. همین هم شد تا وزیر بهداشت، وعده ارایه خدمات درمانی ویژه در این مراکز را بدهد. او درهمین ارتباط توضیح داد: «افرادی که در این مراکز حضور دارند، پس از معاینه‌های پزشکی، درصورت نیاز به مراکز بیمارستانی اعزام می‌شوند تا در آن‌جا سیر تکمیلی درمان برایشان اجرایی شود. بسیاری از افرادی که در این مراکز حضور دارند، پس از یک دوره ترک اعتیاد، دچار بیماری‌های چشمی و دندانپزشکی می‌شوند.»

به گفته او، برای خدمات دیگر مانند انواع عمل‌های جراحی، دانشگاه‌های مناطق مامور شده‌اند تا در هرمنطقه‌ای که کمپی وجود دارد، دانشگاه‌ها ورود جدی داشته باشند.
حسن ‌هاشمی، شامگاه شنبه، پس از آن‌که از مرکز بهاران منطقه ١٢ و مجتمع خلاقیتی- مهارتی صبح رویش بازدید کرد، درجمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی درباره بازدید از این منطقه داد: «شهرداری تهران بودن این‌که مسئولیتی در این زمینه داشته باشد، برای منطقه هرندی اقدامات خوبی انجام داده، نمونه آن هم ایجاد مجتمع صبح رویش ویژه کودکان کار است، ایجاد چنین مجتمعی وظیفه دستگاه آموزشی کشور بوده، اما شهرداری ورود بسیار خوبی در این زمینه داشته است.»

‌هاشمی درحاشیه این بازدید به جای خالی معتادان در ردیف‌های بودجه‌ای اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در هیچ یک از ردیف‌های بودجه‌ای منابعی برای ارایه خدمات به معتادان دیده نشده و همه اقدامات انجام‌شده براساس وظایف انسانی بوده است.»

وزیر بهداشت درپاسخ به این‌که آیا چهره شهر به دلیل وجود معتادان متجاهر شایسته است یا خیر، با اعلام ناراحتی از این وضعیت، توضیح داد: «مسئولان در گذشته و طی ٣٠‌سال پس از انقلاب باید به این سوال پاسخ دهند که چرا چهره شهر به این شکل درآمده است. من به وظایف خود در این حوزه عمل می‌کنم اما ستاد مبارزه با موادمخدر سال‌هاست که فعال است، اما آیا تعداد معتادان کاهش یافته؟ آنها باید به این سوال پاسخ دهند.»

به اعتقاد‌ هاشمی، باید از کمک مردم، خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد در حل این مشکل کمک گرفت: «جلب مشارکت‌های مردمی برای مشکلات اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. دولت نیز فضای لازم را برای تحقق این مهم ایجاد کرده است.»
به گفته او، درحال حاضر ٢٤ مرکز توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده که وزارت بهداشت مسائل پزشکی، درمانی و روانشناسی آنها را تأمین می‌کند. وزیر بهداشت، با اشاره به این بازدیدها تأکید کرد: «در این بازدید کوتاه و طبعا هدایت شده، میزان واقعی آسیب‌ها را نمی‌توان ارزیابی کرد. نیاز داریم با بازدیدهای غیررسمی و بدون حضور مسئولان میان معتادان بیاییم تا میزان آسیب‌ها دقیق‌تر مشخص شود.» او درحاشیه همین بازدید از اجرا شدن بیمه درمان معتادان خبر داد.
حضور هیچ‌کس در مراکز «بهاران» اجباری نیست
حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون اجتماعی شهرداری تهران هم در این بازدید به سابقه دوساله مطالعاتی طرح «انضباط شهری» منطقه ١٢، اشاره کرد و گفت: «در بررسی‌ها مشخص شد وقتی فرد مددجو ترک اعتیاد می‌کند، به دلیل پذیرش نشدن ازسوی خانواده و جامعه بار دیگر گرفتار می‌شود. در این میان مرکز کسب‌وکار بهاران حلقه درمان را کامل می‌کند. افراد در یک دوره ٦ تا ٩ماه در مراکز بهاران حضور دارند، سپس به جامعه و خانواده بازمی‌گردند.»

او با تأکید بر این‌که حضور هیچ‌کس در این مراکز اجباری و با حکم قضائی نیست، به اقداماتی که برای ایجاد انضباط شهری در این منطقه انجام شده، اشاره کرد: «درحال حاضر دو حفره آسیب‌های اجتماعی در تهران ایجاد شده، شهرداری تهران با توجه به این‌که در محله هرندی دبیرستان دخترانه وجود نداشت و دختران به دلیل ناامنی توسط خانواده از رفتن به مدرسه منع می‌شدند، تلاش کرد زمینه تحصیل کودکان را ایجاد کند.»

او با اشاره به این‌که در این منطقه در مددسراها ظرفیت ٣٠٠نفره برای اسکان شبانه کارتن‌خواب‌ها ایجاد شده، یکی از ضرورت‌های مراکز را بکارگیری متخصصان عنوان کرد و گفت: «دو‌سال زمان نیاز است تا نبض زندگی در این محله بزند، منطقه‌ای که ٦٠‌سال گودال آسیب‌زده بوده، زمان می‌برد تا درست شود تا زمانی که خرده‌فروشان موادمخدر این محل با کمک نیروی انتظامی جمع نشوند، این محل درست نخواهد شد. شهرداری با این‌که این وظیفه را ندارد اما هر آنچه داشته، آورده تا فضای زندگی در این محله را ایجاد کند.»
او به وجود دو سامانسرا در این منطقه اشاره کرد و گفت: «در این دو مرکز افراد پرخطر نگهداری می‌شوند و در نیمه نخست امسال نیز دو مرکز بهاران ویژه بانوان را داریم که شنبه‌شب نخستین مرکز ویژه بانوان بهبودیافته افتتاح شد، این مرکز با ظرفیت ١٥٠نفر درحال حاضر پذیرای ٢٧نفر از بانوان بهبودیافته است و به تدریج سایر بانوان بهبودیافته از کمپ شفق به این مراکز منتقل خواهند شد. دومین مرکز نیز با ظرفیت ١٥٠نفر طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در این مراکز برای کسب‌وکار بانوان از مدل اجرایی در مراکز کوثر استفاده می‌شود.»

او در ادامه درباره کمپ شفق هم توضیحاتی داد: «کمپ شفق دراختیار شهرداری نیست و این ارگان مسئولیتی در آن‌جا ندارد، با این همه اطلاع داریم که حدود ٤٠٠ زن تحت درمان در آن‌جا قرار داشتند که درحال حاضر پس از درمان تعدادی از آنها با تعهد خانواده درجمع خانواده پذیرفته شده‌اند و ٢٧نفر به مرکز بهاران منتقل شدند و بیش از ١٥٠نفر باقی مانده‌اند که به تدریج به دو مرکز بهاران آماده‌شده ویژه بانوان منتقل خواهند شد.»

او همچنین به جلسه مشترک خود با استاندار و نمایندگان سایر دستگاه‌های مرتبط تحت عنوان قرارگاه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «قرار است به ‌زودی ساقی‌ها از منطقه هرندی جمع‌آوری شوند تا شاهد بهبود بیش ازپیش در این منطقه باشیم.»
به گفته امرودی، مرکز بهاران در خیابان هرندی ظرفیت پذیرش ٣٥٠ تا ٤٠٠ مددجو را دارد که هم‌اینک ١٢٠نفر از مددجویان در این مرکز پذیرش شده‌اند: «٤٤ مرکز بهاران تاکنون در سطح تهران راه‌اندازی شده که از این تعداد ٢٣ مرکز آمادگی پذیرش مددجویان را دارد که این کار نیز با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت انجام می‌پذیرد.»

شامگاه شنبه، پس از افتتاح نخستین مرکز بهاران ویژه بانوان، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران درجمع خبرنگاران، توضیحاتی داد و گفت: «نمی‌توان با محدودکردن افراد تغییر رفتار در آنها مشاهده کرد. فردی که تجربه خطا را بارها و بارها تکرار کرده، باید برای برگشت علاوه بر کمک مراحل سختی را پشت سر بگذارد.»

او ادامه داد: «شهرداری هیچ وظیفه‌ای را در بخش تأمین مسکن، اشتغال و معاش افراد ندارد و این به‌ عهده دولت است و امیدواریم دولت نیز به وظایف خود عمل کند.»
فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر هم با حمایت از شهرداری تهران جهت راه‌اندازی مراکز بهاران در سطح شهر، گفت: «کارکردن در مراکز بهاران و به‌ویژه بهاران بانوان بسیار تخصصی است و متاسفانه شاهد هستیم که در مرکز شفق اتفاقات خوبی صورت نگرفته است.»

دانشور با بیان این‌که باید تمهیداتی نیز برای زنان باردار در مرکز بهاران پیش‌بینی شود، افزود: «قطعا این بانوان نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند و امیدواریم مددکاران تخصصی در مراکز بهاران بکارگیری شوند.» او در ادامه از معاون امور فرهنگی شهرداری تهران درخواست کرد که به هیچ‌وجه مراکز بهاران دراختیار پیمانکاران قرار نگیرد.

20106

کد خبر: 623283

وب گردی

وب گردی