کمالوندی: سند همکاری هسته‌ای با اتحادیه اروپا در حال تهیه است/نیروگاه‌های بوشهر 2 و 3 کلنگ‌زنی می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: موضوع موشکی، موضوع دفاعی بوده و صنایع موشکی ایران از موضوع هسته‌ای کاملا جداست و ارتباطی با یکدیگر ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز کمالوندی یک‌شنبه شب در گفت‌و‌گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم افزود: نیروگاه‌های کوچک سرمایه کمتری می‌خواهد، زودتر به تولید می‌رسد و حتی قابلیت جابجایی دارد به گونه‌ای که می‌تواند روی کشتی قرار گیرد. به همین دلیل برای ساخت نیروگاه‌های کوچک درحد صد مگاوات در حال برنامه‌ریزی هستیم و در این زمینه مذاکراتی با چین برای ایجاد دو نیروگاه کوچک در منطقه مکران داشته‌ایم که پیشرفت خوبی داشته است.

وی یادآور شد: استراتژی ما این است که در زمینه ایجاد نیروگاه‌های جدید متکی به خود باشیم اما تعامل و همکاری با دیگران هم داشته باشیم. در زمینه سوخت هم ما می‌خواهیم تعامل داشته باشیم و از تکنولوژی دیگران استفاده کنیم ولی مطمئن باشیم که اگر روزی سوخت به ما ندادند خودمان قادر هستیم سوخت مورد نیاز را تامین و تولید کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: این استراتژی متنوع متکی به دانش و توان و امکانات داخلی است و متضمن استقلال و موفقیت آن متخصصان ایرانی و منابع داخل کشور است. منابع داخلی ما هرچند برای بلند مدت و تعداد زیادی نیروگاه قابل اتکا نیست، اما در زمان‌های حساس برای پرکردن خلاء‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد که هدف اصلی آن است که خودمان سازنده باشیم، در حوزه‌هایی مانند سوخت می توانیم متکی به خود باشیم، ولی در ساخت نیروگاه‌های بزرگ، مولد های بزرگ یا ژنراتورهای بزرگ هنوز مقداری کار داریم، به همین دلیل به طرف نیروگاه‌های کوچک رفته‌ایم، چون دو خاصیت برای ما دارد می‌تواند تخصص تولید و ساخت را به ما بدهد و هم‌چنین خودمان آزمایش کنیم این تجربه‌ای است که می تواند راحت‌تر به دست آید و دوم آنکه اکنون رویکرد به طرف نیروگاه‌های کوچک است، زمانی کاربا این نیروگاه‌ها شروع شد، سپس نیروگاه‌های متوسط و پس از آن بزرگ آمد اما به تدریج دنیا متوجه شده که نیروگاه‌های کوچک نیز اهمیت دارد.

محدودیت‌ها مانع پیشرفت ما نیستند

کمالوندی تاکید کرد: سیاست دولت در مذاکره و سیاست ما در سازمان انرژی اتمی آن است که اگر در جایی محدودیت می‌پذیریم، مانع پیشرفت کارمان نشود به این معنا که محدودیت موقت و تعریف شده باشد.

وی افزود: در بخش غنی‌سازی محدودیت کاهش 3 هزار سانتریفیوژ مطرح شد، البته 6 هزار سانتریفیوژ با 9 هزار سانتریفیوژ تفاوت چندانی ندارد به ویژه وقتی طرح به گونه‌ای است که حداقل 190 هزار سانتریفیوژ مورد نیاز است. ما باید به سمت صنعتی شدن در این زمینه حرکت نماییم، این‌که این شیب را مقداری کند کنیم و با زمان طولانی‌تری به هدف برسیم خیلی تغییری در کار ما ایجاد نمی‌کند.

این مقام سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد، درباره تغییر و توسعه نیز همین‌طور است، ما پذیرفتم که همین تعداد 6 – 7 هزار سانتریفیوژی داریم اورانیوم اضافه نکنیم اما راه ما در زمینه سانتریفیوژهای غیر غنی‌سازی، پزشکی و صنعتی باز است، اهمیت این چند سانتریفیوژ کمتر از سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی می‌کنند، نیست.

کمالوندی گفت: فرق آن است که سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی می‌کنند، در سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم ذرات گاز جدا می‌شود اما در این‌ها مایع جدا می‌شود مانند اولترا با درجه حرارت بسیار بالا است، در حالی که در زونال درجه حرارت پایینی دارد. این به ما تنوع در تجربیات می‌بخشد.

برنامه‌های اتمی ایران شتاب گرفته است

وی یادآور شد، انرژی اتمی را نمی‌توان به غنی‌سازی یا نیروگاه اتمی محدود کرد چون گستره انرژی هسته‌ای بسیار زیاد است، مانند حوزه‌های کشاورزی، پزشکی و صنعت، همچنین برجام باعث می‌شود تا علاوه بر برچیدن محدودیت‌های قبلی، همکاری با ایران در زمینه‌های متعدد صورت دهیم که به یاری خداوند متعال در آینده نیز در حوزه‌های مختلف با کشورهای مختلف رابطه خواهیم داشت. می‌توانم بگویم برنامه‌های هسته‌ای ایران نه تنها متوقف نشده بلکه شتاب یافته و به حوزه‌های مختلف گسترش یافته است که با جدیت بیشتری بر روی آن کار می‌کنیم.

این مقام سازمان انرژی اتمی ایرانی گفت: غرب به خصوص آمریکا در گذشته کوشید که برنامه اتمی ایران و هم‌چنین موشکی کشور را نظامی جلوه دهد، ایران هراسی ایجاد کند و دنیا و منطقه را از ایران بترساند تا آنان را وارد جرگه فشار بر جمهوری اسلامی ایران سازد لذا بحث موشکی را مطرح کرد در حالی که موضوع موشکی، موضوع دفاعی بوده و صنایع موشکی ایران از موضوع هسته‌ای کاملا جداست و ارتباطی با یکدیگر ندارند.

وی با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: هیچ جایی که بخواهد ارتباطی میان این دو را نشان دهد، وجود ندارد، آنان موضوع را در شورای امنیت مطرح کردند اما نتیجه نگرفتند و حتی بیانیه‌ای صادر نشد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: در سطح تبلیغاتی شاید بتوانند هر از گاهی این دو را با یکدیگر مرتبط کنند تا بتوانند تصویری از ایران ترسیم کنند که باید از آن ترسید، اما دوستان‌مان در منطقه در زمینه تعامل با چنین کشورهایی تجربه ما را ندارند، چون تجربه انقلابی ما را ندارند.

فضای گسترده همکاری با همسایه‌های خلیج فارس

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به همسایگان ایران توصیه کرد که گول سخنان آنان را نخورند چون هدفش تامین منافع‌شان است، این مغایر با منافع همه ما و کشورهای منطقه است، موشک‌های ایران به گفته مقام‌های سیاسی و فرماندهان نظامی ایرانی تهدیدی برای هیچ کشور دوست نیست و فقط می‌تواند تهدیدی برای دشمنان باشد، پس تا وقتی دوست هستیم مشکلی وجود ندارد، هم‌چنین ما باید این نوع فضا را هر چه زودتر پشت سر بگذاریم و بکوشیم روابطمان را حتی در زمینه انرژی اتمی صلح‌آمیز گسترش دهیم به این دلیل که در این زمینه فضای گسترده‌ای برای همکاری با همسایگان‌مان به ویژه در منطقه خلیج فارس وجود دارد.

وی استفاده از این فرصت‌ها را خواستار شد و گفت: طرح‌هایی داریم که در آینده مطرح خواهیم کرد تا بتوانیم همکاری در این زمینه در منطقه را گسترش دهیم.

کمالوندی افزود: در قطعنامه 2231 برجام را تایید کرده و اشاراتی به موارد سابق داشته است، برجام چیزی نبوده که امضا شود بلکه توافقی میان طرفین بوده است، بنا بر این برای آنکه ضمانت اجرایی پیدا کند در توافق دو طرف قرار شد طرف دیگری نیز آن را تایید کند. پس به شورای امنیت رفت تا بتواند به قطعنامه های قبلی پایان دهد، چون در قطعنامه‌های قبلی موادی درباره امور موشکی را گنجانده بودند، اما نپذیرفتیم که بخواهد موضوع اتمی و موشکی به یکدیگر ارتباط داده شود.

تنها استثناء برجام درباره موشک‌های ایران

کمالوندی تاکید کرد: فقط یک استثناء وجود دارد و آن درباره نوع موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک اتمی طراحی شده باشد، ما اعلام کردیم این موشک‌های برای چنین هدفی طراحی نشده است، بنا بر این خلاف توافق‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت نیست، پس نمی‌توانند در سطح حقوقی به آن استناد کنند، به همین دلیل عمدتا تبلیغات می‌کنند تا آنهایی که کم آگاه‌تر هستند را بترسانند و دور خود جمع کنند.

وی افزود، توصیه ما آن است که این قطعنامه را به خوبی مطالعه کنند به ویژه بند موشک‌های طراحی شده برای کلاهک اتمی، از ابتدا گفته‌ایم که به دنبال بمب اتمی نیستیم و آن را غیر انسانی، غیر اسلامی و غیر اخلاقی می‌دانیم، سخنان مقام معظم رهبری نیز موید آن است، ما در ان پی تی و به شکل‌های مختلف کتبی و شفاهی اعلام کردیم که مخالف بمب اتمی هستیم. اگر کشورهای مختلف به این تبلیغات توجه نکنند غرب نیز از این تبلیغات دست بر خواهد داشت.

سند همکاری هسته‌ای با اتحادیه اروپا در حال تهیه است

وی تصریح کرد: همکاری به صورت عملی آغاز شده است، تبادل هیات با اتحادیه اروپا، چین، کره، ژاپن، آسیای دور و کشورهای دارای فن‌آوری هسته‌ای که البته تعدادشان زیاد نیست، به تدریج با همه آنان ارتباط برقرار خواهیم کرد، سندی که قرار است با اتحادیه اروپا امضا شود در حال تهیه است.

وقتی با اتحادیه اروپا توافقی امضا شود مانند آن است که با تمام کشورهای اروپایی همکاری شود، وقتی سند تهیه شد جزییاتش را اعلام خواهیم کرد. این همکاری صرفا استفاده ایران از آنان نیست کما اینکه استفاده خواهیم کرد و به نفع ماست، اما ما نیز چیزهایی داریم که به آنان ارائه دهیم. این تعاملی است که به نفع دو طرف است.

استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی با همکاری همسایه‌های ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به کشورهای دوست ایران در منطقه به ویژه همسایگان مسلمان توصیه کرد که به خاطر همسایگی با ایران تعامل بیشتری داشته باشند که این موضوع نیازمند، برنامه‌ریزی است، هم‌چنین رفت و آمد میان کشورهای منطقه و ایران در این حوزه باید افزایش یابد تا از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم.

کمالوندی گفت: کشورهای اسلامی نقشی در موضوع بمب اتمی نداشتند بلکه کشورهای غربی بودند که آن را تولید و حتی استفاده کردند، اگر این را کنار بگذارید ده‌ها حوزه است که می‌تواند در خدمت سلامت، رفاه و آسایش ملت‌ها مانند پزشکی و کشاورزی باشد، ما در بخش کشاورزی می‌توانیم بسیار به یکدیگر کمک کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه صنعت، منطقه ما منطقه نفت و گاز است، سانتریفیوژ‌های ما می‌تواند با قیمت بسیار خوب به روند توسعه این مناطق کمک کند، باید ساز و کار گسترش همکاری میان خود را طراحی کنیم.

نیروگاه‌های بوشهر 2 و 3 کلنگ‌زنی می‌شود

کمالوندی گفت: پس از تجربه خوب نیروگاه اول، مذاکراتی 3 ساله برای احداث نیروگاه‌های جدید داشتیم، به این شکل نیروگاه‌های بوشهر 2 و 3 ساخته خواهد شد، بوشهر برای چهار نیروگاه پیش‌بینی شده بود، معمولا وقتی جایی تعیین می‌شود برای یک نیروگاه نیست مانند امارات که چهار نیروگاه 1400 مگاواتی در یک منطقه ایجاد می‌شود، معمولا این نوع مذاکره، زمان زیادی می‌خواهد، مذاکره امارات کره نیز طولانی بود تا پس از آن وارد فاز عملیاتی شدند.

وی ادامه داد: درباره ایران این‌که بخشی از کار را مهندسین ایرانی انجام می‌دهند مباحث مختلف فنی مطرح شده است، ما به انتهای کار رسیده‌ایم و می‌توانیم با سرعت کار عملیاتی ساخت و کلنگ‌زنی را در بوشهر آغاز نماییم.

کمالوندی تصریح کرد: ما با روس‌ها مذاکره کردیم که بخش مهمی از کار باید توسط ما انجام شود، بخش‌های ساختمانی و اولیه صد در صد توسط ما و بخش‌های فنی دیگر به طور مشترک انجام می‌شود، البته منطقه میانی دارای فن‌آوری کاملا روسی است اما به نحوی، دارای مشارکت طرفین است و انتقال فن‌آوری به مهندسین ما خواهد شد. با نیروی انسانی خوبی که داریم، می‌توانیم کاری با هزینه‌هایی کمتر به نفع دو طرف داشته باشیم، چون اگر قرار باشید همه نیروی کار از خارج وارد شود بالطبع هزینه‌های بیشتری خواهد داشت و فن‌آوری کمتر نصیب آن طرف می‌شود. وقتی مهندسین درگیر باشند تجربه کسب خواهند کرد، تعداد مهندسین ما باید در بوشهر 2 و 3 دو برابر شود چون سرمایه خوبی برای آینده خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: صنعت اتمی از شاخه‌های مختلفی مانند فیزیک، شیمی، مکانیک و غیره تشکیل شده است که باید تخصص آن را داشت، متخصصین فیزیک و مکانیک ماشین را درست می‌کنند و برای جداسازی مواد متخصصین شیمی فعالیت می‌کنند.

وی به این موضوع اشاره کرد که در یک ماشین سانتریفیوژ چند رشته مختلف درگیر است، نمی‌توان گفت که صنعت هسته‌ای روسی یا آلمانی است، امکان دارد صنعت روسی باشد اما از قطعات غربی نیز استفاده شود، مهم آن است که درباره کشورهای جهان باید بالانسی را داشته باشیم، نمی‌توانیم همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم، اگر قرار باشد 10 – 12 نیروگاه داشته باشیم، همه از فن‌آوری یک کشور باشد.

203/201

کد خبر: 623484

وب گردی

وب گردی