هفتگانه های مهم راه‌آهن در تحقق اقتصادمقاومتی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، بر نقش شبکه ریلی در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت : راه آهن در 7 بند از 24 بند سیاست های اقتصادمقاومتی حضور دارد.

به گزارش ایسکانیوز، محسن پورسیدآقایی با تشریح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راه‌آهن کشور، اقتصادمقاومتی را الگوی جدیدی خواند که مفهوم اقتصاد ایرانی- اسلامی را برای نجات اقتصاد کشور آشکار می‌کند.

وی گفت: در بند 3 این سیاست‌ها به رشد بهره‌وری اشاره شده است که بالاترین بهره‌وری در حمل بار در راه‌آهن است و یک واگن باری برابر با سه تریلی می‌تواند بار جابه‌جا کند.

پورسید آقایی افزود: در بند 4سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، به صرفه‌جویی در مصرف انرژی توجه شده که مصداق واقعی آن، راه‌آهن کشور است و در راه‌آهن یک هفتم جاده، سوخت مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بند 8 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، بر اصلاح الگوی مصرف تاکید شده است و هرچه از سفر جاده‌ای کاهش و به سفرهای ریلی افزوده شود تصادفات رانندگی کاهش می‌یابد. در حال حاضر بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادفات جاده‌ای از دست می‌رود.

ترانزیت جاده‌ای منافع ملی را تأمین نمی‌کند

پورسید آقایی اظهار کرد: در بند 10 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ترانزیت اشاره شده است و ترانزیت یعنی راه‌آهن ، زیرا آنچه در کشور سودآوری دارد ترانزیت ریلی است . در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راه‌ها و آلایندگی‌های محیط زیستی منافعی برای کشور کسب نمی‌کند.

وی درباره بند 12 سیاست‌ اقتصاد مقاومتی که پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه است ، گفت: اولین مباحثی که در مذاکرات با کشورهای همسایه در اجلاسهای مشترک مطرح می‌شود بحث حمل و نقل و موضوع ارتباط ریلی بین کشورها است تا از این طریق حمل بار بیشتر شود و با برقراری خطوط ریلی مسافری، پیوندهای ملی ، محکم شود.

صرفه‌جویی 9 میلیارد دلاری با تغییر مد حمل و نقلی از جاده به ریل

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بند 13 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از سیاست‌های مورد تأکید است. در حال حاضر، مصرف در بخش حمل و نقل20 میلیارد لیتر گازوییل است که اگر این حمل و نقل با راه‌آهن باشد می‌توان با 3 میلیارد لیتر گازوییل همه این حمل و نقل را انجام داد و 17 میلیارد لیتر گازوییل به ارزش 9 میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل از انتقال حمل و نقل جاده‌ای به ریلی است و می‌توان 17 میلیارد لیتر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی فقط با جابه‌جایی حمل و نقل جاده‌ای به ریلی داشت.

وی آخرین محور سیاست‌های اقصاد مقاومتی را که راه‌آهن در آن نقش دارد ، افزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی ، خواند و گفت: امروز در صنعت ریلی به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که هر نوع واگن باری و مسافری و لکوموتیو را البته با کمک جزئی شرکت‌های خارجی می توانیم تولید کنیم.

استفاده از ریل ملی تا 4 ماه آینده

پورسیدآقایی ادامه داد: به جز ریل که شرکت‌های فولادی(ذوب آهن اصفهان) در حال برنامه‌ریزی برای تولید آن است در ساخت و توسعه راه‌آهن هیچ احتیاجی به خارج از کشور نخواهیم داشت و تنها چیزی که تولید نشده فقط ریل است که با پشتیبانی‌های وزارت راه و شهرسازی امیدواریم تا 4 ماه آینده بتوانیم از ریل ملی نیز استفاده کنیم.

رشد 2/2 درصدی حمل بار در راه‌آهن با وجود افت 7 درصدی حمل بار در کشور

وی با تأکید برمداومت و استمرار راه آهن کشور برای مدرن شدن گفت: در دو سال اخیر سیاست ‌های بسیاری خوبی در راه ‌آهن دنبال شد که با حمایت‌های مناسب دولت و مجلس، همراه بود و نتیجه آن ، رشد 2/2 درصدی حمل باربا وجود افت 7 درصدی بار در کشور، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

سهم 11.8 درصدی راه‌آهن از حمل بار در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد : همچنین سهم راه‌آهن از حمل بار در کشور از 10.5 درصد در سال 92 به 11.8 درصد در پایان سال 94 رسید و 1.3 درصد سهم راه‌آهن ، در کشور اضافه شده است.

وی اظهار کرد: ترانزیت ریلی از 500 هزار تن در سال 92 به 1.5میلیون تن در سال 94 رسید که نتیجه سیاست‌های حمایتی دولت از بخش ریلی است. یکی از دلایل مهم این رشد آن بود که قیمت‌های دسترسی را کاهش دهیم و قیمت حمل بار با جاده رقابتی شد و به همین دلیل بار بیشتری نسبت به گذشته جذب راه‌آهن شد.

پورسیدآقایی با اشاره به بررسی لایحه قانون برنامه ششم توسعه کشور در مجلس گفت: دولت در سه بند، امتیازات خوبی به راه‌آهن داد از جمله اینکه ، سرمایه‌گذاری در راه‌آهن دارای معافیت‌هایی باشد یا مالیات بر ارزش افزوده صفر شود.

تعویض خطوط مسیر اراک-اهواز پس از 55 سال

وی در باره فرسوده بودن ریل‌های مسیر راه‌آهن اراک - اهواز گفت : مسیر ریلی ، از اراک تا درود 100 درصد به پایان رسیده وبیش از 50 درصد ریل درود تا اندیمشک هم بازسازی و نوسازی شده است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، با بیان اینکه سال گذشته پس از 55 سال، 175کیلومتر جمع‌آوری شد و خطوط جدید با ریل استاندارد روز دنیا جایگزین شده است، گفت: تا پایان سال 95 خطوط این مسیر به جز یک بلاک پایانی ، نوسازی خواهد شد.

پورسیدآقایی ، درباره افزایش سرعت قطارها و عملیاتی شدن طرح‌ها در این زمینه برای سال95 توضیح داد: در این زمینه دو کار مهم در حال انجام است و برای مسیر تهران-مشهد شاید زمان سیر تغییر محسوسی نکرده باشد اما گام‌های بسیار خوبی در جهت به حداقل رساندن تأخیر قطارها و حرکت پشت سر یکدیگر انجام شد.

وی اضافه کرد: در نوروز میانگین تأخیر از مبدأ قطارها بسیار کاهش پیدا کرد و به 40 ثانیه رسید و تأخیر در طول سیر، در11 ساعت طول حرکت این مسیر، فقط 23 دقیقه بود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: برای سال 95 ، به هیچ قطاری با سرعت زیر 130 کیلومتر اجازه تردد در این مسیر داده نمی‌شود و سرعت سیر تمام قطارهای تهران-مشهد ، بین 130 تا 160 خواهد بود و زمان سیر، یک ساعت و نیم در طول این مسیر، کاهش می‌یابد.

سفر ریلی تهران به اصفهان در 2 ساعت

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : طرح سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نیز در دستور کار است که با بهره‌برداری از این پروژه مردم در دو ساعت از مرکز تهران به مرکز اصفهان منتقل می‌شوند که این پروژه هم تا سه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک کار زیربنایی دیگر، 6 ساعته شدن مسیرتهران-مشهد است که در سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

401/602

کد خبر: 623499

وب گردی

وب گردی