بازنگری و اصلاح روند کاهش خدمات مددکاری به مدجویان

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال 94 بیش از 205 هزار وام قرض‌الحسنه با اعتبار 270 میلیارد تومان به مددجویان دائمی و موردی کمیته امداد در حوزه‌های غیر اشتغال در قالب گره‌گشایی پرداخت شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، رضا نوروزی در نشست خبری امروز خود گفت: در حال حاضر بیش از 65 هزار نفر پشت نوبت دریافت وام قرض الحسنه هستند که رقم این وام ها از یک میلیون و 300 هزار تومان تا 5 میلیون تومان است.

او در ادامه ضمن بیان آنکه مستمری مددجویی در واقع "کمک معیشت" است، افزود: در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار خانوار (قریب به 4 میلیون نفر) به طور ماهیانه از کمیته امداد "کمک معیشت" دریافت می کنند که متاسفانه طی دو سال گذشته افزایش سرانه‌ای در این حوزه نداشته و با توجه به بودجه کمیته امداد درسال جاری نیز این رقم افزایش نخواهد یافت.

مدیرکل امور حمایت های اجتماعی کمیته امداد در خصوص رقم این کمک معیشت گفت: حداقل این کمک معیشت 53 هزار تومان و حداکثر آن برای خانواده‌های بیش از 5 نفر 100 هزار تومان است.

نوروزی ادامه داد: در سال 94 و با تأکید رئیس کمیته امداد اقدامات ویژه‌ای در حوزه ازدواج نیازمندان و مددجویان صورت گرفت که 94 هزار نفر از خدمات کمیته امداد در بخش ازدواج استفاده کرده‌اند و این در حالی بود که در سال 93، 83 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر 43 هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات جهیزیه در کمیته امداد وجود دارد که امیدواریم با حمایت خیرین و جلب مشارکت‌های مردمی این تعداد امسال از تسهیلات جهیزیه استفاده کنند.

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: در سال 93 حدود 2 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ازدواج مجدد داشتند که این رقم در سال 94 به بیش از 3 هزار نفر رسید.

نوروزی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 100 هزارنفر حامی به چرخه اکرام ایتام و محسنین افزوده شدند به طوریکه در حال حاضر بیش از 920 هزار نفر حامی برای 200 هزار یتیم طرح اکرام و 100 هزار غیر یتیم طرح محسنین در کشور حضوردارند.

او گفت: 250 هزار فرزند حاضر در طرح محسنین، بی سرپرست نبوده اما دارای سرپرستانی هستند که خود آن ها نیز مشکلات و هزینه هایی را به خانواده تحمیل کرده و به تعبیری بد سپرست هستند به همین دلیل حتی در برخی زمینه ها دارای مشکلات شدید تری نسبت به ایتام بوده و نیازمند دریافت حمایتهای ویژه هستند.

بازنگری و اصلاح روند کاهش خدمات مددکاری به مدجویان

در ادامه این نشست خبری، مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از بازنگری و اصلاح روند کاهش خدمات مددکاری در سال جاری خبر داد و گفت: در تلاش هستیم خدمات مددکاری را در اسرع وقت به مددجویان ارائه کنیم.

زارع‌فرد در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر یک میلیون و 750 هزار خانواده در کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و تعدادی از افراد نیز به طور موردی از خدمات کمیته امداد استفاده می کنند افزود: در حال حاضر 2516 مددکار مسئولیت خدمت‌رسانی در حوزه مددکاری را برعهده دارند که از این تعداد 863 مددکار زن و 1653 مددکار مرد هستند.

او در ادامه ضمن تاکید برآنکه یکی از رویکردهای کمیته امداد توسعه "زنانه شدن" خدمات مددکاری است گفت:در حال حاضر از 771 مددکار غیر رسمی که اخیرا در کمیته امداد جذب شده اند، 615 نفر آنان را زنان تشکیل می دهند.

مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد ادامه داد: در حال حاضر سرانه پرداخت رسیدگی به پرونده‌ها از سوی هر مددکار 690 پرونده بوده که استاندارد آن برای کمیته امداد 500 پرونده است و امیدواریم در سال جاری به هدف گذاری خود دست یابیم.

زارع فرد در پایان تاکید کرد: یکی از دستورات کاری در سال 95 برون‌سپاری خدمات مددکاری و تعامل با کلینیک‌های مددکاری در استان‌ها خواهد بود.

20106

کد خبر: 623522

وب گردی

وب گردی