پیشنهادسرمایه گذاری از شرق آسیا و اروپا درساخت بیمارستان/ایتالیا، کره، ژاپن و چین پشت میز مذاکره

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیشنهادهای متعددی برای سرمایه گذاری خارجی ها در ساخت بیمارستان از شرق آسیا و اروپا داریم و حداقل برای سخت 10 هزار تخت جدید مذاکره شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی درباره پیشنهادهای ساخت بیمارستان از سوی شرکت های خارجی به خصوص با توجه به ورود روسای جمهور برخی از این کشورها به ایران توضیح داد: پیشنهادهای متعددی از کشورهای مختلف برای ساخت بیمارستان داریم که امیدواریم هر چه سریعتر عملیاتی شوند.

او گفت: وزارت بهداشت تلاش می‌کند در یک فضای رقابتی امکان سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر شرکت های خارجی را برای ساخت بیمارستان در کشور فراهم کند، پیشنهادهای مختلف را بررسی می‌کنیم و در نهایت بهترین پیشنهادها که به نفع کشور و مردم باشد به مرحله عقد قرارداد می‌رسد.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره کشورهایی که برای ساخت بیمارستان به ایران آمده‌اند، گفت: چون به دنبال ایجاد فضای رقابتی هستیم، فعلا جزئیات را اعلام نمی کنیم اما شرکت های خارجی از کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند و با برخی از این شرکت ها تفاهم نامه اولیه نیز امضا شده است.

حریرچی گفت: کشور با کمبود شدید تخت بیمارستانی رو به روست و به حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی برای رسیدن به وضعیت مناسب نیاز داریم و از طرفی منابع کافی برای ساخت این بیماستانها را در اختیار نداریم.

او گفت: هدف اصلی از ورود سرمایه‌گذاران خارجی این است که پروژه‌های بیمارستانی بزرگ ساخته شود تا هم طرف خارجی منابع مالی را به شیوه‌های مختلف از جمله فاینانس به کشور بیاورد و هم بتوانیم از تکنولوژی اطلاعاتی آنها برای ساخت بیمارستان های پیشرفته استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره تعداد تخت های بیمارستانی که با سرمایه خارجی‌ها ساخته می‌شود نیز گفت: نمی‌خواهیم در این زمینه محدودیتی ایجاد کنیم، ظرفیت برای ساخت چندین هزار تخت بیمارستانی با سرمایه خارجی در کشور فراهم است اما فعلا صحبت های اولیه برای ساخت حدود 10 هزار تخت بیمارستانی جدید انجام شده است.

او گفت: در تمام دنیا ورود سرمایه گذاران خارجی برای ساخت بیمارستان کار سختی است، اغلب این قراردادها طولانی مدت و زمان بر است و فرآیند طولانی دارد و باید مسائل مختلف از جمله نحوه بهره‌برداری از بیمارستان و انیکه چطور سود سرمایه برگردد و تعرفه آن چگونه باشد، مشخص شود.

حریرچی تاکید کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به عرصه بیمارستان سازی در کشور سخت تر از حوزه‌های دیگر است اما با وجود زمان بر بودن و سختی آن در اغلب کشورها موفقیت آمیز بوده است.

او گفت: تاکنون تفاهم نامه‌های اولیه با چند شرکت خارجی امضا شده است اما هیچکدام هنوز به عقدقرارداد و تحویل زمین ختم نشده است و همه این تفاهم نامه‌ها در حال پیگیری است.

از سال گذشته و پس از اجرایی شدن، برجام شرکت های خارجی متعددی برای ساخت بیمارستان به ایران آمده‌اند که احتمالا امروز با حضور رئیس جمهوری ایتالیا، ساخت بیمارستان با شرکت ایتالیایی پسینا وارد مذاکرات جدی تری می شود.

ابراهیم رئیسیون، مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، پیش از این گفته بود:‌ 60 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت بیمارستان در کشور درخواست داده‌اند و سرمایه گذاری دو شرکت کره‌ای سامسونگ و دوو و شرکت ایتالیایی پسینا قطعی شده است.

به گفته او شرکت سامسونگ قرار است یک بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی در تهران بسازد، همچنین با شرکت پسینا از ایتالیا نیز قرارداد ساخت یک بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی در شرق تهران و دو بیمارستان 500 تختخوابی در رشت و نیشابور بسته شده است.
رئیسیون گفت: مذاکره با شرکت دوو کره جنوبی نیز برای ساخت بیمارستان مراحل نهایی را طی می کند و به زودی قرارداد ساخت بیمارستان با این شرکت نیز بسته می شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: دولت به صورت اقساط و طی یک دوره مثلا پنجساله سرمایه این شرکتها را بازپرداخت می‌کند و عمدتا بهره‌برداری از این بیمارستانها به عهده شرکت سازنده خارجی نیست.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در سفر چهار روزه سال گذشته خود به ایتالیا و فرانسه، از شروع یک فصل جدید در همکاری های بین المللی ایران در حوزه های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان خبر داده بود.

او پس از دیدار با خانم لورنزین وزیر بهداشت ایتالیا گفت: بی شک نیازمند بهره گیری از تجربیات بین المللی به ویژه در حوزه سلامت هستیم و امیدوارم در فضای جدید تعامل با دنیا تجربیات ارزشمند ایتالیا و سایر کشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت و درمان به ایران نیز منتقل شود و بتوانیم به ارائه خدماتی که شایسته ملت شریف ایران باشد، موفق شویم.

20106

کد خبر: 623761

وب گردی

وب گردی