ابتلای 10 درصد جمعیت بزرگسال جهان به وزوز گوش

دبیر علمی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: طبق آمارهای بین المللی شیوع وزوز گوش به طور متوسط در جمعیت بزرگسال جهان 10 درصد است که از این تعداد 2 درصد وزوز شدید دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، فرنوش جاراللهی گفت: وزوز در کودکان با شنوایی طبیعی نادر است اما وجود وزوز گوش درکودکانی که دارای کاهش شنوایی هستند، بین 30 تا 60 درصد گزارش شده است.
او با بیان اینکه به رغم شیوع بالای وزوز در ایران آمار دقیقی در این مورد ارائه نشده است، افزود: وزوز یک اختلال عملکردی است و یک بیماری نیست اما می تواند به عنوان یک ناتوانی کامل محسوب شود و از دیدگاه علم پزشکی با وجود اینکه وزوز یک اختلال خوش خیم تلقی می شود، می تواند اضطراب، آشفتگی، پریشانی، عصبانیت، افسردگی، تحریک پذیری، بی خوابی، ترس و انزوا را در فرد مبتلا ایجاد کرده و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد.
جاراللهی گفت: وزوز گوش به طور معمول درمان نمی شود اما مداخلات توانبخشی مختلفی وجود دارد که می تواند عکس العمل و نگرش بیمار را نسبت به صدای وزوز گوشش تغییر دهد.
دبیرعلمی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران افزود: مداخلات توانبخشی شامل روش های متعددی است از جمله روش های درمان شناختی، تحریک الکتریکی، استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون در مواقعی که وزوز توأم با کاهش شنوایی است.
جاراللهی ادامه داد: در بین این روش ها، صوت درمانی به ویژه روش TRT یکی از روش های مؤثر و شناخته شده ای است که برای رهایی از اثرات ناخوشایند وزوز در افراد مبتلا به عنوان یک روش درمانی بین المللی به کار می رود و در حال حاضر در بیش از 100 مرکز بالینی در سراسر جهان ارائه می شود.
او با بیان اینکه TRT روشی بسیار مؤثر است، افزود: این روش بر اساس تئوری و مدل نوروفیزیولوژیک برنامه ریزی شده است و پژوهش های موجود میزان موفقیت آن را به ویژه در کاهش اضطراب حدود 75 تا 80 درصد گزارش کرده اند و از سال 2002 به بعد، این روش به عنوان گسترده ترین و مورد حمایت ترین درمان برای افراد مبتلا به وزوز در مجامع بین المللی عنوان شده است.
جاراللهی گفت: شیوع بالای وزوز گوش و بلاتکلیفی این بیماران در جامعه، از جمله مباحث مورد بررسی در پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی است که به همت انجمن علمی شنوایی شناسی و دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حمایت دیگر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، مؤسسات تحقیقاتی و سازمان های مرتبط از 28 تا 30 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

20103

کد خبر: 623982

وب گردی

وب گردی