مطهرنیا : نیروهای مسلح از نظر قانونی و شرعی اجازه ورود به سیاست را ندارند

یک کارشناس مسائل بین المللی با بیان این که نیروهای مسلح باید به دیپلماسی سیاسی بپردازند گفت: نیروهای مسلح اساسا از نظر قانونی و شرعی اجازه ورود به سیاست را ندارند فلذا ورود آنها به سیاست و اعلام مواضع وارد کردن یک مساله سیاسی از منظر ادبیات سیاسی و نظامی به منزله مساله نظامی است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز با بیان اینکه برجام یک نقطه عطف تاریخی در ادبیات سیاسی ایران است گفت: به واسطه همین معنا دوران سیاست در ایران امروز به دوران پیشابرجام و پسابرجام تغییر پیدا کرده است. حتی رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران واژه پسابرجام را در ادبیات سیاسی خود به کار می برد؛ لذا برجام یک تاثیر بسزایی از منظر خروجی ها و پیامدهای ذهنی و عینی از خود به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: از منظر ذهنی امروز پسابرجام گفته می شود و از نظر علمی - در 7 اسفند مردم ایران برای نخستین بار در تاریخ ادبیات سیاسی کشور به دو لیست رای می دهند نه به افراد حتی در تهران بسیاری از کسانی که به لیست 30 نفره و 16 نفره رای داده اند آشنایی چندانی با اعضای این لیست نداشتند یا حتی بعضی از اعضای لیست 16 نفره چندان با سرلیست 16 نفره موجود هماهنگ نیستند . پیامدها و خروجی های عینی داشتند و نمی توان از این خروجی های عینی هم گریز کرد. در قبل از انتخابات 7 اسفند برجام به عنوان یک توافقنامه حل و فصل کننده مساله هسته ای نگریسته می شد و تمام گروه ها و جناح های سیاسی چه حکومتی، دولتی و مدنی از آن حمایت می کردند.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات 7 اسفند مشخص شد که برجام تنها یک توافقنامه هسته ای نیست، بلکه موثر در ایجاد فضای مناسب تاثیرگذاری در جبهه بندی های سیاسی در ایران است.

مطهرنیا گفت: پس از تاریخ 7 اسفند ما وارد دوران پایانی سال و ایام تعطیل بودیم و در همان ایام نوروز آرام آرام ادبیات سیاسی در ایران تحریف کرد؛ برجام به واسطه تاثیراتی که به جای گذاشت زمینه های جدیدی از برخورد را تجربه می کند که در صحبت های بعضی از کنشگران سیاسی خود را به نمایش گذارد و همین پیامدها می تواند تاثیرات بسزایی را از خود به جای بگذارد.

رابطه نیروهای مسلح با دیپلماسی

مطهر نیا در خصوص نقش نیروهای مسلح با بیان اینکه نیروهای مسلح باید به دیپلماسی سیاسی بپردازند گفت: نیروهای مسلح اساسا از نظر قانونی و شرعی اجازه ورود به سیاست را ندارند؛ ورود آنها به سیاست و اعلام مواضع وارد کردن یک مساله سیاسی از منظر ادبیات سیاسی و نظامی به منزله مساله نظامی است.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا به سهولت در باب مسایل سیاسی در یک نظام حکومتی عناصر نظامی سخن نمی گویند و ورود عناصر نظامی به مسایل سیاسی تا حدودی مورد توجه رسانه های بیگانه قرار می گیرند و زمینه های ایجاد یک فضای تنش آلوده را در اوضاع سیاست داخلی از منظر رسانه ای برای آنها آماده می سازد.

مطهرنیا گفت: در عین حالی که باید حرمت در کشور به عنوان آبروی یک نظام حفظ شود و به واسطه آنچه در یک نظام حکومتی, نظامیان آبروی سیاستمداران هستند و با اعلام مواضع آنها در واقع سنگر نهایی اعلام موضع در یک نظام حکومتی مشخص می شود به راحتی نظامیان نباید در مسایل غیرنظامی موضع گیری آشکار داشته باشند.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد که این معنا را باید مورد توجه قرار داد.

202/201

کد خبر: 624088

وب گردی

وب گردی