چهارده و نیم درصد از درآمدهای نفتی به شرکت‌های وزارت نفت اختصاص یافت

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند که چهارده و نیم درصد از درآمدهای نفتی به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت اختصاص داده شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1395 کل کشور با بند الف تبصره 1 این لایحه با 144 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن چهارده و نیم درصد از درآمدهای حاصل از فروش میعانات نفتی و گازی به شرکت‌های مربوط به وزارت نفت اختصاص داده می‌شود.

براساس بند الف تبصره 1 لایحه مذکور؛ در سال 1395 سهم شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط وزارت نفت موضوع بند (الف) ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 4/12/1393، چهارده ‌و نیم‌درصد (5/14%) تعیین می‌شود و سود حاصل از آن معاف از تقسیم سود سهام دولت است.

در بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است که به‌‌منظور تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانه‌داری کل کشور) و وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط، معادل سهمی از ارزش نفت (نفت‌خام، میعانات گازی و خالص گاز طبیعی) صادراتی و مبالغ حاصل از فروش داخلی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می‌گردد، به‌‌عنوان سهم آن شرکت بابت کلیه مصارف سرمایه‌ای و هزینه‌ای شرکت‌مزبور ازجمله بازپرداخت بدهی و تعهدات شامل تعهدات سرمایه‌ای و بیع متقابل و جبران خسارات زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی خالص درآمد و هزینه‌های ناشی از عملیات صادرات با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (‌سیف) تعیین می‌شود. این سهم، از نظر مالیاتی با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

بر این اساس، وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط موظف است از محل سهم خود از درصدهای مذکور و سایر منابع، قراردادهای لازم را با شرکتهای عملیاتی تولید نفت و گاز براساس قیمت تمام‌شده و در چهارچوب بودجه عملیاتی پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منعقد نماید.

203/201

کد خبر: 624153

وب گردی

وب گردی