اجرای طرح های توسعه ای حمل و نقل ریلی به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی

طرح های توسعه حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش آلاینده های زیست محیطی موجب یکپارچگی سیستم ها و مدهای مختلف حمل و نقلی هم می شود.

به گزارش ایسکانیوز، حسین ایمانی جاجرمی استاد دانشگاه تهران در زمینه طراحی شهری گفت: تا برنامه ریزی های ناحیه ای، منطقه ای و آمایش سرزمین در کشور مشخص نشود، نمی توان به توسعه شهری بر پایه حمل و نقل ریلی و استقرار راه آهن در درون شهرها و داشتن محیط زیستی سالم و پاک در کنار ایجاد یکپارچگی در سیستم ها و مدهای مختلف حمل و نقلی دست یافت.

وی افزود: مسافران در کشورهای اروپایی همچون سوئیس می توانند با سهولت کامل از طریق قطارهای سریع السیر و وجود راه آهن در دل مراکز تجاری و متمرکز شهری به هر مقصدی که بخواهند، جابجا شوند.

جاجرمی تصریح کرد: در بیشتر کشورهای توسعه یافته براساس حمل و نقل ریلی، اتصال خطوط مختلف حمل و نقلی درهمه این کشورها به نحو مطلوبی انجام شده و دولت و مسئولان ذی ربط کشوری حمایت های لازم را برای این تعاملات داشته اند اما متاسفانه برای اجرای اولیه این موضوع هنوز یک اتفاق نظر در بخش درون شهر و برون شهر و متولیان و مسئولان مربوط به هر کدام وجود ندارد.

کارشناس ارشد جامعه شناسی توسعه افزود: به نظرمی رسد با توجه به فضای گسترده ای مورد نیاز برای توسعه راه آهن در داخل شهرهای کوچک و بزرگ به منظور تسهیل رفت و آمد مسافران ، ضروری است شهرداری به عنوان یک دستگاه اجرایی تابعیتی از وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و تعامل و مشارکت خود را نسبت به ساخت و توسعه راه اهن در داخل شهر به منظور داشتن هوایی پاک و رسیدن به استانداردهای جهانی بیش از پیش افزایش دهد.

وی تاکید کرد : نبود طرح های بالادستی و همچنین نبود اداره بخش بخش شهرها به صورت جداگانه،موجب شده است ما در توسعه و یکپارچگی حمل و نقل کشور دچار مشکلات زیادی شویم بنابراین برای حل این مشکلات باید کمیته یا کارگروه مشترکی برای دستیابی به حمل و نقلی ایمن که پایه و اساس آن ریل باشد، ایجاد شود که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی در جهت شهرسازی توسعه حمل و نقل ریلی فعالیت کند.

جاجرمی با بیان اینکه اگر پایه های مطالعاتی خوبی برای این طرح در کشور صورت بگیرد و همه ارگان های مسئول با یکدیگر مشارکت داشته باشند ، دستیابی به این طرح آسان تر خواهد شد، تصریح کرد: بازیگران و ذی نفعان حمل و نقلی باید در چار چوب های شراکتی با همدیگر به تفاهم و تعامل برسند تا به نتیجه دلخواه برسند و فکر نمی کنم کار پیچیده ای باشد.

وی افزود: با مشارکت در اجرای طرح های توسعه ای و عمرانی ریلی برای افق 3 تا 7 ساله شاهد رونق سیستم های حمل و نقلی و هماهنگی آنها در یک خط و مسیر خواهیم بود.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی توسعه خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای توسعه یافته در بخش حمل و نقل ریلی نشان می دهد که راه آهن محور توسعه آنها بوده و با توسعه این بخش، آبادانی و جمعیت پذیری و ایجاد زندگی شهری در آنها شکل گرفته است.

ایمانی جاجرمی با بیان اینکه راه آهن به عنوان محور توسعه از پتانسیل خوبی برخوردار است گفت: باید ضمن فرهنگ سازی برای استقبال مسافران از این بخش، به کشورهای همسایه نیز امتداد داشته باشد و برنامه ریزی برای صنعت حمل و نقلی باید به سمتی حرکت کند که کشورهای منطقه از مزایای توسعه آن بهره مند شوند.

401/601

کد خبر: 624227

وب گردی

وب گردی