متخصص داخلی حلقه مفقود شده درمان

در آستانه برگزاری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اعلام شد: تخصص داخلی حلقه مفقوده مسیر درمان و نظام ارجاع در کشور است.

به گزاش ایسکانیوز، نایب رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان این مطلب گفت: بی توجهی مسئولان نسبت به کوریکولوم آموزشی دستیاران تخصصی طب داخلی، شرح وظایف و توانمندیهایی که در طول دوران تحصیل آموخته اند موجب شده است، درصد قابل توجهی از بیماران به جای مراجعه به متخصص داخلی، اغلب پس از ویزیت پزشک عمومی به سراغ فوق تخصص بروند.

دکتر مصطفی انوری با اشاره به اینکه آندوسکوپی و کولونوسکوپی، اکو کاردیوگرافی، نوار قلب، اسپیرومتری و... در دوران تحصیل هر متخصص داخلی، بخش مهمی از آموزش را شامل می شود، افزود: متاسفانه بعداز فارغ التحصیلی نمیگذارند از این آموزشها استفاده شود؛ اگر تکلیف نظام ارجاع مشخص شود، پزشک عمومی حق ندارد بیمار را برای پیگیری بعدی به فوق تخصص ارجاع دهد و بیمار هم نباید بدون رعایت سلسله مراتب اجازه مراجعه مستقیم به پزشک فوق تخصص داشته باشد.

او گفت : این سوء مدیریت و بی توجهی به حلقه مفقوده تخصص داخلی، موجب افزایش هزینه های درمان مردم و نظام سلامت می شود.

دبیر اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به همایش مهمی که ویژه متخصصان داخلی هر سال با حضور و مشارکت بالغ بر یکهزار و پانصد نفر از این افراد برگزار میشود افزود: ارائه تازه های طب داخلی با برپایی سخنرانی های متعدد و جلسات پرسش و پاسخ در این کنگره چهار روزه موجب ارتقاء و به روز رسانی دانش متخصصان و شرکت کنندگان این گردهمایی مهم علمی میشود.

دکتر انوری تاکید کرد: ارائه بیش از چهل مقاله شفاهی، چندین عنوان پوستر علمی و چهار سخنرانی اصلی روزانه پیرامون فاماکولوژی و تازه های داروهای قلب، تازه های غدد و انسولین درمانی دیابت، سندروم روده تحریک پذیر، همچنین بررسی عوارض یائسگی و درمان های هورمونی از دیدگاه طب داخلی، اهم محورهای این همایش است که چهاردهم تا هفدهم اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برپا خواهد شد.

او افزود: موضوعاتی در خصوص تخصصهای عفونی، گوارش، قلب، غدد، روماتولوژی، ریه، طب اورژانس، کلیه و مجاری ادرار، همچنین اخلاق پزشکی برنامه سمپوزیوم ها و جلسات پرسش و پاسخ را شامل خواهد شد.

شایان ذکر است این همایش برای متخصصان داخلی و فوق تخصصهای رشته های مختلف، جراحان عمومی، متخصصان اطفال، قلب و عروق، اعصاب، طب اورژانس و پزشکان عمومی تا حدود 18 امتیاز باز آموزی خواهد داشت و ثبت نام در روز همایش نیز برقرار است.

20106

کد خبر: 624229

وب گردی

وب گردی