آغاز بکار صندوق اعتبارات خرد زنان عشایر

مدیر کل امور عشایر استان تهران گفت: با توجه به نام گذاری امسال از طرف مقام معظم رهبری به سال 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' اداره کل امورعشایر استان تهران امروز صندوق اعتبارات خرد زنان عشایر استان تهران را فعال کرده است.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی امورعشایراستان تهران، سیروس نصیری در مراسم گردهمائی ارکان صندوق های اعتبارات خرد زنان عشایر شهرستان های استان تهران افزود: حدود 11 صندوق خرد زنان عشایر استان تهران از 6 شهرستان ورامین، پیشوا، پاکدشت، شمیرانات، دماوند و فیروزکوه فعالیت خود را آغاز می کنند.
او گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت عشایر کشور و استان تهران را زنان تشکیل می دهند و نقش زنان عشایر در مباحث تولیدی بسیار مهم و حائز اهمیت است، این صندوق ها برای توانمندی سازی زنان عشایر فعالیت می کنند.
او در خصوص اهداف این صندوق ها گفت: این صندوق ها که با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است به دنبال ایجاد خود اتکائی خانوار عشایر، کمک به اقتصاد عشایری و اشتغال زایی است.
نصیری اظهار امیدواری کرد: با حرکت این صندوق ها که جمعیتی بالغ بر 500 نفر از زنان عشایر استان تهران را در بر می گیرد حرکت خوبی در جهت رونق تولیدات جنبی عشایری داشته باشیم.
او افزود: جامعه عشایری استان تهران بالغ بر سه هزار خانوار عشایری دارد که 700 هزار راس واحد دامی را در اختیار دارند و در این جامعه زن، مرد، پیر و جوان فعالیت می کنند.
نصیری ادامه داد: در سال گذشته 65 هزار تن تولیدات عشایری استان تهران اعم از شیر، گوشت، لبنیات، تولیدات باغی، زراعی و صنایع دستی بوده که به بازار مصرف تهران ارائه شده است.
او همچنین گفت: مدیریت امور عشایری بالغ بر 32 میلیارد ریال اعتبار عمرانی در رابطه با عرصه های عشایری از جمله بهسازی ایل راه های عشایری، تامین آب شرب عشایری، آب دام عشایری، ایجاد سامانه های خورشیدی و سایر موارد که برای ارتقاء شاخص توسعه استانی عشایری نیاز بوده هزینه کرده است.
نصیری گفت: طرح افزایش بهره وری در زنجیره تولید گوشت دام سبک در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 85 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در اختیار عشایر استان تهران قرار گرفت که در پی آن 240 مرکز پروار بندی دام عشایری ایجاد شد.
او ادامه داد: با اجرای این طرح در 10 شهرستان استان تهران بالغ بر 700 تن گوشت قرمز دام سبک به تولید عشایر استان اضافه شد.
نصیری در خصوص مشکلات عشایر استان تهران گفت: ایجاد فضاهای شهری از جمله ایجاد بزگراه ها، احداث شهرها، شهرک ها، کارخانه ها و ابنیه های مختلف مشکلاتی برای کوچ عشایر ایجاد می کند که اداره امور عشایر استان تهران برای اولین بار در کشور مسیر ایل راه های عشایری را به ثبت رسمی قوه قضاییه رسانده است و یک حقوق عرفی را برای عشایر ایجاد کرده است.

105105

کد خبر: 624384

وب گردی

وب گردی