زنگنه خبرداد: راه‌اندازی ۱۲ طرح جدید پتروشیمی/ جزئیات افزایش تولید گاز ایران

وزیر نفت با اشاره به راه اندازی ۱۲ طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در سال ۹۵ گفت: ظرفیت تولید گاز مایع ایران از پارس جنوبی به ۱۴ میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن زنگنه امروز در مراسم آغاز بکار دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در تشریح مهمترین سیاست های توسعه صنعت پتروشیمی ایران در سال ۹۵ گفت: یکی از مهمترین شروط توسعه صنایع پتروشیمی تامین خوراک کافی با قیمت رقابتی است.

وی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری ظرفیت تولید گاز مایع و گاز طبیعی در پارس جنوبی افزایش می یابد تصریح کرد: پیش بینی می شود ظرفیت تولید گاز مایع از پارس جنوبی به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال افزایش یابد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اجرای طرح های جدید جمع آوری گازهای همراه نفت به عنوان یکی از منابع تامین خوراک گاز صنیع پتروشیمی اظهار داشت: بر این اساس تاکنون پروژه های جمع آوری گازهای همراه پالایشگاه بیدبلند ۲، ان جی ال های ۳۱۰۰، ۳۲۰۰ و ۱۷۰۰ به بخش خصوصی واگذار شدند.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه پتروشیمی جزء صنایع سرمایه بر کشور است بیان کرد: بر این اساس با توجه به لغو تحریم ها قصد داریم برای توسعه صنعت پتروشیمی علاوه بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی از سرمایه گذاران خارجی و منابع فاینانس هم برای توسعه این صنعت استفاده کنیم.

زنگنه از تمامی سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی برای اجرای طرح های تولید اتیلن در ایران دعوت به عمل آورد و افزود: در کنار افزایش ظرفیت اتیلن اجرای طرح های تبدیل گاز طبیعی و متانول به پروپیلن از دیگر برنامه های توسعه صنعت پتروشیمی است. زنگنه از ایجاد ۷ قطب جدید تبدیل گاز و متانول به پروپیلن در کشور خبر داد و افزود: سال جاری ۱۲ طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی فاز دوم مجمع پتروشیمی پردیس و واحد جدید مجمع پتروشیمی مرودشت شیراز هر یک با ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن اوره وآمونیاک تاکید کرد: علاوه بر این در مسیر خط تولید اتیلن غرب هم سه واحد جدید تولید پلی اتیلن با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن، مجتمع پتروشیمی کاوه با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن متانول، واحد ۵۰۰ هزار تنی اتیلن گلایکول مروارید هم امسال راه اندازی می شود.

وزیر نفت همچنین از بهره برداری فاز دوم مجتمع پتروشمیی کاویان با ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون با بهره برداری از فازهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی حدود یک میلیون تن به ظرفیت تولید اتان ایران افزوده شده است.

این عضو کابینه تدبیر و امید همچنین با اشاره به بهره برداری فاز دوم پتروشیمی کارون، واحد پلی استایرن پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی تخت جمشید و دالاهو تصریح کرد: در مجمع با راه اندازی این واحدهای جدید پتروشیمی حدود ۲۰ درصد به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

وی در پایان از توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک به عنوان یکی از سیاست های اجرای اقتصاد مقاومتی، کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در سطح صنعت پتروشیمی خبر داد و خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری و تا سال ۱۴۰۰ شمسی ارزش تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.

10401

کد خبر: 624425

وب گردی

وب گردی