آیین رونمایی از کتاب گویای «گلستان» برگزار شد/ جلال الدین کزازی: سعدی از بنیانگذاران زبان فارسی در ایران نو است

کتاب سخنگوی «گلستان سعدی» که مجموعه ای است از حکایات گلستان سعدی به آهنگسازی مهدی زارع و روایت الهام نامی و احسان چریکی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آیین رونمایی از کتاب سخنگوی گلستان سعدی در عصر 25 فروردین در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.
در بخش نخست این آیین گروه موسیقی سلوک در دستگاه نوا 6 قطعه نواختند که سه قطعه آن بر روی اشعار سعدی ساخته شده بود.

دربخش دوم محمدی مدیر موسسه نوین کتاب گویا تولید کتاب سخنگوی گلستان سعدی، درباره نحوه تولید این اثر گفت: تولید کتاب گویا 10 سال به طول انجامید که در طول این ده سال هیچ مرجع و نهادی برای سنجش اثرمان نداشتیم بجز محدود اساتیدی که ما را یاری کردند.

در بخش بعدی سخنرانی ها میرجلال الدین کزازی از فرهنگ دیرینه ایران سخن گفت و از زبان پارسی به عنوان گران مایه ترین هدیه به جهان یاد کرد. وی سعدی را در کنار فردوسی از بنیانگذاران زبان پارسی در ایران نو خواند و هر ایرانی را وام دار آنها دانست. ایشان همچنین گرانمایه ترین اندرزنامه را بوستان و بهترین نمونه نثر آهنگین را نیز «گلستان» خواند. وی در پایان سخنانش پیدایی کتاب گویا را گام مهمی دانست برای دنیای امروز که مردم کمتر فرصت مطالعه دارند و از پدیدآورندگان این اثر تشکر کرد که اثری با کمترین نقص تولید کرده اند.

یحیی یثربی دیگر سخنران این مراسم از منظر ادبیات عرفانی و فلسفه به ادبیات ایران پرداخت و به عدم توجه و از دست دادن مسائل اجتماعی و زندگی در ادبیات امروز اشاره کرد و عنوان کرد: سعدی مسائل و مشکلات زندگی را دیده و چندان در عالم دیگر نبوده است. در پایان سخنانش وی کتاب گویا را با فرهنگ شنیداری ما سازگار دانست و آن را برآمده از فرهنگ قصه گویی ایرانیان قلم داد کرد.

محمدحسین معصوم مدیر پژوهش بنیاد سعدی از اقدامات و وظایف بنیاد سعدی سخن گفت و هم از شیرینی کلام سعدی و کتاب گویای گلستان را محصول ارزشمندی دانست که می تواند در خارج از کشور هم برای دوستداران ادبیات فارسی مفید باشد.
سپس مهدی زارع آهنگساز این اثر و راویان آن الهام نامی و احسان چریکی حاضران را به شنیدن قطعاتی از این کتاب دعوت کردند. در این بخش سه حکایت از سعدی روایت و اجرا شد به همراه یک قطعه بی کلام و نیز قطعه دیگری با شعر مولانا که پایان بخش این قسمت بود.

در بخش بعد از یحیی یثربی و مصطفی رحمان دوست خواسته شد که به روی صحنه بروند و آنها با دادن لوح های سپاس از پدیدآورندگان و همراهان کتاب سخنگوی سعدی، منوچهر عبدالهی، علی اکبر خادم، سعید عامریان، مهدی شیرازیان، ژیلا تقوی، حسین واحدی، امیر متولی، کیانا طلائی، زهرا فرهنگی، فاطمه رضایی، مرتضی موسوی، مهدی زارع، الهام نامی و احسان چریکی تقدیر به عمل آوردند.

507

کد خبر: 624479

وب گردی

وب گردی