سهم دانشگاه ها برای حفاظت از محیط زیست/ ورود دانشگاه آزاد اسلامی برای امحای زباله

زباله امروز برای زمین یک خطر بزرگ محسوب می شود. خطری که شاید حیات خود ما انسان ها را به چالش می کشد اما ما همچنان بی توجه از آن گذر می کنیم و دست به تولید پسماندهایی می زنیم که حتی طبیعت نیز از امحای آن عاجز است.

به گزارش ایسکانیوز، براساس آخرین آمارها آمار اعلام‌شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران، نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود ٢٠میلیون تن زباله تولید می‌کنند. مطالعات کشوری در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان می‌دهد سرانه تولید روزانه زباله برای هر نفر ٧٠٠ گرم است.

با درنظرگرفتن همین موضوع و توجه به این نکته که بر اساس آخرین آمار منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار، جمعیت کل کشور ٧٧میلیون‌و475هزارنفر بوده، اگر میزان زباله تولیدشده توسط این جمعیت در یک روز را محاسبه کنیم به عدد ٥٤میلیون‌و232هزار و 500 کیلوگرم زباله در روز می‌رسیم. حالا ضرب‌کردن همین عدد در ٣٦٥روز سال نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه ١٩میلیون‌و794 هزار تن زباله تولید می‌کنند. برای درک بهتر این میزان تولید زباله که نزدیک به ٢٠میلیون تن در سال است، بهتر است بدانیم کل تولید گندم در ایران، سالانه کمتر از ١٥میلیون تن و کل تولید برنج در کشور سالانه در حدود دومیلیون‌و٣٠٠هزار تن است. با این حال

شهرها بیشترین تولیدکنندگان زباله

از میزان کل زباله‌های تولیدشده در کشور ٢٠درصد زباله‌های تولیدشده توسط روستاییان است و ٨٠درصد مابقی را ساکنان شهرهای کشور تولید می‌کنند. با این همه، آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی مسوولان نشان می‌دهد از این میزان تنها ٢٠درصد زباله‌های شهری بازیافت می‌شود. در حال حاضر روزانه حدود 48 هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود که 38 هزار تن آن شهری و 11 هزار تن سهم روستاها است.

در سرتاسر جهان 250 میلیون تن پسماند شهری با استفاده از 2150 تاسیسات زباله سوز در 35 کشور سوزانده می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آن به برق تبدیل می‌شود چراکه بانکهای جهانی برای این کار وام می‌دهد.با وجود اینها هرچند براساس آمارها 600 مرکز دفن زباله در کشور وجود دارد که به روشهای سنتی در جهت امحای زباله فعالیت می کنند اما این مراکز پاسخگوی حجم زباله های تولید شده در ایران نیستند و همین ما را وادا می کند که برای امحای این زباله ها دست به دامان فرانسوی‌ها شویم تا با ساخت زباله سوزها بخشی از پسماندهای را بسوزانند. در آخرین ماه‌های سال گذشته یعنی در بهمن ماه سال 94 اولین کارخانه زباله سوز کشور افتتاح شد تا بخش عظیمی از زباله های تهرانی ها را امحا کند. برای ساخت این کارخانه زباله سوز نزدیک به 1200 تا 1500 میلیارد تومان پول صرف شد اما همچنان تنها احداث یک کارخانه دردی از وضعیت پسماندهای کشور درمان نمی کند.

سهم دانشگاه ها از امحای زباله

دانشگاه ها خود یکی از منابع بزرگ تولید زباله های کاغذی در کشور هستند اما با این حال می توانند نقش مطلوبی را در رابطه با امحای آن ایفا کنند. دانشگاه ها نه تنها می توانند در تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز عرصه محیط زیست کشور نقش مهمی را ایفا کنند بلکه می توانند ترویج کننده و ناشر مفاهیم محیط زیستی باشند. دانشگاه ها و مراکز آموزشی در هر کشوری بهترین مکان برای توسعه آموزش محیط زیست و ارائه راه کاری علمی برای حفاظت از آن هستند. پروژه امحای زباله دانشگاه آزاد اسلامی یکی از این موارد است که مورد تاکید ریاست دانشگاه و همچنین رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.

ورود دانشگاه آزاد اسلامی برای امحای زباله

شهروز ساویر عضو تیم فنی پروژه امحای پلاستیک دانشگاه آزاد اسلامی درباره طرح ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه پسماندها موضوع خطرناک و جدی در زندگی امروزه به شمار می روند، طرحی را حدود 4 سال پیش ارائه کردیم که در صورت اجرا پسماندهای خطرناک بیمارستانی و شهری را امحا کنیم. در ابتدا بر روی روش هایی که رد دیگر مناطق دنیا اجرا شده بود را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت روشی به وجود آوردیم که از طریق آن پلاسمای حرارتی برای امحا پسماندهای خطرناک استفاده می شود.

او در ادامه گفت: کشورهای مختلف این پروژه را انجام داده اند و مزیتی که این طرح دارد همین موضوع است و به نوعی این طرح در لبه تکنولوژی قرار دارد.

ساویر در ادامه به شرایط تحریم و مشکلات ایجاد این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه شرایط پیش از برجام ساخت و خرید بعضی ملزومات این طرح دشوار بود. به همین جهت خودمان اقدام به ساخت مشعله های پلاسمایی کردیم. البته با این تفاوت که در ابتدا مشعل های با توان پایین تر است ساخته شد، اما خوشبختانه اکنو در حال ساخت مشعل های با توان بالاتر نیز هستیم.

ساویر افزود: همچنین با کمک محققان داخلی توانستیم کوره های سوزاندن پسماندها را هم در داخل کشور طراحی کنیم.

عضو تیم فنی پروژه امحای پسماند دانشگاه آزاد افزود: همچنین قرارداد طراحی و ساخت راکتور امحا پسماند خطرناک به روش پلاسما را از طریق نهاد ریاست جمهوری را منعقد کردیم واین طرح به عنوان پروژه ملی در صندوق نوآوری و شکوفایی ملی ثبت شد که این موضوع موفقیت بزرگی محسوب می شود.

او در ادامه به کمک های دکتر قرآن نویس اشاره کرد و افزود: اگر این طرح به مرحله تجای سازی نزدیک شود، توان اجرا در ظرفیت های بالا را خواهیم داشت.

ساویر در ادامه درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح گفت: زمانی طرحی مورد تایید صندوق نوآوری معاونت ریاست جمهوری قرار می گیرد، باید بهره بردار برای طرح انتخاب شود و تا زمانی که این مرحله انجام نشود، پروژه اجرایی نخواد شد. دانشگاه آزاد اسلامی در ابن طرح به عنوان بهره بردار از ما حمایت می کند. همچنین حدود 30 درصد از حق پروژه هم بنام دانشگاه آزاد اسلامی است و به این صورت با طرح مشارکت دارند.

او در ادامه به پیگیری های آیت الله هاشمی رفسنجانی برای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و افزود: اولین هدف های ما در این پروژه ، پاکسازی اسکله ها و بیماستان ها است که امیدورایم بتوانیم کمکی به محیط زیست کشور کرده باشیم.

ساویر ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان , آمریکا, چین و ... از تکنولوژی زباله سوزی و استفاده آن درجهت تامین انرژی استفاده می کنند و ماهم باید به این سمت حرکت کنیم. که البته در روش پلاسمایی راندمان بالاتری دارد و تولید برق و محصولات جناحی بسیار بهتر از روش های دیگر خواهد بود.

20104

کد خبر: 624499

وب گردی

وب گردی