از  500 زن معتاد منتقل‌شده به شفق، 5 نفر فوت کرده‌اند/مرگ‌و‌میر سالانه 3  ‌هزار معتاد

دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: ابلاغ سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی، ابلاغ پروتکل درمانی وابستگی به مواد افیونی، نهایی‌کردن بیمه درمان اعتیاد، توسعه کمی و کیفی مراکز کاهش آسیب و ساماندهی معتادان متجاهر در سال گذشته انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به طرح ساماندهی معتادان متجاهر اشاره کرد افشار در این باره به ایسنا گفت: در برنامه ساماندهی، شهرداری متعهد به راه‌اندازی 44 مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته تحت عنوان خانه‌های بهاران بود که تاکنون تنها هفت مرکز آن عملیاتی شده است.

او در ادامه به همه ابهامات مطرح‌شده در چند روز اخیر درباره مرکز نگهداری شفق پاسخ داد و گفت: چهار میلیارد تومان صرف بازسازی مرکز شفق شد و به مرکز اقامتی زنان معتاد تبدیل شد. طرح ساماندهی معتادان متجاهر در سال گذشته با همکاری دستگاه‌های دخیل از جمله بهزیستی، ناجا، شهرداری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، آغاز و 500 زن معتاد جمع‌آوری شدند.

او افزود: از این تعداد، 100 نفر معتاد نبودند و گرفتار مشکلاتی چون تکدی‌گری، بیماری مزمن روانی و... بودند که به نهادهای حمایتی مربوطه سپرده شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه موازین بهداشتی و استانداردهای لازم برای این افراد به طور کامل رعایت شده است گفت: بر اساس دستورالعمل، اگر این معتادان دارای خانواده باشند و خانواده ضمانت کند، آنها را به خانواده می‌سپاریم. از 400 زن در شفق 170 نفر را به خانواده‌شان سپردیم.

افشار ادامه داد: بازگشت مجدد، طبیعی و در ذات اعتیاد است و ممکن است تعدادی از اینها مجددا به خیابان‌ها رفته و رها شده باشند.

او با بیان اینکه 230 نفر باقی‌مانده باید به خانه‌های بهاران منتقل شوند، گفت: شهرداری برای آماده‌سازی خانه‌های بهاران با تأخیر چندماهه روبه‌روست و به‌تازگی یک مرکز بهاران ویژه زنان در منطقه 2 تهران آماده شده که انتقال 26 زن در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه اخبار ضدونقیضی پیرامون بدرفتاری با زنان در شفق منتشر شده است، گفت: تیم‌های تخصصی به شفق اعزام شدند و مشخص شد هیچ‌کدام از ادعاهای مطرح‌شده صحت ندارد.

افشار در پاسخ به این پرسش که برخی اعضای شورای شهر مانند مسجدجامعی و دانشور نسبت به اتفافات و بدرفتاری‌ها در شفق واکنش نشان داده و اظهارنظرهایی داشته‌اند، گفت: شکایت ستاد تنها معطوف به کسانی نیست که اخبار را منتشر کرده‌اند بلکه به کسانی که بدون اطلاع به این اخبار دامن زده باشند ولی ادعاهایشان صحت نداشته باشد نیز مربوط می‌شود و ما در این زمینه پیگیری حقوقی خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اینکه گفته می‌شود در آشپزخانه مرکز شفق مردان خدمت می‌کنند گفت: هر اردوگاه اقامتی دارای سه لایه است. لایه اول، لایه بیرونی است که گارد امنیتی و نگهبانی هستند. لایه دوم لایه خدماتی است که به فضای داخلی دسترسی ندارند و شامل تأسیسات، آشپزخانه و... می‌شود و ممکن است نیروی مرد هم در این لایه خدمت کند اما دسترسی به فضای داخل امکان‌پذیر نیست.

او درباره وقوع چند مرگ در مرکز شفق نیز گفت: تعدادی از معتادان متجاهر که در خیابان و زیر پل‌ها زندگی می‌کنند، دچار اوردوز شده و می‌میرند و با آمار مرگ‌و‌میر سالانه 3 ‌هزار معتاد مواجهیم. حال تعدادی از این افراد به مراکز اقامتی آمده‌اند و ممکن است فوت کنند.

افشار با بیان اینکه از مجموع 500 نفر منتقل‌شده به شفق، 5 نفر فوت کرده‌اند گفت: از این تعداد دو نفر در شفق نبوده‌اند و به علت بیماری‌های عفونی در بیمارستان فوت کرده‌اند. یک مورد اوردوز اتفاق افتاده است و علت دو مورد مرگ توسط پزشکی قانونی در دست بررسی است و نتیجه اعلام خواهد شد.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود مرگ این زنان معتاد به علت اوردوز با متادون بوده است گفت: افراد معتاد همواره نیازهایشان را بیشتر از آن چیزی که واقعیت است نشان می‌دهند؛ این یک رفتار اعتیادی است که فرد را در چرخه سرخوشی و خماری قرار می‌دهد و در دوره سرخوشی به دنبال حداکثر مواد است و اگر از او بپرسند که چند گرم مصرف می‌کند، اگر مصرفش یک گرم باشد می‌گوید یک مثقال. ما به محض اینکه این افراد وارد مراکز می‌شوند تست‌های مختلف انجام می‌دهیم اما در نهایت تشخیص این مسئله که مقدار مصرف واقعی فرد چقدر بوده، امکان‌پذیر نیست و اگر شخصی مصرفش را غیرواقعی اعلام کند، دوز متادون بالاتر از حد نیاز تجویز می‌شود و ممکن است اوردوز کند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره بدرفتاری با زنان باردار در مرکز شفق گفت: اخبار متناقضی به دست ما رسید که در آنها آمده بود چند زن باردار در شفق نگهداری می‌شوند که به علت بی‌توجهی فوت کرده‌اند. اینها کذب محض است و واقعیت ندارد.

افشار ادامه داد: شفق یک مرکز درمان اعتیاد است و اولویت در آن، درمان اعتیاد خواهد بود و اگر شخصی به عنوان مثال مبتلا به HIV باشد، به هیچ عنوان نباید به مرکز شفق منتقل شود. برای زن باردار نیز اولویت بارداری است و باید در سیستم‌های حمایتگر اجتماعی تحت پوشش قرار گیرد.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه شهردار تهران اعلام آمادگی کرده تا مسئولیت مرکز شفق را بر عهده بگیرد، گفت: تاکنون به عنوان ستاد مبارزه با مواد مخدر در جریان درخواست رسمی شهرداری تهران در این خصوص قرار نگرفتیم. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس قانون، مدت نگهداری زنان متجاهر معتاد در مرکز شفق به منظور بهبودی، یک دوره سه‌ماهه است گفت: این زمان تا سه ماه دیگر قابل‌تمدید است و پس از شش ماه یا باید به دامن خانواده بازگردند یا به مراکز بهاران شهرداری منتقل شوند.

105105

کد خبر: 624516

وب گردی

وب گردی