عباس کیارستمی از یک بیماری گوارشی تا شبی که قرار بود تمام کند!/ پرونده

از ابتدای بستری شدن عباس کیارستمی در بیمارستان «جم»، هیچ گاه به طور شفاف درباره بیماری او صحبت نشد. همین باعث شد تا در بازار شایعات دلیل اصلی بستری شدن این فیلمساز در هاله ای از ابهام باقی بماند. اما روز پنجشنبه، 25 فروردین، حسن هاشمی، وزیر بهداشت، دلیل اصلی بحرانی شدن حال کیارستمی را ورود عفونت به خون او عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، حسن هاشمی، روز پنجشنبه، برای دومین بار طی دو هفته گذشته از کیارستمی عیادت کرده و شرایط او را رو به بهبود عنوان کرد، وزیر بهداشت پس از حدود دو هفته که از بستری شدن این فیلمساز برجسته می گذرد بالاخره دلیل اصلی شرایط حادی را که کیارستمی در آن قرار داشت بیان کرد.

هاشمی در این باره گفت: آقای کیارستمی از نظر گوارشی مشکلی پیدا کرده بودند و باید حتما جراحی می‌شدند و بعد از انجام جراحی دچار التهاب کیسه صفرا شده بودند. البته چنین چیزی گاهی اوقات پیش می‌آید و ممکن است هیچ ربطی هم به جراحی نداشته باشد.

وی افزود: بعد از آن کیسه صفرای کیارستمی عمل شد و دچار عفونت شده بود و این عفونت وارد خون وی شد. همین موضوع شرایط‌شان را حاد کرده بود و زمانی که در 13 فروردین ماه از این کارگردان عیادت کردیم، شرایط‌شان بحرانی بود.
اما درباره شرایط بحرانی کیارستمی، علی جنتی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، روز 23 فروردین، گفته بود: حسن هاشمی، روز 13 فروردین، پس از عیادت از کیارستمی اذعان کرد که اگر پیگیر احوال کیارستمی نمی شدیم قطعا همان شب فوت می کرد.

شروع حاشیه ها

اما آنچه در واقع باعث بروز حاشیه های فراوان پیرامون بیماری عباس کیارستمی شد، از کجا نشات گرفت؟!

روز 6 فروردین خبر کوتاهی با این عنوان که کیارستمی در بیمارستان بستری شد بر روی سایت ها انتشار یافت؛ عباس کیارستمى کارگردان برجسته سینما براى معالجات پزشکى در بیمارستان بسترى شد، او که بدلیل مشکلات متعدد گوارشى مدتى است تحت درمان است درپی شدت گرفتن این مشکلات جسمی و با نظر پزشکان معالج در بیمارستان بستری شد.

پس از انتشار این خبر، گفتگویی از قول فریدون جیرانی منتشر شد، در این گفتگو کارگردان فیلم «قرمز» عنوان می کند که کیارستمی به سرطان مبتلا است، او در اینباره می گوید: حدود چهار روز پیش با دوستی که بر بالین ایشان رفته بود صحبت کردم و وی گفت بعد از عملی که کیارستمی داشت دچار خونریزی شدید شده و به کما رفته بود، اما پس از مراقبت های که از او شد از کما در آمده است.

جیرانی درباره بیماری کیارستمی گفت: وی به احتمال زیاد به سرطان روده مبتلاست.

اما این اظهارات چند روز بعد توسط جیرانی تکذیب شد و خبر دیگری مبنی بر مرخص شدن کیارستمی از بیمارستان انتشار یافت. مرخص شدن کارگردان «طعم گیلاس» از بیمارستان زمان زیادی به طول نینجامید و او دوباره روز 12 فروردین در بیمارستان بستری شد.

اما این بار مشکل بسیار جدی تر از پیش شده بود و حرف از مرگ و زندگی برنده نخل طلای کن در میان بود. او 12 فروردین تحت عمل جراحی قرار می گیرد تا شاید قدمی به زندگی نزدیک تر شود.

رضا میرکریمی در ملاقاتی که روز 13 فروردین از کیارستمی داشت، می گوید: وزیر بهداشت و تیم پزشکی امروز، ۱۳ فروردین ماه به بیمارستان آمدند تا روند درمانی ایشان را مورد بررسی قرار دهند، خوشبختانه علائم بهبودی حاصل شده و در حال عبور از شرایط بحران است.
مدبر عامل خانه سینما در این گفتگو از همه می خواهد تا برای سلامتی کارگردان فیلم «ده» دعا کنند. همین باعث شد تا شرایط بحرانی کیارستمی از سوی جامعه هنری بیشتر احساس شود و موجی از نگرانی در بین هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری به وجود آید.

نخستین خبر از تایید سرطان عباس کیارستمی منتشر می شود

روز چهاردهم فروردین، دومین عمل جراحی روی کارگردان فیلم «کلوز آپ» انجام می شود؛ همان روز، سخنگوی تیم پزشکی عباس کیارستمی در نخستین گزارش پزشکی از روند درمانی ایشان اعلام کرد که دومین جراحی کیارستمی با موفقیت به انجام رسیده و عفونت تا حدود زیادی برطرف شده است. تیم پزشکی مشتمل بر متخصصان عفونی، جراحی، بیهوشی و مغز و اعصاب موفق شده‌اند تا وضعیت این فیلمساز برجسته را ثابت نگه دارند.

او درباره جراحی صورت گرفته می گوید: این جراحی تشخیصی بوده و به زودی نتیجه پاتولوژی اعلام می‌شود.

اما در همین روز، دکتر عباس زارع‌نژاد، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، با بیان اینکه عباس کیارستمی از سرطان دستگاه گوارش رنج می‌برد، گفت: به دستور وزیر بهداشت، تیمی از اساتید مجرب به سرپرستی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مسوول رسیدگی به درمان وی شدند. امکان انتقال کیارستمی به مرکز درمانی دیگری وجود ندارد.
مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه کیارستمی به لحاظ جسمی در شرایط سختی است، گفت: امیدواریم دستگاه‌های مسوول در مورد شخصیت‌های هنری احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند. وزارت بهداشت از زمانی که از وضعیت کیارستمی مطلع شد، در بالاترین سطح بر بالین وی حاضر و دستورات و اقدامات لازم برای درمان وی را انجام داد.

ادامه پیگیری مسئولان فرهنگی و هنری از روند بهبود عباس کیارستمی، روز شنبه، 14 فروردین، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه داوود گنجه ای، حسن مهرجردی مشاور معاون هنری ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی معاونت هنری ارشاد با حضور در بیمارستان ضمن عیادت از عباس کیارستمی، پیگیر روند درمانی این کارگردان سرشناس سینما می شوند.

این گفته زارع نژاد باعث شد تا باز هم گفتگویی که جیرانی آن را تکذیب کرد و در آن به بیماری سرطان عباس کیارستمی اشاره شده بود قوت بیشتری بگیرد.

15 فروردین، علی جنتی درباره پیگیری هایش به منظور درمان کیارستمی گفت: دو سه شب قبل به مجرب اینکه توسط رئیس سازمان سینمایی از ماجرا مطلع شدم، بلافاصله با دکتر هاشمی وزیر بهداشت تماس گرفتم و وضعیت ایشان را تشریح کردم.

او افزود: به قرار اطلاع گویا وزیر بهداشت هم خودشان سرکشی کردند و در حال حاضر پزشکان متخصص را فراخوانده تا ایشان (کیارستمی) تحت مراقبت و رسیدگی باشد.

پس از انتشار خبر تایید ابتلای کیارستمی به سرطان در چهاردهم فروردین، دکتر رضا پایدار، روز 15 فروردین، درباره آخرین وضعیت عباس کیارستمی، گفت: امروز جلسه‌ای درباره روند درمان کیارستمی برگزار شد.

وی همچنین اظهار کرد: وزیر بهداشت در این زمینه دستور دادند که عده‌ای از اساتید مجرب، کار درمان این کارگردان ارزنده کشورمان را پیگیری کنند. بر این اساس امروز جلسه‌ای با حضور دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، دکتر فاضل، جراح عروق و استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر ظفرقندی، جراح دانشگاه تهران و... برگزار و مسائل درمان کیارستمی بررسی شد.

حریرچی یادآور شد: در این جلسه بنا شد؛ تیم درمانی کیارستمی هر دوروز یکبار تشکیل جلسه داده و روند درمانش را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آقای کیارستمی در حال خروج از وضعیت بحرانی و رو به بهبود است، افزود: شرایط کیارستمی نسبت به چند روز گذشته بسیار بهتر شده است و وضعیتش در حال خروج از بحران است.

پایدار خبر ابتلای این کارگردان کشورمان به سرطان دستگاه گوارش بدخیم را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی برای وی مطرح نیست و اصلا بیماری سرطان برای کیارستمی مطرح نشده است. طبق آخرین پاتولوژی نیز سرطان گزارش نشده است بلکه بیماری او پلیپ روده است و بر این اساس قسمتی از روده که دارای یک زایده بوده، برداشته شده است. بنابراین بدخیمی در کار نبوده است.

وی در عین حال برخی شایعات مبنی بر رخ دادن قصور پزشکی در عمل جراحی اول کیارستمی را نیز تکذیب کرد.

ایجاد گروه تلگرامی برای آگاهی از شرایط کیارستمی

انتشار اخبار ضد و نقیض و نگرانی از شرایط حاد عباس کیارستمی تا آنجا پیش رفت که به منظور اطلاع رسانه ها و مردم از وضعیت ایشان کانال تلگرامی راه اندازی شد که تقریبا هر روز اخباری را از شرایط سلامت این فیلمساز برجسته منتشر می کرد.

روز 18 فروردین، در خبری که از این کانال تلگرامی انتشار یافت اما خبری امیدوار کننده برای دستداران کیارستمی و جامعه هنری بود.

در متن این پیام کوتاه نوشته شده بود: صبح امروز تیم پزشکان معالج عباس کیارستمی ضمن ابراز خوشنودی از وضعیت استاد سینما اعلام کردند؛ در حال حاضر این فیلمساز مهم جهانی در هوشیاری کامل است و روند بهبودی رو به پیشرفت است.
خانواده عباس کیارستمی دقایقی پیش از او عیادت کردند و صحت این خبر به تایید آنها رسیده است.

از این روز به بعد تقریبا هر خبری که منتشر می شد اخباری رضایت بخش از حال کارگردان فیلم «شیرین» بود.

اما همچنان هیچ صحبتی درباره نوع بیماری و علت بحرانی شدن حال کیارستمی از زبان پزشکان معالج او، گفته نشد.

21 فروردین او از ICU مرخص شده و به بخش VIP انتقال یافت. پزشک معالج عباس کیارستمی اعلام کرد که حال عمومی استاد سینما مساعد است و امروز از ICU به بخش VIP منتقل شده است.
همچنین، تغذیه خوراکی و پروتینی از راه دهان آغاز شده و عباس کیارستمی توانسته به مدت ٢٠ دقیقه در فضای بیمارستان قدم بزند.

در همین روز حجت الله ایوبی به همراه محمدعلی موحد به عیادت کیارستمی رفتند؛ ایوبی جزییات این عیادت را اینگونه شرح می دهد: نیت خیرمگردان که مبارک فالیست
اینک که عباس آقا کیارستمی سرحالتر شده، با خودم گفتم چه هدیه ای بهتر از نفس گرم استاد محمد علی موحد. به دامادش تلگرام کردم حس و حال عباس آقا را و خواستم که اگر ممکن است با راوی مقالات شمس به دیدارش برویم. و این پاسخ استاد موحد برایم از سوی داماد نازنینش ارسال شد که استاد فرمودند «نیت خیر مگردان که مبارک فالیست..». و به فال نیک می گیریم این دیدار را..
و ساعت 12 روز 21 فروردین استاد موحد آمد. عباس کیارستمی با دیدنش به وجد آمد. لحظه هایی شورانگیز. موحد کنارش ایستاد. سروده ای از حضرت مولانا را در صفحه اول کتاب «گیتا: سرود خدایان» برای عباس آقا نوشته بود. ایستاد و برایش خواند. کیارستمی مرد تصویر است. مرد شکار لحظه هاست. به وجد آمد. از من خواست که این خوانش زیبا دوباره تکرار شود و خواست که با موبایلم از شعرخوانی موحد فیلم بگیرم. قرار شد برای بار سوم این پیشکش ناب در منزل کیارستمی بازهم با صدای دلنشین استادموحد تقدیمش شود. بدان امید

اعتراف علی جنتی درباره وضعیت ناگوار کارگردان فیلم «گزارشگر»

روز 24 فروردین اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط بحرانی را که کیارستمی در آن قرارداشت اینگونه بیان کرد: علی جنتی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز، درباره اینکه چه زمانی وزیر ارشاد از عباس کیارستمی عیادت خواهد کرد، گفت: فرصت کنم حتما خواهم رفت، هر چند تلاش خودم را برای بهبود اوضاع ایشان کرده ام. به محض اینکه متوجه شدم وضع سلامتی کیارستمی اصلا مساعد نیست با دکتر هاشمی، وزیر بهداشت تماس گرفتم و از ایشان خواستم که پیگیر روند درمان این فیلمساز برجسته کشور باشند.

او ادامه داد: پس از عیادت ایشان از کیارستمی، اذعان کرد که اگر پیگیر احوال کیارستمی نمی شدیم قطعا همان شب فوت می کرد. اما الحمدالله الان وضع این فیلمساز رو به بهبود است و برای سلامتی اش دعا می کنم.

این گفته جنتی باز هم حجمه ها بر علیه جامعه پزشکی ایران را افزایش داد، بسیاری بر این اعتقاد هستند که اگر یک بیمار عادی در شرایط کیارستمی بود حتما فوت می کرد آن هم به دلیل قصور پزشکان برای درمان بیمارانی که هیچ کس آنها را نمی شناسد.

به گزارش ایسکانیوز، کیارستمی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربهٔ هنری او نقاشی بود او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقهٔ نقاشی برندهٔ جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینه‌های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد. کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاشتبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسهٔ شیطان ساختهٔ محمد زرین دست بود. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است. کیارستمی از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ روی هم رفته ۱۵۰ آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت. او تا پایان دههٔ ۱۹۶۰ آگهی آغاز فیلم‌هایی همچون قیصر ساختهٔ مسعود کیمیایی و طرح کتاب‌های کودکان را انجام داد. کیارستمی در ۱۹۶۹ با پروین امیرقلی ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۲ از او جدا شد. آن‌ها از این پیوند صاحب دو پسر به نام‌های احمد زادهٔ ۱۹۷۱ و بهمن ۱۹۷۸ شدند. فرزند دوم او بهمن کیارستمی در سال ۱۹۹۳ در سن ۱۵ سالگی مدیر فیلم‌برداری و کارگردان شد و فیلم مستند سفری به دیار مسافر را ساخت.

کیارستمی از جمله کارگردانانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در کشور باقی‌ماند. او بر این باور است که تصمیم به ماندن مهم‌ترین تصمیم او برای زندگی حرفه‌ای اش بوده است. او می‌گوید که حضور همیشگی اش در ایران و ملیت ایرانی اش توانایی او در ساخت فیلم را دو چندان کرده است.

503502

کد خبر: 624835

وب گردی

وب گردی