وعده دولت و تحقق افزایش فعالیت احزاب

در دولت یازدهم احزاب از طیف‌های مختلف توانستندنشست هاو کنگره‌های خود را برگزار کنند و فعالیت هایشان نسبت به سال های گذشته افزایش یافت که می توان به گونه ای این را تحقق وعده دولت دانست.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در سال های اخیر فعالیت احزاب و تشکل ها در عرصه های سیاسی و اجتماعی پر رنگ تر شده است و این نشانگر محقق شدن وعده دولت برای باز شدن فضای بازسیاسی در کشور است لذا فعالیت احزاب در دولت نهم و دهم دچار افت شدیدی شد که یکی از دلایل آن عدم خوشبینی مسئولان دولت گذشته نسبت به احزاب بود.

راه اندازی دوباره خانه احزاب که تشکل صنفی و سیاسی است و همچنین صدور مجوز به 12 حزب سیاسی در دولت یازدهم گویای این ادعا است همچنین از جمله نتایج بازگشایی فضای باز سیاسی و رونق فعالیت احزاب میتوان به انتخابات هفتم اسفند و رقابت جریان های سیاسی و ائتلافها و لیست های جناحی اصولگرایان و اصلاح طلبان اشاره کرد که سرسختانه برای پیروزی تلاش کردند.

در این دور از انتخابات اصلاح طلبان علیرقم نبود نیروهای تراز اول خود در عرصه سیاسی در صحنه حاضر شده و به رقابت پرداختند و انتخابات مجاس دهم نسبت به دور گذشته از یک رقابت درون جناحی بین اصولگرایان فاصله گرفت و از نقش آفرینیهای تک قطبی دور شد که نتیجه حضور سلایق مختلف در انتخابات بود.

سال ۹۴ با تغییر نسبی رفتار وزارت کشور با اصلاح‌طلبان همراه بود و صدور مجوز برای حزب اتحاد و ایجاد محیط مساعد برای فعالیت دیگر احزاب اصلاح‌طلب و مهمتر از همه تلاش برای بازگشایی خانه احزاب موجب شده در آستانه انتخابات مجلس، فعالیت حزبی در ایران به بیشترین حد خود در دهه گذشته برسد.

مجوزهای صادر شده برای احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب بود و اختصاص به یک جناح سیاسی نداشت که می توان به جامعه اسلامی مدیران ایران (اصولگرا)، حزب تلاشگران ایران اسلامی (مستقل)، ‌ جمعیت پویندگان عدالت علوی (مستقل)، حزب پایداری انقلاب اسلامی (اصولگرا)، ‌ جمعیت هم‌اندیشان البرز (مستقل)، حزب ندای ایرانیان (اصلاح‌طلب)، ‌ جمعیت یاران خراسان– (مشروط به اصلاح نام - اصولگرا) و مجمع اصولگرایان استان قم (مشروط به اصلاح نام - اصولگرا) و حزب اتحاد ملت ایران (اصلاح‌طلب) از احزابی که در طول این مدت مجوز تاسیس آنها صادر شده است اشاره کرد.

قائم مقام وزیر کشور از صدور مجوز فعالیت برای ۱۲ حزب سیاسی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: ۲۴۲ حزب سیاسی ثبت شده رسمی در کشور وجود دارند و احزاب در کشور به فعال، نیمه فعال و تعطیل تقسیم بندی می شوند و از این 242 حزب سیاسی، برای 12 حزب سیاسی در دولت تدبیر و امید مجوز فعالیت حزب صادر شده است.

سیدمحمدحسین میرمحمدی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ماده 10 احزاب، تاکیدکرد: به طور تقریبی در دولت یازدهم شاهد افزایش 20 درصدی تقاضا برای ایجاد و فعالیت احزاب در کمیسیون بودیم.

برگزاری نشست‌های مشترک مناسبتی وزارت کشور با نمایندگان احزاب مختلف که با عقاید متفاوت، در کنار هم می‌نشستند، نشان داد که نگاه دولت به سیاست داخلی، نه از منظر جناحی، بلکه با هدف تعمیق توسعه سیاسی است و نسبت به این امر پافشاری دارد .

203/201

کد خبر: 624879

وب گردی

وب گردی