بازدید وزیر نیرو از مناطق سیل زده/ از شایعه ترک برداشتن دز تا نجات جان مردم

وزیر نیرو به همراه هیات همراه در سفر به خوزستان از سد دز در شمال این استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این سد و خروجی آب آن قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو ضمن بازدید از وضعیت مهار سیلاب‌ها و رهاسازی آب سد دز از تلاش انجام شده برای کنترل شرایط قدردانی کرد؛ وی در ادامه این بازدیدها، صبح امروز برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده از سیل مسجدسلیمان و شهرستان هفتگل سفر کرده است.

همچنین در حاشیه دیدار وزیر نیرو از سد دز فریدون صالحی‌فر، مدیرعامل کرخه و کارشناس کنترل پایداری شایعه ترک برداشتن دیواره سد دز را تکذیب کرد و گفت: در بحث پایداری هیچ خطری سد دز را تهدید نمی کند، ضمن اینکه سد کرخه نیز به ‌دلیل حجم خالی مخزن هیچگونه مشکلی نداشته است و ظرفیت گنجایش و ذخیره سیلاب را دارد.

وی تصریح کرد: از دو دریچه سد دز سیلاب‌ها کنترل و به بیرون هدایت می ‌شوند که بخشی از آن به مخزن سد وارد می‌شود که ظرفیت رهاسازی دو دریچه سد دز هشت هزار مترمکعب بر ثانیه است که با توجه به فضای مخزن فقط حدود 4800 مترمکعب بر ثانیه رهاسازی می ‌شود و مابقی وارد فضای مخزن می شود.

افزایش دبی آب دریاچه سد دز در روزهای گذشته موجب سرریز این سد و افزایش دبی رودخانه دز تا 4500 متر مکعب بر ثانیه شده است که در این راستا تعدادی از روستاهای مناطق پایین دست سد دز در شهرهای دزفول و اندیمشک به دلیل طغیان رودخانه دز در روز پنجشنبه تخلیه شدند.

شایان ذکر است بیش از 10 سال است که این منطقه در خشکسالی به سر می‌برد و بزرگترین سیل سال‌های اخیر در کارون در تاریخ 23 اسفند 83 که آن سیلاب هم حدود 7 هزار مترمکعب در ثانیه بوده است رخ داده است و جاری شدن سیلابی با شدت 8 هزار مترمکعب در ثانیه شده که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

خشکسالی 10 ساله خوزستان سبب توسعه مناطق حاشیه رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی در این مدت شده است که بروز این سیلاب باعث شده این روستاها و دشت‌های کشاورزی خسارت های جانی و مالی زیادی را متحمل شوند؛ این در حالی است گفته می شود اگر سدهای خوزستان نبودند، خسارت این سیلاب در خوزستان بسیار شدید و غیرقابل جبران می‌شد.

10401

کد خبر: 624893

وب گردی

وب گردی