تهرانی‌ها از استقرار در اطراف رودخانه‌های دربند، درکه و کن خودداری کنند

از اواخر روز یکشنبه با گذر سامانه بارشی در مناطق شمالی استان تهران کاهش نسبی دما بین ٥ تا ٨ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود و این کاهش دما تا اواخر هفته ادامه دارد

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند تداوم سامانه بارشی در تهران، هشدارهای وقوع سیلاب را با خود همراه کرد. پس از آن‌که بارش‌های چند روز اخیر، غرب و جنوب غربی کشور را به زیر بار سیلاب برد و خسارت‌های بسیاری به بار آورد، حالا پیش‌بینی تداوم بارش در استان تهران از احتمال وقوع سیلابی حکایت دارد که شمیرانات را تهدید می‌کند. دیروز، همزمان با خبرها و تصاویری که از شهرهای مختلف کشور منتشر شد و از سیلاب خبر می‌داد، رئیس اداره پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی تهران اعلام کرد که «سامانه بارشی تا سه روز آینده در استان فعال است.»

پس از این پیش‌بینی، مدیرکل بحران استان تهران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب در شمال تهران از شهروندان خواست که از سکونت در حاشیه رودها و سفرهای غیرضرور در محورهای شمالی خودداری کنند.
در این‌باره محمدمهدی عشقی، رئیس اداره پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی استان تهران با اعلام این خبر که تا روز یکشنبه در ساعات عصر و اوایل شب شهر تهران با بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق مواجه می‌شود، پیش‌بینی کرد: «در ارتفاعات استان تهران در شهرهای دماوند، فیروزکوه و آبعلی بارش برف دور از انتظار نیست و سامانه بارشی در مناطق کوهستانی و شمالی استان به صورت برف است.» او در ادامه از ورود یک سامانه جدید بارشی در اواسط هفته آینده در سطح استان تهران خبر داد.
این پیش‌بینی‌ها کافی بود تا مدیریت بحران شهر تهران با توجه به وقوع سیلاب‌هایی که در شهرهای مختلف اتفاق افتاده است، نسبت به احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در شمال تهران هشدار بدهد.
هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران درباره این هشدار به ایسنا گفت: «طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی که در جنوب غرب کشور فعال بود به سمت شمال شرق کشور درحال حرکت است و هواشناسی اعلام کرده که این سامانه از بعدازظهر دیروز به تهران رسیده است.»
او ادامه داد: «بر اساس پیش‌بینی بارش در استان تهران به‌ویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز، احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند.»
مدیرکل بحران استان تهران با تاکید بر این‌که آماده‌باش در برابر سیل و اتخاذ تمهیدات لازم به دستگاه‌های اجرایی و امدادی اعلام شده است،‌ گفت: «حوضه آبریز استان تهران با بیش از ٩ رودخانه و مسیل در شمال تهران واقع شده اما احتمال طغیان رودخانه‌ها در ادامه مسیر و مسیل‌ها وجود دارد. از این‌رو هشدار مدیریت بحران به شهروندان این است که نه فقط در اطراف رودخانه‌های شمال تهران بلکه در اطراف هیچ یک از رودخانه‌های تهران مستقر نشوند.»
او با اشاره به شهروندانی که برای کوهنوردی به ارتفاعات تهران رفته‌اند، گفت: «این افراد هم بهتر است امروز (شنبه) از این اقدام صرف‌نظر کنند.»
تهرانی‌ها از استقرار در اطراف رودخانه‌های دربند، درکه و کن خودداری کنند
دستگاه‌های امدادی برای احتمالی که تیرماه ‌سال گذشته هم چندین خانواده تهرانی را عزادار کرد و با جاری شدن در منطقه کن، روزی تلخ را برای پایتخت رقم زد، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در‌باره هشدار سیلاب به تهرانی‌ها و آماده‌باش دستگاه‌های امدادی به ایسنا، گفت: «با توجه به تغییر وضع آب و هوایی در سطح کره زمین و به تبع آن در کشور ما، هشدارهای لازم طی سال‌های اخیر به دستگاه‌ها داده شده و همین امر سبب آمادگی نسبی دستگاه‌ها شده است. با این وجود کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح شهر تهران را به حالت آماده‌باش درآورده‌ایم.»
او با اشاره به احتمال طغیان رودخانه‌های شمالی تهران و در پی آن مسیل‌ها در نقاط جنوبی گفت: «به شهروندان هشدار می‌دهیم که از استقرار در اطراف رودخانه‌های دربند، درکه، کن و... خودداری کنند.»
او با اشاره به قدرت سیلاب، خاطرنشان کرد: «طبق گفته کارشناسان زمانی که ارتفاع آب به ٣٠ تا ٤٠ سانتی‌متر برسد، امکان جابه‌جا کردن یک خودرو سواری و تلفات جانی وجود دارد. از این‌رو لازم است شهروندان توصیه‌ها و هشدارهای لازم را جدی بگیرند.»


هیرمند طغیان می‌کند و سیستان‌وبلوچستان را آب می‌گیرد
در کنار پیش‌بینی‌ها از احتمال وقوع سیلاب در تهران، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، با اشاره به آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی اعلام کرد:
«بعد از ظهر جمعه از شدت بارش‌ها در استان‌های واقع در نوار غربی کشور کاسته می‌شود و در روز شنبه استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق سمنان، شرق یزد، اردبیل و زنجان بارانی است. از این رو در مناطق ذکر شده رگبار باران، گاهی رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها پیش‌بینی می‌شود.» با حرکت سامانه بارشی از غرب به شرق کشور و رسیدن آن به افغانستان، پیش‌بینی شده است که احتمالا رودخانه هیرمند طغیان کند و شمال سیستان‌وبلوچستان دچار آبگرفتگی شود. سازمان هواشناسی در اطلاعیه روز پنجشنبه خود در این‌باره اعلام کرد که «در روز شنبه بارش در کشور افغانستان شدید و قابل ملاحظه بوده که این رخداد می‌تواند در روز یکشنبه منجر به طغیان حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آبگرفتگی در شمال سیستان‌وبلوچستان شود. از این رو توصیه می‌شود در مناطق ذکر شده تمهیدات و اقدامات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی به عمل آید.»
کشاورزان مراقب محصولات خود باشند
با توجه به تداوم بارش برف و باران در روزهای آینده در سطح استان تهران و کاهش محسوس دما بین پنج تا هشت درجه، اداره کل هواشناسی استان تهران خطاب به کشاورزان توصیه کرد که «برای جلوگیری از خسارات وارده از محصولات خود مراقبت کنند.» اداره کل هواشناسی استان تهران روز جمعه در اخطاریه شماره سه خود با اشاره به این‌که سامانه بارشی تا اواخر روز یکشنبه هفته آینده در سطح استان فعال خواهد بود، یادآوری کرد: «از اواخر روز یکشنبه با گذر این سامانه در مناطق شمالی استان تهران کاهش نسبی دما بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود و این کاهش دما تا اواخر هفته ادامه دارد.»

اداره هواشناسی استان تهران به همه کشاورزان توصیه کرد که «در هفته آینده تمهیدات لازم را برای مواجهه با سرما و کاهش دما در باغات و مزارع بیندیشند و نسبت به انتقال کندوهای زنبور عسل به مکان‌های مسقف و از چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و اقدامات ضروری را انجام دهند.»

105105

کد خبر: 624933

وب گردی

وب گردی