ساماندهی و تجهیز آزمایشگاه مرکزی از اولویت‌های اصلی دانشگاه زنجان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان درباره‌ اولویت‌ها و برنامه‌های دانشگاه زنجان در حوزه پژوهش گفت: ساماندهی و تجهیز آزمایشگاه مرکزی از اولویت‌های اصلی دانشگاه زنجان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل جلیلوند، با تاکید بر این‌که نباید تنها در چارچوب وظایف حداقلی حوزه آموزش و پژوهش عمل کرد، افزود: برنامه دانشگاه زنجان در سال 1395 تعامل بیشتر با سایر دستگاه‌ها برای کاربردی‌تر کردن علم و مساله‌ محور شدن پژوهش‌هاست.

او با اشاره به این‌که دانشگاه زنجان به تازگی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان دبیرخانه کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: این مهم در راستای زمینه‌سازی برای تعامل هر چه بیشتر دانشگاه با حوزه پژوهش صورت گرفته است. بنابراین باید به دنبال این باشیم که پژوهش‌های کاربردی را مبنای کار خود قرار دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان گفت: باید سیاست استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در دانشگاه در تعامل با دستگاه‌ها، نهادها و صنایع استان به گونه‌ای مدیریت شود که بتوان نیاز‌های دانشگاه را شناسایی و تامین کرد. از سوی دیگر ظرفیت موجود در دانشگاه باید به صورتی مدیریت شود که هم دانشگاه و هم صنعت از مشارکت با یکدیگر منتفع شوند.

جلیلوند با تاکید بر این‌که هیات رئیسه دانشگاه زنجان از بخش پژوهش انتظار درآمدزایی دارد، گفت: اگرچه بخش عمده‌ای از فعالیتهای دانشگاهی متکی به بودجه دولت است، اما باید نیازهای دانشگاهی را چه در بخش پژوهش و چه در بخش آموزش به گونه‌ای مدیریت کرد که به واسطه آن درآمد اختصاصی دانشگاه نیز محقق شود.

او گفت: برای مثال باید پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی را که از جمله موضوعات درگیر در حوزه پژوهش محسوب می‌شوند، به نحوی مدیریت کرد که به سمت حل مشکلات کشور سوق داده شوند و مسائل و موضوعات کاربردی مبنای کار آن‌ها قرار گیرد. البته این موضوع در حالتی محقق می‌شود که هم اساتید دغدغه‌مند باشند، هم جامعه و مخاطبان کمک کنند و همچنین حمایت‌هایی صورت گیرد تا ظرفیتهای بالفعل موجود در بخش پژوهشی دانشگاه زنجان در این مسیر حرکت کنند.

جلیلوند درباره‌ برنامه‌های تولید علم به ثروت در دانشگاه زنجان با توجه به مزین شدن امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» گفت: امیدواریم بتوانیم ارکان اجرایی دانشگاه زنجان، دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، پژوهشکده دانشگاه و اساتید و دانشجویان را بعنوان نیروها و سرمایه‌های اصلی دانشگاه، در راه تحقق شعار سال همراه و بسیج کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان اولویت اصلی این دانشگاه را در سال جاری توجه به «آزمایشگاه مرکزی» و تجهیز آن دانست و ادامه داد: آزمایشگاه مرکزی علاوه بر این‌که می‌تواند تحقیقات داخل دانشگاه را پوشش دهد، قابلیت سرویس‌دهی و ارائه خدمات علمی و پژوهشی به بیرون از دانشگاه را هم دارد. آزمایشگاه مرکزی یکی از بخش‌های اصلی است که دانشگاه تاکید و توجه ویژه‌ای به ساماندهی آن دارد تا به وسیله آن هم نیازهای داخلی دانشگاه برطرف شود و هم به شکلی این نیازها مدیریت شوند تا بتوان خدمات را به بیرون از دانشگاه نیز انتقال داد و منبع درآمدی برای دانشگاه مهیا کرد. همچنین در قالب آزمایشگاه مرکزی چرخه‌ تحقیقات دانشگاه تکمیل می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: توجه ویژه‌ دانشگاه این است که علاوه بر آزمایشگاه مرکزی، پژوهشکده دانشگاه نیز که همان پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی و مورد نیاز استان زنجان است، مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا بحث پژوهش‌های کاربردی به شکل جدی‌تری پیگیری شده و منجر به عقد قرار‌دادهایی با بیرون از دانشگاه شوند.

جلیلوند با اشاره به این‌که سال گذشته تنها 10 درصد از بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص داده شد، گفت: امسال سعی داریم این بودجه را به 12 درصد برسانیم که بخشی از این بودجه قرار است به صورت ویژه صرف پژوهش‌های کاربردی شود؛ به این معنا که بخشی از مجموعه هیات علمی دانشگاه زنجان که توانمندی‌های خاص در حوزه پژوهش دارند و توانسته‌اند از طریق انجام پروژه‌ها جلب اعتماد کنند و نیازمند این هستند که از سوی دانشگاه حمایت شوند، تحقیقاتی انجام دهند که قابل عرضه باشند. در واقع باید اعتماد صنعت و بازار به محصولات پژوهشی مضاعف شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان در ادامه با اشاره به اختصاص 400 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیسات دانشگاه‌ها که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: قصد داریم بعد از این‌که این مبلغ به ریال تبدیل شد و بخشی از آن به دانشگاه زنجان تعلق گرفت، آن را صرف به روزرسانی و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه زنجان، وسایل آموزشی پژوهشی کرده و بخشی از آن را هم به طور ویژه صرف تجهیز آزمایشگاه مرکزی کنیم.

جلیلوند در مورد ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی دانش‌بنیان در دانشگاه زنجان گفت: همین که نیاز به این مساله در دانشگاه احساس شده و مورد توجه مسؤولین قرار گرفته است، به این معنی است که تا حدودی زیربنای این اقتصاد در دانشگاه زنجان شکل گرفته است. نیاز و وظیفه اصلی دانشگاه در این راستا است و اهتمام ما هم این است که در سال 1395 تا حد امکان در حدی که شرایط فراهم باشد و بودجه مورد نیاز تامین شود، بتوانیم امکانات داخل را مدیریت کنیم و نیروها و امکانات دانشگاه را به سمت حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم.

20104

کد خبر: 625052

وب گردی

وب گردی