بازسازی در 570 بیمارستان سراسر کشور

معاون درمان وزیر بهداشت از انجام یک ونیم میلیون مترمربع بازسازی در 570 بیمارستان سراسر کشور در قالب طرح تحول نظام سلامت خبر داد و در عین حال توضیحاتی درباره برنامه‌های حوزه درمان در زمینه تکریم و امنیت بیماران در بیمارستان‌ها ارایه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در مراسم افتتاحیه بخش‌های جدید بیمارستان رسول اکرم (ص)، با اشاره به ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران در دولت قبل، انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران را بسیار ارزشمند دانست.

او با بیان اینکه در جریان طرح تحول نظام سلامت، اتفاقات بسیاری برای بیمارستا‌های کشور رخ داد، گفت: البته وضعیت ما از نظر بیمارستان در کشور خیلی خوب نیست؛ چراکه علاوه بر کمبود بیمارستان، بحث فرسودگی بیمارستان‌های موجود نیز مطرح بوده است. بویژه در چهار سال قبل از دولت یازدهم که با وجود درآمدهای نفتی،‌ بیمارستان‌ها بیش از گذشته از امکانات جدید خالی شده بودند و این حوزه در سراشیبی قرار داشت.

او ادامه داد: بنابراین باید علاوه بر نوسازی بیمارستان‌های موجود، بیمارستان‌های نیمه‌تمام (40 هزار تخت کلنگ خورده بود)، تکمیل و برای ساخت بیمارستان‌های بزرگ نیز فکری می‌کردیم.

آقاجانی همچنین گفت: بر این اساس در زمینه بهسازی، نوسازی و توسعه بیمارستان‌های موجود، در جریان طرح تحول نظام سلامت،‌ حدود یک ونیم میلیون مترمربع بازسازی در 570 بیمارستان سراسر کشور انجام شد. البته این کار هنوز تمام نشده و توسعه 700 هزار مترمربعی در سال جاری در این زمینه انجام می‌شود.

آقاجانی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت، تجهیز بیمارستان‌ها با لوازم پزشکی جدید نیز در دستورکار قرار گرفت، گفت: در این راستا حدود 20 هزار قلم تجهیزات پزشکی متوسط و سنگین در دو سال گذشته در بیمارستان‌های موجود تزریق کردیم. البته این تعداد شامل بیمارستان‌های جدید نیز می‌شود.

او با بیان اینکه در گذشته سالانه 1600 تخت بیمارستانی به سیستم بهداشت و درمان کشور اضافه می‌شد، افزود: این درحالیست که در سال جاری 10 هزار تخت به ظرفیت ما افزوده خواهد شد و در طول دولت یازدهم باید مجموعا 20 هزار تخت جدید به سیستم وزارت بهداشت اضافه شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه ساخت بیمارستان‌های بزرگ نیز مذاکرات متعددی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انجام شده است، گفت: امیدواریم در گشایش‌های اقتصادی پساتحریم، از تکنولوژی‌های پیشرفته، سرمایه‌های داخل و خارجی بهره بریم؛ چرا که عقب‌ماندگی در این حوزه بسیار جدی است.

آقاجانی با تاکید بر لزوم توجه به شاخص‌های کشور در زمینه تخت بیمارستانی، افزود: متاسف می‌شویم که گاهی از زبان برخی افراد که در گذشته در این حوزه مسوولیت داشتند، می‌شنویم که می‌گویند ما نیازی به تخت بیمارستانی نداریم؛ این در حالیست که نسبت تخت‌های خصوصی و دولتی ما در کشور به ازای جمعیت، 1.6 به ازای هر 1000 نفر است؛ حال کشور ترکیه با شاخص 2.7 به ازای هر 1000 نفر، 15 پروژه 2000 تختی در دست اقدام دارد. بنابراین شاخص ما از متوسط خاورمینه و امرو هم پایین‌تر است.

او با بیان اینکه برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه نباید در حوزه سلامت هزینه کرد، حیرت‌انگیز است، ادامه داد: ما در سال جاری دو موضوع را در کنار موضوعات دیگر در بیمارستان‌های کشورمان مورد توجه قرار داده‌ایم؛ یعنی بحث تکریم و امنیت بیماران. در زمینه تکریم بیماران باید کاری کنیم که منجر به افزایش ارتباط ارائه‌دهندگان خدمت با بیماران شده و و ارتباط آنها را بهبود دهد. بر این اساس بیمارستان باید برای ارتقای ارتباط با بیماران برنامه داشته باشد.

او با اشاره به اهمیت امنیت بیماران در بیمارستان و پیشگیری از عوارض ناخواسته پزشکی، گفت: این موضوع بیش از دو دهه است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر در امریکا مرگ‌ومیر ناشی از عوارض ناخواسته درمان، در آستانه کسب مقام سوم است. بنابراین اشتباهات پزشکی، دارویی، خطاهایی که در حین بستری اتفاق می‌افتد، فوق‌العاده اهمیت دارد.

آقاجانی افزود: بر این اساس برنامه‌ای را پیش از آغاز سال در این زمینه پیش‌بینی کردیم. در عین حال بحث امنیت بیمار در حوزه آموزش پزشکی نیز باید تبدیل به یک واحد درسی و تدریس شود تا دانشجویان ما از ابتدا بدانند که تداخلی که برای سلامت بیماران انجام می‌دهند، همانقدر که می‌تواند منجر به سلامت آنها شود، گاهی هم می‌تواند آسیب‌رسان باشد. همچنین باید توجه کرد که 75 درصد اتفاقات ناخواسته پزشکی قابل اجتناب است.

او همچنین گفت: لازم است در سال جاری امکانات درمانی ما برای دوره سالمندی جمعیت، همزمان با امکانات بهداشتی افزایش یابد.

20106

کد خبر: 625065

وب گردی

وب گردی