تفاهم نامه معاونت علمی و دانشگاه صنعتی شریف/رونمایی از دانشنامه علم و فناوری نوجوانان ایران زمین

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از رونمایی دانشنامه اینترنتی علم و فناوری نوجوانان ایران زمین در حوزه دانش آموزی خبر داد و گفت: این دانشنامه اینترنتی با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، شرکت دانش بنیان «آینده پژوهان زندگی» و دانشگاه صنعتی شریف آماده و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان درباره دانشنامه اینترنتی علم و فناوری نوجوانان ایران زمین اظهار کرد: این پایگاه اینترنتی از جمله اقدامات و فعالیت های فرهنگسازی علم و فناوری برای کارآفرینان نوجوان در حوزه دانش آموزی کشور است که تلاش دارد با کمک و نظارت مربیان، معلمان و اولیا به تولید محتوای فرهنگی، علمی و فناوری در پهنه ایران اسلامی توسط نوجوانان بپردازد و به این کارآفرینان نوجوان که قشر مهمی از جامعه هستند، کمک کند ایده ها، خلاقیت ها و ابتکارات آنان با توجه به تنوع فرهنگی، قومی و منطقه ای شان گردآوری و ثبت شود.

او افزود: در این وب سایت، فرهنگ شفاهی و فولکلور در قالب یافته ها و خلاقیت های ذهنی و بصری و مکتوب نوجوانان و جوانان در اشکال مختلفی همچون مکتوب، صدا، عکس، فیلم و... در سامانه اینترنتی دانشنامه علم و فناوری ایران زمین، گرد آوری می شود و برای آشنایی این افراد با آداب، رسوم، فرهنگ و دیدگاه های یکدیگر، دستاوردهایشان از طریق وبسایت www.wikiwall.ir به اشتراک گذاشته خواهد شد.

پرویز کرمی با بیان اینکه، فرهنگسازی در راستای آشنایی با کسب و کار نوین و اقتصاد دانش بنیان با زبان متناسب نوجوانان و دانش آموزان، از اهداف دیگر این تفاهم نامه دانست و ابراز کرد: در این وبسایت، دانش­آموزان و کارآفرینان نوجوان می­توانند ضمن ثبت نام، در موضوعات مورد علاقه خود اطلاعاتی را گردآوری و بارگذاری کرده و با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، ایجاد سرگرمی هدفمند و علمی، پرکردن اوقات فراغت، کمک به ایجاد حس مطرح شدن و دیده شدن و ایجاد رقابت، بروز استعدادها و پرورش خلاقیت نوجوانان و دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف، را از دیگر اهداف این مهم عنوان کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این پایگاه اینترنتی علاوه بر اینکه می­تواند همراه دیجیتال مناسبی در کنار مواد درسی و پوشش­دهندة اهداف آموزشی و پرورشی باشد، گفت: نوجوانان و جوانان می­توانند در این وبسایت به صورت فردی، گروهی، در قالب مدرسه و غیره شرکت کنند و با دانش­آموزان دیگر مخاطبان نیز ارتباط برقرار کرده و دانسته­های خود را به یکدیگر منتقل کنند.

پرویز کرمی همچنین بیان کرد: طرح مذکور علاوه بر فراهم ساختن امکانات لازم جهت ارتباط گرفتن و استفاده از اطلاعات تمامی دانش پژوهان کشور، به دلیل دارا بودن بستر اینترنتی، فرهنگ استفاده از این ابزار را گسترش خواهد داد.

جایی برای به اشتراک گذاری دانسته ها، آداب و سنن اقوام ایرانی توسط دانش آموزان

همچنین مهندس اسدی رییس هیئت مدیره شرکت آینده پژوهان زندگی با بیان اینکه در دنیایی زندگی می کنیم که دانش و فناوری به شدت جنبه های مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است، ابراز کرد: در این میان شیوه های آموزش و پژوهش نیز از این دانش بی نصیب نبوده است.

او افزود: از سوی دیگر گرایش بیش از حد نوجوانان و دانش آموزان به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی و میزان نفوذ نرم افزارهای مختلف نشان دهندة این است که دانش آموزانی که تا دیروز به راحتی می توانستند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند، امروز ارتباطات مجازی را ترجیح می دهند.

این فعال فناور با اشاره به محور ها و موضوعات وبسایت دانشنامه علم و فناوری ایران زمین گفت: در این دانشنامه شرکت کنندگان این امکان را دارند که در موضوعات مختلف همچون مشاهیر علمی و فرهنگی ایران زمین، آثار باستانی، محیط زیست و منابع طبیعی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی (پوشش، گویش ولهجه، غذا، صنایع دستی و گردشگری، و...)، مناظر طبیعی و گردشگری، بهداشت و سلامت در سفر، معرفی برنامه های کاربردی موبایل مطالب خود را گردآوری کرده و برای دیگر دانش آموزان به اشتراک بگذارند.

این مسوول دانشنامه علم و فناوری ایران زمین با اشاره به اینکه محتوای تولیدی تیم‌ها، به‌صورت فایل الکترونیکی تحویل کمیته ناظر می‌شود، گفت: داوری محتوای تولیدشده توسط شرکت‌کنندگان، برعهدة کمیتة علمی بوده و تیم‌های شرکت‌کننده ملزم به پذیرش رأی کمیتة علمی هستند.

اهمیت ایجاد پایگاه اینترنتی دانشنامه علم و فناوری ایران زمین

اسدی در ادامه بیان کرد: این وبسایت جزو نخستین فعالیت های فرهنگساز در حوزه دانش‌آموزی با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار می‌شود که در آن دانش‌آموزان و فناوران نوجوان سراسر کشور نقش و حضور دارند. اهمیت وبسایت دانشنامه علم و فناوری برای نوجوانان و دانش آموزان سراسر کشور با مروری بر بیانات چندساله‌ اخیر رهبر فرزانه انقلاب مشخص می‌شود که توجه به این بیانات نشان می‌دهد که از منظر ایشان، اهداف کلان جمهوری اسلامی تنها از راه تبدیل شدن به گفتمان محقق می‌شوند.

او افزود: این تأکید ایشان را می‌توان در ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و یا سیاست‌های کلی علم و فناوری نیز مشاهده کرد. اصولا پیشرفت اقتصادی و یا سیاسی یک کشور بدون توجه به مفاهیم فرهنگی و فرهنگسازی مبانی آن، امکان پذیر نیست. شاید بتوان مهمترین عامل پیشرفت علمی و فناوری در کشور را فرهنگسازی اصول اقتصاددانش بنیان و ترویج آن در میان مسوولان و مردم و به ویژه نوجوانان توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی دانست.


رئیس هیئت مدیره شرکت آینده پژوهان زندگی دانشگاه صنعتی شریف در پایان گفت: گروه های کارآفرین نوجوان با ارائه آثار خود از طریق این دانشنامه اینترنتی، مورد ارزشیابی قرار خواهند گرفت و به نفرات برتر و گروه های برگزیده کارآفرین نوجوان، جوایزی اعطا خواهد شد.

20101

کد خبر: 625159

وب گردی

وب گردی