درگیری مسلحانه در طرابلس در پی سفر وزیران خارجه فرانسه و آلمان

در حالی که رسانه‌های فرانسوی از سفر وزیر امور خارجه‌ این کشور و همتای آلمانی وی به پایتخت لیبی خبر دادند، عصر شنبه بار دیگر طرابلس صحنه درگیری میان افراد مسلح و نگهبانان منزل عضو شورای ریاستی بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، این درگیری‌ها در منطقه الاندلس الراقی در شمال طرابلس رخ داد. افراد مسلح با نگهبانان منزل احمد معیتیق،‌ عضو شورای ریاستی درگیر شده و تبادل آتش شدید در این منطقه موجب زخمی شدن یکی از محافظان معیتیق شد.

این منطقه شامل مقرهای سفارتخانه‌های عربی و خارجی و منزل سیاستمداران لیبیایی و اعضای دولت توافق ملی و شورای ریاستی است. این درگیری‌ها آرامش این شهر را بعد از ورود دولت توافق ملی در پایان ماه مارس نقض کرد و موجب بسته شدن مسیرهای طرابلس شد.

این درگیری‌ها چند ساعت بعد از ورود وزیران خارجه فرانسه و آلمان به طرابلس رخ داد.

در این راستا، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه و فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی وی به پایتخت لیبی سفر کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه با هواپیمایی به طرابلس رفته است که حامل چندین تن کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم لیبی است.

در همین حال، دویچه وله گزارش داد، وزیر امور خارجه آلمان در دیداری ناگهانی و کوتاه وارد طرابلس شد. وزیر خارجه آلمان و همتای فرانسوی به این ترتیب حمایت خود را از دولت توافق ملی لیبی که به تازگی قدرت را به دست گرفته، نشان دادند.

وزیر خارجه آلمان در این باره گفت: جامعه بین‌الملل اتفاق نظر دارد که در لیبی راه به سوی صلح و ثبات از راه اجرای توافق آشتی و حکومت وحدت ملی می‌گذرد.

اشتاین‌مایر افزود: ما کمک می‌کنیم تا مردم لیبی واقعا احساس کنند که تنها با آشتی همگانی است که زندگی در صلح و امنیت و رفاه ممکن می‌شود.

وی تاکید کرد که آموزش نیروهای لیبی احتمالا در مراحل اولیه در خارج از کشور و در چارچوب بازسازی لیبی توسط مربیان اروپایی آغاز شود. آموزش احتمالا در مراحله بعد صورت خواهد گرفت.

اشتاین‌مایر گفت: این مساله نیازمند درخواست رسمی دولت است که هنوز صورت نگرفته است.

در این راستا ژان مارک آیرو تاکید کرد که دولت توافق ملی لیبی به ریاست فائز السراج خواستار آموزش نیروهای لیبی توسط کشورهای اروپایی در زمینه مبارزه با تروریسم شده است.

وزیر خارجه فرانسه بعد از نشست با اعضای دولت در پایگاه دریایی طرابلس تصریح کرد که دولت از ما خواست نیروهای پلیس و نیروهای نظامی را آموزش دهیم و دولت توافق ملی تمایل به ایجاد نیروهای نظامی آماده برای مقابله با تروریست‌ها دارد.

پیش از این گروهی از دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی برای اعلام حمایت از تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی وارد طرابلس شدند.

مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی نیز نسبت به سفر وزیران خارجه آلمان و فرانسه به لیبی ابراز خرسندی کرد و گفت: این سفر در راستای حمایت قوی از لیبی و دولت جدید این کشور است.

از سوی دیگر، معاون دبیرکل ناتو گفته است که این سازمان آماده کمک به دولت لیبی برای ساخت سازمان‌های نظامی‌اش است.

همچنین دولت توافق ملی لیبی متعهد شده است که بنا به درخواست پارلمان مشروط بر اینکه ثابت شود وزیری که باید تغییر کند در امر خلافی نقش داشته دست به تعدیل وزیران بزند.

این اعلام بعد از نشست عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی و رئیس کمیته دفاع و امنیت ملی در پارلمان با معاون رئیس شورای ریاستی وابسته به دولت توافق ملی مطرح شد.

301301

کد خبر: 625495

وب گردی

وب گردی