در بدن  40 درصد ازگونه‌های جانوری در دریاها پلاستیک پیدا شده / کیسه‌های پلاستیکی حذف می‌شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در 40 درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است،گفت: به‌دنبال حذف کیسه‌های پلاستیکی با همکاری سایر نهادها هستیم و جزو برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین پاک افزود: حذف کیسه‌ پلاستیکی در مرحله اول به صورت یک هدف برای سازمان محسوب می‌شود و در آینده نزدیک دستورالعمل‌های اجرایی آن اعم از تشویقی، تنبیهی و فرهنگ‌سازی به اطلاع عموم خواهد رسید.
او گفت: بر اساس تحقیق علمی که در کشور صورت گرفت، مشخص شد که امکان حذف کیسه‌ پلاستیکی و کاهش مصرف آن وجود دارد.
متصدی گفت: استفاده از کیسه‌های‌ پلاستیکی در بسیاری از کشورها از جمله پاریس پایتخت فرانسه ممنوع شد که متاسفانه کشور ما از این برنامه عقب است.
او گفت: 50 درصد کیسه‌های پلاستیکی در دنیا فقط یک بار استفاده می‌شوند، در 40 درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است.
او تاکید کرد: بهتر است به جای به دست گرفتن پلاستیک برای خرید روزانه از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم، پلاستیک به علت شیمیایی بودن مواد اولیه آن در شرایط مختلف از جمله گرما، موادی از خود آزاد می‌کند که قطعا موجب آلودگی محصول داخل آن می‌شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چند سالی است که مرسوم شده افراد نان گرم را در کیسه‌های پلاستیک قرار می‌دهند که قطعا این نان آلوده است، بنابراین حذف کیسه‌های‌ پلاستیکی علاوه بر این که موجب کاهش حجم زباله می‌شود سلامت افراد جامعه را نیز به همراه دارد.
او تاکید کرد: سازمان محیط زیست با جدیت این برنامه را در چارچوب قوانین و اصلاح مقررات پیش می‌برد که البته به نتیجه رسیدن آن نیازمند همکاری مردم و تمام سازمان‌ها و نهادهای ذیربط است.
او گفت: 60 درصد کیسه‌های‌ پلاستیکی که استفاده می‌شوند لازم به استفاده نیست که فرهنگ‌سازی در این میان نقش بسیار مهمی دارد.
به گفته متصدی، دستورالعمل استفاده از کیسه‌های‌ زیست تجزیه پذیر تهیه شده و به‌زودی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ می‌شود. برای رسیدن به این هدف نیازمند اصلاحات قانون و هماهنگی با وزارتخانه‌هایی مانند نفت، صنعت و کشور هستیم.
او از خبرنگاران حاضر در نشست درخواست کرد در ابتدا و یا انتهای هر خبر اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمله کیسه پلاستیکی حذف شود را قید کنند.

105105

کد خبر: 625808

وب گردی

وب گردی