مجلس کارآمد از دیدگاه سه تن از فعالان سیاسی

'مجلس کارآمد مجلسی است که علاوه بر وظیفه قانونگذاری و وضع قوانین مناسب و مورد نیاز کشور، با پرهیز از هرگونه جناح بازی، با لحاظ کردن منافع ملی به منظور توسعه و ارتقای کشور در ابعاد گوناگون، بعد نظارتی بر عملکرد مسئولان و دولت را مغفول نگذارد'؛ این ماحصل اظهارات سه تن از فعالان سیاسی در میزگرد انتخاباتی ایرنا است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در 61 حوزه انتخابیه کشور، میزگرد انتخاباتی ایرنا با حضور قدرت الله حشمتیان نایب رئیس خانه احزاب، حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان و حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران برگزار شد.
شرکت کنندگان در این میز گرد ضمن بررسی اجمالی عملکرد مجلس در دوره های مختلف و تحلیل نتایج انتخابات دور اول مجلس در 7 اسفند 94 و تاثیر حضور گسترده مردم در انتخابات بر تقویت برجام، بر ضرورت تقویت بعد نظارتی مجلس تاکید کردند و آن را عاملی تاثیرگذار در توسعه سیاسی کشور و بهبود عملکرد دولتها دانستند.

** بیادی: پس از مجلس پنجم، مجالس کشور افت کرد
دبیر کل جمعیت آبادگران جوان اسلامی گفت: من قبول ندارم که اصولگراها در این انتخابات شکست خوردند بلکه باندهای تمامیت خواه منتسب به اصولگرایان صاحب این باخت شدند.
حسن بیادی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که راه صحیح اصولگرایی اصلاح طلبانه است. امام حسین(ع) هم اصولگرا بود هم اصلاح طلب واین دو مفاهیم جدای از هم نیستند.همانطور که حضرت در پیام عاشورائی شان پس از بخشی ازبیانات اصولی گهربارشان فرمودند من برای اصلاح دین جدم رسول الله(ص) قیام نمودم. لذا شما تا اصلاح طلب نباشی اصولگرا نیستی و تا به اصول اعتقاد نداشته باشی نمی توانی اصلاح کنی.
نایب رئیس دوره های دوم و سوم شورای شهر تهران با اشاره ای کوتاه به مجالس پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: متاسفانه پس از مجلس پنجم مدیریتهای مربوطه توانمندی مجلس را پایین آوردند و مجلس ضعیف نمی تواند راس امور باشد.
سخنگوی جبهه ایستادگی با بیان اینکه اگر مجلس ضعیف نبود فسادی اتفاق نمی افتاد گفت: وقتی نماینده های مجلس خریده می شوند و به جای وکالت مردم وکیل الدوله می شوند معلوم است نمی توان نظارت دقیقی بر عملکرد دولت و سایر نهادها داشت.

** حشمتیان: مردم در مقابل1+5 عرض اندام کردند
نایب رئیس خانه احزاب با اشاره به رد صلاحیت های گسترده گفت: این رد صلاحیت ها باعث شد مردم لج کنند. مردم نگاه امنیتی و تحمیلی را دوست ندارند. هر کاری را بخواهید امنیتی و به زور به دیگران تحمیل کنید جواب نمی دهد.
قدرت الله حشمتیان افزود: مردم به ندای امام و رهبری پاسخ دادند و به وصیت امام و فرمایش رهبری عمل کردند که باعث خشنودی است و امید می رود برای حکومت موثر واقع شود.
عضو هیات رئیسه کانون ادوار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر چون بحث برجام مطرح بود این حرکت، حرکت خوبی در مقابل ابرقدرت ها است به خاطر این که قدرت های بزرگ منتظر بودند ببینند وضع دموکراسی در ایران چگونه است و مردم چگونه از نظامشان حمایت می کنند، چگونه از رهبرانشان حرف شنوی دارند و چگونه پای نظام خود ایستاده اند و این حرکت زیبایی در مقابل کشورها به ویژه کشورهای عضو 1+5 بود.

**حسین نقاشی: روح قانون اساسی موافق بسط آزادیها است

حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: در یک انتخابات استاندارد، در عیار آرمانهای انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن باید از سوی نهادهای قانونی سه مولفه رقابتی بودن، آزاد بودن و منصفانه بودن انتخابات رعایت شود. باید امکانات عمومی مانند صدا و سیمای ملی و منابر رسمی و امکانات عمومی که قانونا و عرفا در اختیار گروههای سیاسی جهت تبلیغات قرار می گیرد، منصفانه در اختیار همه گروهها و احزاب قرار گیرد، در جریان رقابت انتخاباتی جریان های مختلف بتوانند با تمام نیروها و برنامه های خود به صورت تمام قد حاضر باشند و آزادی بیان و طرح مشکلات اصلی کشور و آزادی پس از بیان، در همه اوقات و به خصوص در برهه انتخابات رعایت شود.
وی افزود: متاسفانه در بررسی صلاحیت های داوطلبان ورود به مجلس، سلیقه ها بر مر قانون سایه افکند و از میان اصلاح طلبان کسانی که در روند وقوع و تثبیت انقلاب اسلامی نقش داشتند، رد صلاحیت شدند و عرصه انتخابات برای یک جریان سیاسی تنگ شد.
نقاشی با اشاره به حق قانونی شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی گفت: بر طبق اصل 99 قانون اساسی حق تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است ولی معتقدیم تفسیر هیچ متنی نباید منجر به ایجاد خدشه یا محدودیت برای 'روح متن' شود.
وی همچنین افزود: روح انقلاب اسلامی و قانون اساسی، گسترش آزادی هاست و این مهم ، یکی از سه شعار اصلی انقلاب اسلامی است. هر تفسیری از قانون اساسی که موجب تضییع و یا محدودیت این حقوق شود، مبتنی بر قانون اساسی نخواهد بود.

**بیادی: هیچ کدام از دولتها پاسخگو نبوده اند

عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با اشاره به عملکرد دولت های پس از انقلاب گفت:کدام دولت تا کنون پاسخگو بوده است؟اصلاح طلبان یا اصولگرایان؟ به نظر من هیچ کدام. چرا که پاسخگویی وقتی به وجود می آید که کسی سئوال کند و در گرفتن پاسخ محکم و مصرّ باشد.
بیادی افزود: ساختاراجرایی کشور و نوع انتخابات ما حزبی نیست بلکه باندی است و به همین دلیل احزاب ما خاصیت پاسخگویی ندارند. درحال حاضر شما در کشورهای جهان سومی و نابسامان ترین کشورهای دنیا مثل بنگلادش و افغانستان مشاهده می کنید که ساختار تشکیلاتی کشورشان بهتر از ما است و مردم در آنجا در اداره کشور نقش مستقیم و مشارکت آگاهانه و حداکثری دارند.
وی تصریح کرد: اما در ایران وضع چگونه است؟ اگر شخص یا گروهی اعتراضی بحق داشته باشند باید چه کار کنند؟ الان اگر 10 کارگر اعتراضی صنفی کنند فورا قضیه امنیتی می شود.

** حشمتیان: می خواستند مهندسی کنند ولی نشد

حشمتیان گفت: می خواستند این انتخابات را مهندسی کنند و نشد .به لطف دولت خدمتگزار انتخابات بسیار خوبی برگزار شد
در کل کشور به جز حوزه اصفهان، نتایج انتخابات تائید شد و مشکلی پیش نیامد و این جای خوشحالی دارد.
دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی گفت: شورای نگهبان وقتی کسی را از تمام فیلترها می گذراند و تحقیقات محلی انجام می دهد و منابع چهارگانه، وزارت اطلاعات، دادگستری، ثبت احوال و قوه قضائیه همه نظر می دهند بقیه امور گردن مجلس می افتد که باید روی اعتبارنامه کار کند.
حشمتیان اضافه کرد: تا زمانی که تائیدیه ها صورت نگرفته است شورای نگهبان به نظر بنده می تواند دخیل شود اما بعد از آن مجلس باید روی اعتبارنامه کار کند و نظر دهد؛ در دوره های قبلی هم داشتیم که برای برخی از نمایندگان مدارک جدیدی ارائه شد که به خاطر آن اعتبارنامه هایشان را فسخ کردند؛ چه بسا در این دوره هم برخی اعتبارنامه ها را فسخ کنند.

نقاشی: برجام نقطه کلیدی گشایش اقتصادی و سیاسی کشور است
نقاشی با اشاره به برجام گفت : در برجام ما فقط با یک پرونده هسته ای مواجه نیستیم بلکه با تفاوت در نگرش روابط بین الملل و سیاست خارجی مواجه هستیم. دو رویکرد در این زمینه وجود دارد. یکی در عین پایداری بر منافع و عزت ملی باب تعامل را باز می کند و دیگری با تاکید بر نقاط اختلافی تنها در صدد ایجاد محدودیت بیشتر بر کشور و افزودن تنگناهاست. به طور خلاصه دیپلماسی 'شعور' در در برابر دیپلماسی 'شعار' قرار گرفته است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: متاسفانه نه تنها طی دولتهای نهم و دهم اقتصاد مردم آسیب های جدی دید و سفره لایه های متوسط و محروم کوچک تر شد، بلکه در عرصه فرهنگ و هنر نیز اهالی این عرصه با تنگناهای شدیدی مواجه شدند و مجلس نهم و کمیسیون فرهنگی آن به جای آنکه مدافع هنرمندان و مولفان و مصنفان باشد، خود عاملی بر ایجاد محدودیت های بیشتر شد به فضای سانسور و محدودیت دامن زد. این نقیصه بایددر مجلس دهم مرتفع شود. مجلس آینده باید حامی سیاست های دولت و شخص آقای جنتی در وزارت ارشاد باشد.

بیادی: چرخاندن امور جاری مملکت کار آسانی نیست

بیادی با انتقاد از سخنان نقاشی گفت: شعار و شعور هر کدام جایگاه خودشان را دارند.بعضی از عقب ماندگیهای ما که کم هم نیستند به خاطر این است که فاصله قول و عمل زیاد شده است.
وی تصریح کرد: مشکل کشور این است که احزاب ما کارکرد قانونی ندارند. برای انتخابات باندهای متصل به قدرت و ثروت هستند که حرف اول را می زنند.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه همه دولتها خدمات بزرگی داشته اند افزود: تامین ارزاق عمومی و مایحتاج روزمره مردم ، برپا بودن ادارات، تامین آب و برق و گاز مورد نیاز جامعه و امنیت داخلی و خارجی ، همه فعالیتهای مهم دولتهای مختلف است که به چشم نمی آید. شما یک روز نان را قطع کنید خواهید دید که چه اتفاقی می افتد.

حشمتیان: مردم دلواپسان را سرجای خود نشاندند

حشمتیان با اشاره به اختلاس های افشا شده در کشور گفت: نمایندگان مجلس دهم باید مبارزه با مفاسد اقتصادی را در سرلوحه کار خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: ای کاش مجلسی با تجربه تر مانند مجلس پنجم تشکیل می شد؛ مجلس ششم و مجلس نهم هم که مجلسی متفاوت از مجالس گذشته بودند موفق عمل نکردند. حدود نیمی از اعضای مجلس جدید، چهره هایی هستند که سابقه نمایندگی، مدیریتی و کار کلان ندارند.
حشمتیان گفت: ولی در هر حال انتخاباتی که برگزار شد انتخابات بسیار خوبی بود و مردم پای صندوق های اخذ رای آمدند و نظام را تثبیت، رهبری را تقویت، دولت را پشتیبانی و در بحث برجام نقاط مثبت وارد کردند.
وی تصریح کرد: به خاطر این حضور گسترده ی مردمی بود که دلواپسانی که مسائلی را در سطح کشور مطرح می کردند تا مشکلاتی را به وجود بیاورند سر جای خود نشستند و دیدند که مردم نمی خواهند مقابل برجام بایستند؛ ‌اگر در مقابل برجام کارشکنی شود این قطعا خطای بزرگی است.

نقاشی: نتیجه دور دوم تاثیر قاطعی بر گشایش اقتصادی و فرهنگی دارد

نقاشی در ادامه با اشاره به تقابل مخالفان برجام و موافقان آن، گفت: علاوه بر موضع برجام، موافقان گشایش در فضای سیاسی و فرهنگی کشور و پیگیری برنامه محور و عقلانی وضعیت معیشت و رفاه مردم، در برابر کسانی قرار گرفتند که فقط شعار می دهند و مردم فریبی می کنند.
نقاشی افزود: اگر اصلاح طلبان و حامیان دولت روند پیروزی شان در دور دوم ادامه یابد و حائز اکثریت بیشتری در مجلس دهم شوند، فضا هرچه بیشتر به نفع موافقان برجام و گشایش اقتصادی و سیاسی و به ضرر مخالفان برجام و مخالفان گشایش در امور گفته شده خواهد شد. در بحث معیشت و رفاه هم با رویکردهای علمی و کارشناسانه، مجلس باید روی طبقات ضعیف جامعه کار کند و شرایط آنها را بهبود بخشد.

بیادی : دور دوم سرنوشت مدیریت ارشد مجلس را معین می کند

دبیر کل جمعیت آبادگران ایران اسلامی با اشاره به دور دوم انتخابات گفت: طبیعی است مردم برای دور دوم شور و حال دور اول را نداشته باشند.
بیادی افزود: 69 نفر باقیمانده می توانند در شکل گیری مدیریت کلان و متوسط مجلس نقش موثری داشته باشند . در انتخابات دور دوم، وزن هر کدام از جناحها که قوی تر باشد شانس آنها برای ریاست کمیسیون ها و مدیریت مجلس بیشتر می شود. البته مستقل ها نقش بسیار موثری در تقویت جناح های این مجلس خواهند داشت. صدا و سیما هم می تواند نقش موثری را در افزایش مشارکت عمومی داشته باشد.
وی افزود: در این مجلس تعداد اصولگراها از نظر کمیت و نه کیفیت بیشتر است. رئیس مجلس همان آقای لاریجانی می ماند ولی ترکیب هیات رئیسه تغییرات اساسی می کند.

حشمتیان: 59 مستقل تا کنون به مجلس دهم راه یافته اند

حشمتیان در تحلیل نتایج انتخابات 7 اسفند گفت: چهار لیست در سراسر کشور ارائه شد؛ یکی لیست اصلاح طلبان که عارف دنبال آن بود، لیست دیگر صدای ملت از سوی علی مطهری بود، یک لیست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان بود که ما دنبال می کردیم و لیست دیگر هم لیست حداد عادل با عنوان اصولگرایی بود.
وی افزود: چهار لیست وجود داشت؛ در حالی که در دو لیست صد درصد جبهه مستقلین و صدای ملت با هم بودیم و با اصلاح طلبان در اکثر حوزه ها هماهنگ بودیم یعنی در بسیاری از شهرها لیست امید با لیست مستقلین و اعتدال گرایان یکی بود؛ در مرحله اول از 221 نماینده ای که انتخاب شده اند بر اساس آمار طبق فرم های پر شده و خود اظهاری 82 نفر اصلاح طلب، 80 نفر اصولگرا و 59 نفر مستقل هستند.
حشمتیان اظهار داشت: در تهران از لیست 30 نفره اصلاح طلبان، 12 نفرشان در لیست ما هم بود؛ ما مشترکاتی با اصولگرایان و اصلاح طلبان داشتیم.

نقاشی: اصلاح طلبان و حامیان دولت بیشترین رای را می آورند

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به دور دوم انتخابات گفت: به نظرم انتخابات تهران به عنوان یک الگوی موفق در دور دوم برای سایر حوزه های انتخابیه خواهد بود و یک شعف قابل رویتی در این حوزه ها برای تکرار رفتار سیاسی تهران دیده می شود.
وی همچنین پیش بینی کرد که نهایتا اکثریت کرسی های مجلس در اختیار اصلاح طلبان و مستقلین خواهد بود و افراد مستقل نیز عمدتا به سمت دولت و اصلاح طلبان گرایش خواهند داشت.

بیادی: مجالس ما نقشه راه ندارند

بیادی به ریاست مجلس آینده هم اشاره کرده و گفت: از خبرهایی که به گوش میرسد آقای لاریجانی مطلوب اصلاح طلبان هم است. در سال اول اگر لاریجانی رئیس باشد با توجه به تجریبات فراوانش می تواند وحدت و همدلی را حاکم کند. اگر چه آقای عارف هم شایستگی و توانمندی بسیاری دارد.
وی تصریح کرد: اما به نظر بنده این مجلس بهتر از مجالس قبلی نخواهد بود. بعد از مجلس پنجم مجالس ما سیر نزولی داشته اند. در مجلس پنجم شاهد بودیم که اولین کسی که به رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت خود آقای ناطق بود. وزرایی که رسما می گفتند از مرجع تقلیدی که با نظام زاویه دارد تقلید می کنند هم از مجلس رای اعتماد گرفتند. نمایندگان رای خود را به این وزرا به خاطر صداقت آنها اعلام کردند. بعد از آن منافع نظام جای خود را به منافع شخصی و جناحی داد.
بیادی اظهار داشت: دلیل آن هم نداشتن برنامه و نقشه راه بود. هر دولتی هم که سر کار می آید مجلس را دور می زند و استثنایی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: برای تعیین مدیریت ها باید توجه داشت رای زیاد افراد دال بر شایستگی آنان نیست. متاسفانه در بعضی از افراد قدرت، القای دانایی می کند که این معضل مقدمه سقوط هر فرد ویا گروه می تواند باشد.


حشمتیان: مطهری در مقابل عارف و لاریجانی نمی ایستد

حشمتیان با تاکید بر این که تلاش نامزدها در مرحله دوم برای ورود به مجلس موثر است وگرنه متضرر می شوند افزود:
درمجلس هم مانند خانه احزاب هر سه جریان فعال خواهند بود وپیشنهاد ما اینست که فراکسیون اصولگرایان به سرپرستی لاریجانی،اصلاح طلبان به سرپرستی عارف و مستقلین و اعتدالگرایان به سرپرستی علی مطهری در مجلس تشکیل شود.
نایب ریس خانه احزاب درادامه گفت: مطهری در مقابل عارف و لاریجانی نمی ایستد و با این دو رقابت نمی کند نه رقیب لاریجانی و نه عارف می شود و ما دنبال نایب رییسی او هستیم.
وی افزود: در بین این سه جریان، مستقلین سرنوشت ساز هستند،ماهمیشه با تندروها زاویه داشته ایم.

نقاشی: آزادی های سیاسی و فرهنگی، رفع فقر و محیط زیست اولویت های اصلی مجلس دهم

نقاشی در ادامه و درباره بحث ریاست مجلس دهم گفت: درباره انتخاب رئیس مجلس نظر حزب اتحاد ملت ایران این است که بخشی از جریان اصولگرا در نظر دارد قبل از 10 اردیبهشت بادامن زدن به این بحث، شکاف بین اصولگرایان میانه رو و تندروها را ترمیم کند و تا زمان برگزاری دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف 69 کرسی باقی مانده باید از طرح عمومی و پیگیری آن در رسانه ها خودداری کرد.
وی تصریح کرد: گرچه روشن است که اصلاح طلبان و حزب اتحاد ملت نیز در انتخابات اخیر ضمن حمایت از آقای دکتر عارف به عنوان رییس شورای سیاست گذاری و سرلیست، همواره از وی حمایت کرده اند؛ با این حال اولویت در تشکیل یک فراکسیون منضبط و قوی از اصلاح طلبان را در مجلس آتی نباید به دست فراموشی سپرد.
نقاشی در پایان با اشاره به اولویت های مجلس دهم گفت: مجلس دهم باید به موضوعاتی چون فقر، آسیب های اجتماعی، رفاه، آموزش و محیط زیست در کنار آزادی های سیاسی و فرهنگی توجه ویژه داشته باشد تا امید اقشار مختلف مردم به بهبودی و گشایش روزافزون گردد.

201/201

کد خبر: 625814

وب گردی

وب گردی