معاون وزیر علوم: به شرکتهای بخش خصوصی تجهیزات آزمایشگاهی تسهیلات اعطا خواهد شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از انجام مذاکرات با صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات به شرکتهای بخش خصوصی تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: علاوه بر آن به منظور استانداردسازی آزمایشگاه‌ها اقدام به ابلاغ نظام‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها کردیم که بر این اساس در آینده آزمایشگاه‌هایی که نسبت به بهینه‌سازی دفع پساب‌های شیمیایی خود اقدام نکنند، تعطیل خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی در حاشیه همایش مدیران آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری طی یک نشست خبری، با بیان این‌که برگزاری این همایش مصادف با 30 فروردین، روز آزمایشگاه است، افزود: این روز به پاس قدردانی از فعالیت‌های علمی دانشمند بزرگ ایرانی «حکیم سیداسماعیل جرجانی» به نام روز آزمایشگاه نامگذاری شده است.

او هدف از نامگذاری این روز را بزرگداشت و تقدیر از فعالان حوزه‌های آزمایشگاهی دانست و ادامه داد: بر این اساس وزارت علوم بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری حرکت خود را آغاز کرده است.

احمدی با اشاره به مزین شدن سال 95 به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: در پیام نوروزی مقام معظم رهبری بر استفاده مطلوب از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی تاکید شده که تحقق این امر می‌تواند ضمانت بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم محوریت اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: این امر نیازمند توسعه آزمایشگاه‌ها و تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است.

احمدی با اشاره به فعالیت‌های وزارت علوم برای توسعه آزمایشگاه‌ها گفت: به منظور ایجاد مدیریت در ساختار آزمایشگاه‌ها اقدام به ایجاد شبکه‌ شاعا برای هماهنگ‌سازی دانشگاه‌ها در زمینه خدمات آزمایشگاهی کردیم.

او با تاکید بر این که با ایجاد این شبکه تقریبا تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به این شبکه متصل شده‌اند، افزود: ایجاد این شبکه علاوه بر آن که از موازی کاری جلوگیری کرد، موجب شد تا میزان بهره‌وری از مراکز آزمایشگاهی ارتقاء بخشیده شود.

اختصاص اعتبار به آزمایشگاه‌ها بر اساس نتایج رتبه‌بندی

احمدی رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها را از جمله اقدامات وزارت علوم برای ارتقای سطح فعالیت‌های آزمایشگاهی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر حدود 120 آزمایشگاه فعال به شبکه شاعا متصل شده‌اند که برای ایجاد رقابت میان آنها اقدام به رتبه‌بندی آنها کردیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر این که آزمایشگاه‌ها بر اساس 10 پارامتر مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: آزمایشگاه‌ها بر اساس پارامترهایی چون ورود اطلاعات به شبکه شاعا، میزان خدمات و همکاری با سایر دانشگاه‌ها و موقعیت جغرافیایی رتبه‌بندی شدند.

احمدی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اعتبارات آزمایشگاه‌ها بر اساس نتایج این رتبه‌بندی اعطاء می‌شود.

او با بیان این که این طرح از سال گذشته اجرایی شده است، توضیح داد: اختصاص این اعتبارات مربوط به بودجه متمرکز در وزارت علوم بوده است.

تلاش برای استانداردسازی آزمایشگاه‌ها

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری استانداردسازی آزمایشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و گفت: بر این اساس با مذاکراتی که با سازمان استاندارد انجام دادیم، اقدام به استانداردسازی آزمایشگاه‌ها خواهیم کرد.

احمدی با اشاره به پساب‌های شیمیایی آزمایشگاه‌ها گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی دستورالعملی در زمینه دفع پساب‌های شیمیایی آزمایشگاه‌ها ابلاغ کردیم، چرا که پساب‌های آزمایشگاه‌ها موجب آسیب‌های زیادی به محیط زیست خواهد شد.

او همچنین از تبیین نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته در برخی موارد شاهد تلفات انسانی در آزمایشگاه‌ها بودیم و این امر برای ما بسیار مهم است که دانشجویان، اساتید و کارشناسان آزمایشگاهی در حین فعالیت‌ دچار آسیب نشوند.

احمدی گفت: بر این اساس نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها را ابلاغ کردیم.

تعیین تکلیف پساب‌های شیمیایی آزمایشگا‌ه‌ها بر اساس دستورالعمل وزارت علوم

احمدی با اشاره به تدوین نظام‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها گفت: بر این اساس تاکید شده است که آزمایشگا‌ه‌ها استانداردسازی شوند که با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان محیط زیست برنامه‌هایی برای جلوگیری از کاهش آسیب‌های زیست محیطی ناشی از پساب‌های شیمیایی در دستور کار داریم.

او گفت: بر این اساس آزمایشگاه‌ها باید فاضلاب جداگانه‌ای تاسیس کنند.

احمدی با تاکید بر این‌که برخی از آزمایشگاه‌ها در این راستا اقدام کرده‌اند، گفت: دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه‌ پلیمر فاضلاب جداگانه‌ای برای پساب‌های شیمیایی خود ایجاد کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این‌که بسیاری از آزمایشگاه‌ها در این زمینه به همین صورت اقدامی صورت نداده‌اند، گفت: با توجه به اهمیت زیست محیطی فعالیت‌های آزمایشگاه‌ها در آینده نسبت به تعطیلی آزمایشگاه‌هایی که برای ایجاد فاضلاب جداگانه اقدام نکرده‌اند، فعالیت‌هایی را اجرایی خواهیم کرد.

ایجاد کلینیک خدمات آزمایشگاهی

احمدی، تاسیس کلینیک‌های خدمات آزمایشگاهی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم برای توسعه آزمایشگاه‌ها معرفی کرد و یادآور شد: یکی از معضلات دانشگاه‌ها این است که دستگاهی که با مبلغ دو میلیارد تومان خریداری کرده‌اند، نیاز به تعمیراتی در حدود دو میلیون تومان دارند که این امر موجب شده این دستگاه‌ها بلا استفاده باقی بماند.

او گفت: با ایجاد کلینیک‌های خدمات آزمایشگاهی بودجه‌هایی برای تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته‌ایم.

رتبه‌بندی شرکتهای خدماتی و تامین تجهیزات

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از رتبه‌بندی شرکتهای خدمات‌ رسانی و خرید و تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: بر اثر اعمال تحریم‌ها علیه کشور ما چالش‌هایی با شرکتهای خدمات رسانی در حوزه آزمایشگاهی داشتیم که برای ساماندهی این شرکت‌ها اقدام به رتبه‌بندی این شرکت‌ها کردیم.

به گفته او برخی از این شرکت‌ها خدمات نامناسبی در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌دادند که با ارزیابی وزارت علوم، برخی از این شرکت‌ها در لیست سیاه این وزارتخانه قرار گرفت تا سایر نهادها از این شرکت‌ها خدمات دریافت نکنند.

احمدی با تاکید بر این که در این زمینه با وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیشتر دانشگاه آزاد بتوانند خدمات بهتری در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهند.

استقبال از بخش خصوصی برای ایجاد آزمایشگاه‌ها

احمدی با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی برای ایجاد و تجهیز آزمایشگاه‌ها گفت: ما در این زمینه از حضور و مشارکت بخش خصوصی برای تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه استقبال می‌کنیم.

او گفت: بر این اساس با مذاکراتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی انجام دادیم، در تلاش هستیم تا شرکتهای خصوصی در قالب شرکتهای دانش‌بنیان خدماتی از تسهیلات شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کنند.

تلاش کشور برای استفاده از تجهیزات سایر کشورها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، استفاده از ظرفیت آزمایشگاهی سایر کشورها را از برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و گفت: بر این اساس طرح فرصت مطالعاتی 9 ماه تا یکسال را اجرایی کردیم؛ به گونه‌ای که با درخواست دانشجویان و با هزینه وزارت علوم، این دانشجویان به سایر کشورها اعزام می‌شوند تا ضمن تحصیل، از تجهیزات آزمایشگاهی سایر کشورها استفاده کنند.

احمدی گفت: بر این اساس در سال گذشته حدود هزار و 400 نفر از طرح فرصت مطالعاتی استفاده کردند.

به گفته او، این میزان در سال 93 حدود هزار نفر و در سال 92 عدد بسیار کمتری بوده است.

احمدی گفت: این امر نشان می‌دهد که جامعه دانشگاهی، متقاضی همکاری با سایر کشورها هستند. ضمن آن که با مذاکراتی که با کشورهای دیگر صورت گرفت، فضایی برای این همکاری‌ها و تعاملات ایجاد شده است.

به گفته او، هیات‌های اعزامی به ایران از ایجاد دوره‌های مشترک و برگزاری کارگا‌ه‌های علمی استقبال کردند.

20104

کد خبر: 625834

وب گردی

وب گردی