لغو تحریم های ایران در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گرفت

روزنامه وال استریت ژورنال از بروکسل خبر داد که اتحادیه اروپا در ماه مه (اردیبهشت / خرداد) کارشناسان امنیت پرواز خود را به ایران اعزام می کند تا ایران ایر را از لیست سیاه هواپیمایی های نا امن خارج کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، یاکوب آداموویچ (Jakub Adamowicz) سخنگوی کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه اروپا) خبر داد که در سال 2010 ایران ایر به دلیل نگرانی هایی در مورد امنیت هواپیماهایش در لیست سیاه این اتحادیه قرار گرفت. با این حال 12 هواپیمای ایران ایر از این تحریم مستثنی شدند و این شرکت توانست برخی پروازهای اروپایی خود را ادامه دهد.
آداموویچ گفت: 'در ماه مه برخی ارزیابی های فنی انجام می شود تا مشخص شود ایران ایر مشکلات مذکور را حل کرده یا خیر. این سفر برای انجام گفت و گوهای فنی انجام خواهد شد و سیاسی نیست. امنیت پروازها ارتباطی به تابعیت هواپیمایی ها ندارد.'
پیش از این 8 کمیسیونر اتحادیه اروپا برای نخستین بار به تهران سفر کردند تا راههای بهبود روابط با ایران را بررسی کند. دو طرف پروژه های مشترکی را از بخش انرژی تا مهاجرت و تحقیقات در دست می گیرند تا این روابط دوجانبه را که بر سر برنامه هسته ای ایران محدود مانده بود گسترش دهند.
در دوران تحریم، به علت اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا علیه صنعت هواپیمایی کشورمان، ایران امکان خرید هواپیماهای نو را نداشت و برای بهبود وضعیت ناوگان مسافربری خود ناچار از خرید هواپیماهای دست دوم بود که این خود منجر به افزایش سن هواپیماها و کاهش سطح ایمنی آنها شد.
هواپیمای شرکت «ایرفرانس» یکشنبه شب در فرودگاه امام خمینی تهران بر زمین نشست و به این ترتیب فعالیت خط پروازی پاریس- تهران که از سال 2008 میلادی به حالت تعلیق درامده بود، از سر گرفته شد.
شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» انگلیس نیز از سر گیری پروازهای لندن- تهران را در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) پیش بینی کرده است.
پس از توافق بین المللی هسته ای ایران در ماه ژوئیه (تیرماه 94) که راه را بر رفع تحریم ها علیه ایران گشود، شرکت هواپیمایی ایرفرانس در ماه دسامبر گذشته (آذر/ دی 94) خبر از سرگیری پروازهای این شرکت به تهران را اعلام کرد.

202/201

کد خبر: 626086

وب گردی

وب گردی